Dødløft


Cleo
 Share

Recommended Posts

Så har jeg set den første pige dødløfte ned i centret. Men når hun har vægten oppe, ruller ligesom skulderene tilbage.... Så er det jeg tænker gør jeg det forkert, fordi jeg ikke gør sådan, eller?

Og Hej forresten ;) :tongue::blink:

Edited by Cleo
Link to comment
Share on other sites

Nej, skulderbladene skal trækkes tilbage og sammen i toppen af et korrekt udført dødløft
Det er jeg nu ikke enig i, da de fleste konkurrence løftere ikke er istand til at trække skulderbladende tilbage med de vægte de håndtere. Hoften skal vel bare skubbes fremad for at løftet bliver godkendt til konkurrence.
Ellers aktiverer man ikke trapezius i samme udstrækning.

Ja, det er rigtigt nok, og det er vel egentligt også måden at dødløfte på hvis man gør det for hyptertrofien :)

Link to comment
Share on other sites

LOOL ja der er ingen der skal snakke dødløft-stil med onklen så bliver de sat på plads :tongue:

teknisk set så skal skulderbladene vel samles hvis løftet skal godkender eller hur?

Men jeg var ude for til sm at det vigtigste er som onklen understreger at skubbe hoften frem... mit andet dødløft blev underkendt selvom jeg stod ret og med skulderbladene trukket tilbage... i 3. forsøg overdrev jeg så ved at skyde hoften en del frem også blev den godkendt :blink: men man må jo huske på at dommere også er mennesker... en slags :bigsmile:

Edited by Zoa
Link to comment
Share on other sites

Jeg har lige set en masse løft fra JM 2003 og der svar stort set ingen der samlede skulderbladene, men selvfølgelig en masse godkendte løft!

Det eneste løft jeg kunne finde som jeg havde liggende på min computer hvor løfteren samlede skulderbladende, var af Thomas J JM2001 ;)

Men det er jo kun godt at være overbevisende i sit løft :)

Edited by Onkel Troels
Link to comment
Share on other sites

I følge denne artikel af Dave Tate skal man ikke trække skulderbladene sammen: The Top 10 Deadlifting Mistakes

Det er IKKE det samme som TJ snakker om.

Skulderbladende skal ikke STARTE med at være samlede - det gør man sidst i løftet.

Men jeg vil da sige at det nok ikke kan være det mest vitale element i dødløft om man trækker skuldrene tilbage sidst i løftet eller ej.

Reglerne for dødløft (til konkurrence):

Dead Lift

1. The lifter shall face the front of the platform with the bar laid horizontally in front of the lifters feet,

gripped with an optional grip in both hands and lifted until the lifter is standing erect.

2. On completion of the lift the knees shall be locked in a straight position and the shoulders back.

3. The Chief Referee’s signal shall consist of a downward movement of the arm and the audible command

“down”. The signal will not be given until the bar is held motionless and the lifter is in the apparent

finished position. If the bar is shaking when at the knee area, although not exactly pure, this is not

cause for failure.

4. Any raising of the bar or any deliberate attempt to do so will count as an attempt. Once the attempt has

begun no downward movement is allowed until the lifter reaches the erect position with the knees

locked. If the bar settles as the shoulders come back this should not be reason to disqualify the lift.

Kilde: http://www.powerlifting-ipf.com/IPF_rulebook.pdf

Link to comment
Share on other sites

Det er IKKE det samme som TJ snakker om.

Skulderbladende skal ikke STARTE med at være samlede - det gør man sidst i løftet.

Korrekt - Jeg læste lige Thomas indlæg forhurtigt/forkert. My bad! :)

Link to comment
Share on other sites

Men jeg vil da sige at det nok ikke kan være det mest vitale element i dødløft om man trækker skuldrene tilbage sidst i løftet eller ej.

Reglerne for dødløft (til konkurrence):

Dead Lift

1. The lifter shall face the front of the platform with the bar laid horizontally in front of the lifters feet,

gripped with an optional grip in both hands and lifted until the lifter is standing erect.

2. On completion of the lift the knees shall be locked in a straight position and the shoulders back.

3. The Chief Referee’s signal shall consist of a downward movement of the arm and the audible command

“down”. The signal will not be given until the bar is held motionless and the lifter is in the apparent

finished position. If the bar is shaking when at the knee area, although not exactly pure, this is not

cause for failure.

4. Any raising of the bar or any deliberate attempt to do so will count as an attempt. Once the attempt has

begun no downward movement is allowed until the lifter reaches the erect position with the knees

locked. If the bar settles as the shoulders come back this should not be reason to disqualify the lift.

Kilde: http://www.powerlifting-ipf.com/IPF_rulebook.pdf

Lidt trådkapring, undskyld Cleo ;)

Men det er altså et vigtigt element i styrkeløftskonkurrence at man viser at man har skulderne bare nogenlunde tilbage inden man får down-signal. Det er set før at løft er blevet underdømt på den konto.

Men det sker som sagt udfra et dommerskøn, og mennesker kan tage fejl jo. :chicken:

Edited by Henning Friis
Link to comment
Share on other sites

Nu skal jeg lige påpege at jeg udelukkende snakker om dødløft i forhold til det at få en større og stærkere ryg. Her mener jeg man snyder sig selv, hvis man ikke trækker skuldrene tilbage. At man kan slippe afsted med mindre i konkurrence er en anden snak.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share