Løbesko


Diddley
 Share

Recommended Posts

Jeg tænkte at det kunne være interessant at høre andres erfaringer med løbesko. Det er trods alt noget af en investering og af stor betydning for det udbytte man har af løbet.

Personligt er mine erfaringer temmeligt begrænsede. Efter en test fik jeg 4 par sko at vælge imellem. Én af dem var Asics Gel Kayano, og da de var på tilbud købte jeg dem. Siden har jeg købt endnu et par på ophørsudsalg. Jeg er vældig godt tilfredse med dem, men som sagt er mit sammeligningsgrundlag temmeligt begrænset. Jeg nåede at prøve Aics GT2080, og den sad også godt. Nike, Addidas, New line osv. har jeg slet ingen erfaringer med.

Flere kollegaer er dog svært godt tilfredse med Nike, så det kan være de blive de næste jeg skal prøve.

Forhandleren sagde at jeg skulle regne med at mine kunne holde 1000-1200km., nogle der har konkrete erfaringer man kan læne sig op af ?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel egentlig lige så svært at sammenligne hvilke sko der ville være gode, som det er at sammenligne pulsværdier.

Det der duer for den ene, duer ikke for den anden...

Har iøvrigt kun kørt Nike dengang jeg ikke syntes livet var for kort til transport til fods... Måske burde jeg have prøvet nogle andre :blink:

Link to comment
Share on other sites

Som indehaver af den danske rekord i overpronation har jeg smadret ufattelig mange løbesko. En god sko kan holde 1000 km, en dårlig er færdig efter 25 km - og jeg mener det! På en forretningsrejse opgav mine medbragte sko ånden, hvorfor jeg købte et par Brooks Fusion, som iflg. ekspedienten var god til overpronation. 25 km senere var de fladtrykte på indersiden af sålen!

Personlige erfaringer:

Hot: Nike, New Balance, Saucony, Asics

Not: Etonic, Brooks, Adidas, Reebok

Link to comment
Share on other sites

Ligesom Coq lider jeg af svær overpronation + platfodethed. Jeg har prøvet en del forskellige sko, men lige nu render jeg rundt i et par Adidas Cairo, og du er simpelthen de bedste løbesko jeg nogensinde har ejet. Jeg har haft væsentligt dyrere modeller fra både Asics, Reebok og Adidas, og ingen af dem var særligt gode, selvom ekspedienterne lovede de havde god støtte til overpronation.

Mht. til slidstyrke så har jeg kun haft problemer med Reebok-sko.

Edited by DeerInHeadlights
Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at dem der snakke op og ned om løbe sko er dem der ikke løber.

I 10 år havde jeg et par gamle nike sko jeg gik i, og løb i

De var rigtig gode..

Det er bare at prøve nogle stykker og mærke om man føler sig godt tilpas

Også løbe dem til..

nu har jeg et par alesis gel, som er ok, men ikke lige så gode som mine pensioneret NIke sko

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at dem der snakke op og ned om løbe sko er dem der ikke løber.
Min erfaring siger mig at folk der kommer sådann kommentarer ikke har sat sig ordentligt ind i tingene. Et par fornuftige løbesko er ikke en billig investering, hvorfor så ikke være sikker på at man køber det rigtige.
I 10 år havde jeg et par gamle nike sko jeg gik i, og løb i

De var rigtig gode..

Det er bare at prøve nogle stykker og mærke om man føler sig godt tilpas

Også løbe dem til..

Lyder på mig mere som en invitation til skader <_<

Et par sko kan vel udemærket holde i 10 år, hvis man ikke løber mere end 100 km. om året :)

Link to comment
Share on other sites

Sko betyder meget, især for en tung gut som mig der træder udpræget på ydersiden af hælen.. jeg har haft 2 par new balance der har været OK, men mine gamle nikeair, der desværre blev stjålet (hvem gider stjæle beskidte sko...) var dem der virkede bedst for mine knæ og skinneben..når jeg skal have nye til foråret bliver det noget af det jeg ser efter.

