Direct resistance


Morten D
 Share

Recommended Posts

Jeg vil gerne høre om erfaringer med direct resistance-princippet i forbindelse med træning af mavemuskler.

Jeg har selv forsøgt mig med følgende metode:

- Lig på ryggen med fødderne i gulvet: /__o

- Læg en sandsæk på den ønskede del af maven.

- Tilføj vægtskiver på højkant oven på sandsækken (kører selv med 40 kg.)

- Løft nu sandsæk og vægtskiver ved at spænde mavemusklerne.

- Sænk ballasten igen ved at slappe af, dog ikke helt, da vægten sikkert kan give "uønsket gevinst" pga. tryk på nogle indre organer. :-)

Jeg synes øvelsen virker effektiv, og jeg kan sjældent klare mere en 15 gentagelser pr. sæt, hvis jeg virkelig er koncentreret og fokuserer på mit mind-muscle-link.

Nogen holdninger til, om øvelsen kan være skadelig?

Mvh.

Morten

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke at din direct assistance øvelse træner de muskler du gerne vil. Den muskel de fleste vil træne når de træner mave, er m. rectus abdominis (den muskel som sammen med mellemsener danner det man kalder "vaskebrædtet"). M. rectus abdominis har følgende funktioner, ventralflektion af columna (forkorte afstanden mellem brystben og hofte, som f.eks ved mavebøjninger af forskellig art), defense musculaire (opretholde statisk kontraktion af rectus abdominis for at afstive) og sænkning af thorax eller brysthulen.

Når du træner med vægte ovenpå maven, og løfter og sænker mave muskulaturen, så bruger du en dybere liggende muskel som hedder m. transversus abdominis. M. rectus abdominis vil kontrahere sig statisk for at opretholde spænding i bughulen, i overensstemmelse med "defense musculaire", men du træner ikke musklen dynamisk. Hvis du vil have maksimal træningseffekt på m. rectus abdominis, så tror jeg du kan finde træningsøvelser som har større effekt. Hvis du ikke er så interesseret i fremtoning, men i styrke, så kan øvelsen måske øge din statiske styrke, som vil være med til at øge det intra-abdominale tryk som er essentielt i øvelser som squat og dødløft. Men som effektiv træning af m. rectus abdominis, så finder du nok øvelser som virker bedre.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share