Lette uge


venaN
 Share

Recommended Posts

Jeg har haft den oppe før, men hiver den lige frem igen, da der er nogle spørgsmål jeg lige mangler besvarelse på.

3 hurtige:

1. Hvor mange % 1RM køre man i en "let uge"? (har hørt 65, men ville gerne lige have det bekræftet)

2. Kører man til udmattelse og tager mange reps, eller tager man kun de 6 reps man plejer

3. Skal man stadig indtage de mange gram protein i en "let uge", eller skal man blot spise normalt, da kroppen ikke har brug for nær så meget som i en "hård uge".

Hvis du står og kender svaret på alle disse spørgsmål, så hold dig endelig ikke tilbage med at fortælle dem (det er dog også iorden, hvis du kun kan svare på en af dem) :)

Link to comment
Share on other sites

Formålet med en let uge eller periode (også kaldes deload) er at kroppen får mulighed for at restituere/superkompensere 100% efter en længere periodes tung træning UDEN at man mister "følingen" med vægtene, dvs de neurale tilpasninger, og arbejdsbyrdetolerancen ønsker man også at bevare så vidt muligt.

Dine spørgsmål:

1. Den præcise procentsats kan variere afhængig af person og øvelse og hvor mange reps man laver. 65% er nok ikke helt skævt. ;)

2. Man kører IKKE til failure. Der skal være rigeligt overskud, så hvis du anvender en vægt du kan tage 15 reps med laver du måske kun 10. Det er IKKE meningen man skal stimulere yderligere muskelvækst i en deloaduge.

3. Jeg ville fortsætte med samme indtag for at være sikker på kroppen har alt den næring den skal bruge til superkompensation.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share