Link to comment
Share on other sites

Købte engang et par Nike på udsalgt til 300 der bare var GUDE!! De var lette smøg sig lige rundt om foden yderts komfortable og bløde indvendig da jeg så var groet ud af dem var de desværre ikke til at få

Så havde jeg et par asics gel sko ok! gik bare lidt hurtigt i stykker syntes jeg.

Så købte jeg så for første gang et par der kun var beregnet til at løbe i og valgte så NewBalance der var tæt på Nike skoen.

Link to comment
Share on other sites

Som det allerede er nævnt, er det meget individuelt fra person til person, hvilke mærker og modeller der er gode. Har meget at gøre med løbestil osv. Derfor bør man altid få foretaget en løbetest på bånd inden man kaster sig ud i investeringen. Mine egne- og mine løbekammeraters erfaringer er dog påfaldende ens. Vi foretrækker alle Asics. I øjeblikket bruger jeg den nu udgåede model, GT 2080.

Rune

Link to comment
Share on other sites

Er der nogen steder (gerne i Københavns området) hvor man kan få en ordentlig vejledning ved køb af sko ? (ikke bare en gang salgsgas).

Det vil jo være ærgeligt at bruge 1200 - 1500 kr på et par sko der slet ikke passer til ens løbestil, vægt osv.

mvh

Gumpetung

Der er :

Marathonsport, Østerbrogade 19 og Rosenørns Alle 11

Eller

Løberen, Lyngby torv 10

Eller

Kaiser Sport, Frederikssundsvej 143 i Brønshøj

Jeg er selv personligt blivet varmt anbefalet Kaiser Sport

Austina :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hvis i vil købe jeres sko lidt billigere, vil jeg anbefale at prøve at købe dem hjem via internettet fra USA. Sportsudstyr er generelt ca. 25% billigere derovre, og med dollarens seneste styrtdyk skulle der være mulighed for rigtigt gode køb.

Før jul så jeg Kayanoen til omkring 100USD, altså omkring 600 kr. I dk. er prisen vel 1400-1500 !

Selv med moms og fragt burde der være penge at tjene.

Link to comment
Share on other sites

Hvad er overpronation?>

When you run or walk, you land on the outside edge of your foot and roll inward. This entirely normal inward rolling is called pronation. For most runners, the pronation stops at a healthy point. However, some runners roll inward too much. This excessive inward rolling is called overpronation. Runners who overpronate should wear motion-control shoes, which contain special foams and devices that are designed to limit overpronation.

How can you tell if you overpronate? Here's the easiest way. Take off your shoes, whether your normal work-a-day shoes or your running shoes, and put them on a table with the heels facing out toward you. Now study the heels. If they are fairly straight and tall, you do not have an overpronation problem. If the heels tilt inward (toward the arches), on the other hand, you are probably an overpronator, and should try motion-control shoes. Many (but not all) overpronators are bigger, heavier runners with flat feet.

Link to comment
Share on other sites

OK, når jeg ser på sålerne på mine sko, så er det nærmest det modsatte, de tilter udaf - hvad hedder det, og hvilke tiltag bør man gøre i forhold til løbesko (jeg har ikke løbet de sidste 2 år, og der var det aldrig længere end 3-5 km ad gangen, men når jeg er færdig med mit speciale har jeg da planer om at starte).

Link to comment
Share on other sites

Neutral pronation: Den sko der passer til dette bevægelsesmønster, dæmper idet du rammer underlaget og understøtter din fod i dens naturlige bevægelsesmønster.

Over pronation: Denne sko dæmper naturligvis også, idet du rammer underlaget.Men ved overpronation vil din fod rulle for kraftigt indad og denne rullen skal bremses for at styre foden i den mest naturlige afvikling af kontakten med underlaget for at undgå skader.

Under pronation eller supination: Når foden under pronerer eller supinerer fastholdes den således at løbet afvikles hen over ydersiden af sålen/fodballen. I dette tilfælde skal din fod styres således at den ruller indad så tæt på den neutrale pronation som muligt.

