Løbesko


Diddley
 Share

Recommended Posts

OK, når jeg ser på sålerne på mine sko, så er det nærmest det modsatte, de tilter udaf - hvad hedder det, og hvilke tiltag bør man gøre i forhold til løbesko (jeg har ikke løbet de sidste 2 år, og der var det aldrig længere end 3-5 km ad gangen, men når jeg er færdig med mit speciale har jeg da planer om at starte).

For mig gaelder det samme...

Er det saa underpronation?

Kan ikke anbefale Reeboksko, min erfaring er at de giver vabler paa indersiden af foden, der hvor huden er fin og tynd. Og den slags vabler goer ondt :o !

Elsker Asics Gel 1090... Overvejer dog at bruge lidt flere penge paa mit naeste koeb.

Som forklaret længere oppe - så hedder det underpronation - ellere retteligt supination. Det findes der ogsø løbesko til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er neutral på venstre og pronerer på højre fod, så jeg har investeret i et par formstøbte indlægssåler (Formthonics, tror jeg de hedder), som kan fremstilles på 5 minutter og koster en 4-500 kr. Jeg har så fået sat en ekstra svangkile under højre sål, da jeg løber i neutrale sko.

Sålerne kan tages med fra sko til sko. I øjeblikket løber jeg i nogle Asics Nimbus V, som jeg efter en tilpasningsperiode er blevet glad for. Ellers har jeg været glad for mine gamle New Balance 1000. Begge sko er med ekstra stabilitet i mellemfoden, da jeg har ret smalle, lange fødder, hvilket giver instabilitet fra landing til afsæt og i længden overbelastning af senerne omkr. knæet (det er tid at skifte sko når knæene knager). Og så er jeg jo heller ingen sylfide :tongue:

Jeg kan iøvrigt kun fraråde pop-løbesko med synlige luftpuder og andet instabiliserende la-la.

En god butik uden for KBH er Multiatleten i Odense.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Jeg er neutral på venstre og pronerer på højre fod, så jeg har investeret i et par formstøbte indlægssåler (Formthonics, tror jeg de hedder), som kan fremstilles på 5 minutter og koster en 4-500 kr. Jeg har så fået sat en ekstra svangkile under højre sål, da jeg løber i neutrale sko.

Sålerne kan tages med fra sko til sko. I øjeblikket løber jeg i nogle Asics Nimbus V, som jeg efter en tilpasningsperiode er blevet glad for. Ellers har jeg været glad for mine gamle New Balance 1000. Begge sko er med ekstra stabilitet i mellemfoden, da jeg har ret smalle, lange fødder, hvilket giver instabilitet fra landing til afsæt og i længden overbelastning af senerne omkr. knæet (det er tid at skifte sko når knæene knager). Og så er jeg jo heller ingen sylfide :tongue:

Jeg kan iøvrigt kun fraråde pop-løbesko med synlige luftpuder og andet instabiliserende la-la.

En god butik uden for KBH er Multiatleten i Odense.

*lol*

"Asics Nimbus V"

Lyder som en gammel mortorcykel *G*

Jeg er tilfreds med mine Asics løbesko til 300 kr., selvom jeg ikke er neutral på nogle af fødderne.......men løber osse kun 3x8 km hver uge. Mon jeg ville mærke forskel ved at skifte til en mere passende sko??

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Lyder som en gammel mortorcykel *G*

Gid det var B)

Why fix it if it works? Men hvis en uforklarlig skade kommer snigende, så er det måske tiden at finde et par sko som passer.

Tror alt virker på mig *G* Har løbet rundt om søerne i et par slidte Converse All Star gummisko *G*

Link to comment
Share on other sites

Da jeg i sin tid blev skadet talte jeg lidt med en fysioterapeut. Han anbefalede Saucony Omni Grid. De er fremragende for løberen med neutral løbestil hvor man overpronere en anelse. I forbindelse med anbefalingen sagde han også at New Balance nok var nogen af de dårligste sko på markedet. Asics er også gode, men for mit vedkommende er de desværre for bredde i forfoden. Nike er også ganske udmærket, men alt for dyre og så punktere de alt alt for let. Jeg har altid været nervøs for at de punkterede i midten af et marathonløb eller på en lang træningsdag. De næste par sko jeg skal have bliver højest sandsynlig de en ny forbedret Saucony Omni Grid model!

Just my two cent

Link to comment
Share on other sites

Har gennem årene løbet i Brooks (1 gang, hvilket var 1 gang for meget), Saucony, ok til prisen, Nike, New Balance og Asics og Tiger som Asics hed for over 20 år siden, tror jeg. Gennem de sidste mange år i Asics GT-2000 serien, som er fin for en platfodet overpronator på 75 kg som mig. Skoen klarer alt fra hyggeturen til maraton, og er god til hårde overflader, asfalt/fortov.

Jeg kan nogenlunde regne med at opdateringen af GT-serien er ca. som den sidste, med små afvigelser, og kan derfor altid købe sidste sæsons model til nedsat pris! Kunne aldrig drømme om at købe nyeste model til fuld pris, som er ca. 1100 kr. pt. så vidt jeg husker, shocking!

Arne, det er sq da ikke for koldt til at løbe nu. 10 minusgrader betyder blot et ekstra lag, men man møder selvfølgelig ikke så mange løbere for tiden, især ikke kl. 06 :lol:

Tilslutter mig de øvrige ærede deltageres anbefalinger af løbebutikker i Kbh.

God tur, Kiksen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share