Hjælp, jeg skal til styrkeløft-stævne!


klausjensen
 Share

Recommended Posts

Nu hvor en ordentlig røvfuld MOL'ere har debuteret til styrkeløft-stævne i går, synes jeg det må være på sin plads at samle nogle gode råd sammen. Så bidrag endelig!

Her er nogen af de ting jeg i min korte styrkeløft-karriere har suget til mig, bl.a. i går.

1. Kend signalerne i de enkelte løft - og træn med dem i en periode før stævne. Hav en hjælper stående, som før, under og efter løftet gør opmærksom på, hvad du skal huske. Selvom man har trænet med signalerne kan nerverne sagtens spillet et pus. F.eks. i bænkpres kunne hjælperen råbe: "Afvent signal", "Husk Pause" og "Hold den" på relevante tidspunkter.

2. Vær opmærksom på reglerne for udstyret og beklædning. Gå det igennem med en, der kender reglerne grundigt INDEN man tager afsted. Husk også at underbukser må ikke være bokser-shorts, der må ikke være ikke-godkendte mærker på t-shirts etc.

3. Sæt en startvægt, som du er 100% sikker på du kan magte til teknisk perfektion til enhver tid under alle tænkelige vind og vejrforhold! Har du udstyr der giver dig en meget lille margen mellem det du kan få godkendt og dit absolutte max, så overvej at lave et sikkert førsteløft uden udstyr. Man kan altid lave springene lidt større til andet og tredje forsøg hvis der er masser af power, og så har man meget mindre pres på sig med et sikkert førsteforsøg i bagagen.

4. Vær sikker på du kender reglerne for korrekt udførelse af løftene - og løfter inden for disse regler! Ikke mindst i squat, hvor man skal passe meget på med dybden... Vi så også i går en løfter, der ikke kunne nå godkendt dybde, men havde sat sin startvægt så højt, at da han endelig var ved at komme ned, kunne vægten ikke løftes. Den slags er enormt ærgeligt og helt unødvendigt. Det er også derfor det er vigtigere man træner mod at få gode løft op til det første stævne - i højere grad end at øge styrken med 2,5kg. Hvad hjælper det man kan squatte 200kg til 5cm over parallel, hvis man kikser 170 tre gange pga manglende dybde?

5. Aftal på forhånd, hvem der gør hvad. Hvem ruller knæbind op for hvem, trækker i trøje, holder forsøgs-sedlerne og er ansvarlig for at indlevere dem i tide etc. Kend fristen på 1 minut efter afsluttet løft for indlevering af næste forsøg.

6. Planlæg opvarmningen hjemmefra. Gerne helt ned på at du f.eks. ved du skal have dit sidste opvarmningsløft i squat på XXXkg cirka 8 minutter før første løft. Sørg for en god tidsplan, så du ikke starter for tidligt eller for sent, og får den opvarmning, du har planlagt.

Nogen der har flere tips eller er uenige, så skriv endelig. :)

Edited by klausjensen
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Udstyret skal være i orden.

Udover at det skal være lovligt i forhold til godkendte mærker, så skal det hellere ikke være i stykker eller beskidt. Jeg stod sammen med Watts for udstyrscheck til B/C-DM og det var altså en del, som troppede op med lettere ødelagte ting. Den havde ikke gået til A-DM, men nu var det kun et mindre stævne, så vi så gennem fingre med det, men det kan man ikke altid regne med at dommerne gør. Sikkerhedsaspektet er også relevant nok i denne sammenhæng. Man skulle jo nødig vælte rundt i squat, fordi ens sko falder fra hinanden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share