Gengivet efter dorun.dk

Link to comment
Share on other sites

Jeg glemte lige at nævne, at min kilde var Runners' World. Skofabrikanterne indbygger hver især deres patentløsninger i deres antipronationssko, men helt generelt kan det siges, at mellemsålen normalt vil være hårdest i den side, som skoen skal forsøge at modvirke, at man ruller over på. Hvis R.A. således supinerer, skal mellemsålen være hårdest i den side, der ligger under skoens yderside.

Link to comment
Share on other sites

Min foretrukne løbesko gennem tiden har været Asics GT-2000 serien, som bortset fra GT-2050 med for tynd hælkappe-foring, har passet mine fødder og løbestil (eller mangle på samme) perfekt. Har også prøvet Adidas Cairo med succes.

Desværre insistere producenterne på at lave små "forbedringer" hele tiden, så man ved aldrig om man kan bruge næste års model.

Overvejer for tiden at købe mine næste par online hos http://www.totalfitness-uk.com/ , da deres priser virke ok.

Edited by homer simpson
Link to comment
Share on other sites

Hvad angår pronation, så oplevede jeg den pudsige detalje da jeg fik min løbestil filmet, at jeg har neutral pronation på min højre fod, men overpronation på venstre. Årsagen er ssv. en achilles-scene operation på højre ankel.

--->Gumpetung

Nogen der har erfaringer med sko til tunge løbere (115+kg) ?

På dourun har de anmeldelser der inkluderer beskrivelse af hvilken gruppe løbere skoene passer til.

Jeg fik anbefalet Asics Kayano og GT2080 netop fordi jeg er en tung løber (på det tidspunkt 95kg).

Link to comment
Share on other sites

Nogen der har erfaringer med sko til tunge løbere (115+kg) ?

mvh

Gumpetung :elephant:

Jeg holde "pause" fra det med at løbe... Men jeg nåede da at finde ud af at mine Asics Gel Koji GS var fremragende. Jeg har løbet i dem med en vægt på 135 kg - og de var gode. Det er en såkaldt "Motion Control" sko, primært til folk er overpronere. Jeg genoptager løberiet til marts/april når det er lidt mindre koldt :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Jeg genoptager løberiet til marts/april når det er lidt mindre koldt :chicken:

For helvede da Arne, du skal sg* da ikke løbe op ad det skaldede bjerg, vel? Forær dog de sutsko til en af de hjemløse på Nørreport station, de har mere brug for dem end du - og gå så ned i din kælder og find din væddeløbsmonster af en Monoc. Den skal bare vaskes, så er den klar til brug :devil: :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg genoptager løberiet til marts/april når det er lidt mindre koldt  :chicken:

For helvede da Arne, du skal sg* da ikke løbe op ad det skaldede bjerg, vel? Forær dog de sutsko til en af de hjemløse på Nørreport station, de har mere brug for dem end du - og gå så ned i din kælder og find din væddeløbsmonster af en Monoc. Den skal bare vaskes, så er den klar til brug :devil: :)

Ziggymund - den er ren og fin - og er skam ikke gemt i kælderen men hænger selvfølgelig i lejligheden. Og du kan være ganske rolig - den bliver det primære motionsredskab fra april af :devil:

Link to comment
Share on other sites

OK, når jeg ser på sålerne på mine sko, så er det nærmest det modsatte, de tilter udaf - hvad hedder det, og hvilke tiltag bør man gøre i forhold til løbesko (jeg har ikke løbet de sidste 2 år, og der var det aldrig længere end 3-5 km ad gangen, men når jeg er færdig med mit speciale har jeg da planer om at starte).

For mig gaelder det samme...

Er det saa underpronation?

Kan ikke anbefale Reeboksko, min erfaring er at de giver vabler paa indersiden af foden, der hvor huden er fin og tynd. Og den slags vabler goer ondt :o !

Elsker Asics Gel 1090... Overvejer dog at bruge lidt flere penge paa mit naeste koeb.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share