Løsning : Progressivt overload


BrainRoid
 Share

Recommended Posts

Er jeg den eneste der har det problem, at håndvægtene i mit center ofte springer 3 måske 4kg ? En progressions % på 10 er lige i overkanten for mig, specielt når jeg er i nærheden af min RM ...

Jeg har løst problemet, ved at købe nogle ankel/håndleds vægte ... sådan nogle fætre man spænder om håndledet/armen med noget velcro, og så vejer de 0.5g stykket ... Sådan en 2-3 stykker på hver arm, og så har man faktisk den totale opløsning man kunne ønske sig! Der er selvf. noget mekanik involveret rent kraftmæssigt, men bottom line, det funker...

Tænkte måske der var andre der kunne bruge sådan et lille fif' ?

Link to comment
Share on other sites

Kan man så ikke bare træne længere nede fra ens RM i længere tid,

inden næste vægt vælges ?

Jeg læste engang, at springene kan blive for små til, at kroppen reagerer på det.

Derfor kunne man med fordel tage et ekstra pas med samme vægt, og så vente

med at øge vægten til springet fik en vis størrelse.

Det var vist i forbindelse med HST regnearket at jeg læste det.

Er det rgtigt, eller har jeg misforstået det ?

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Nej, sådan har jeg også forstået det.. men når det bliver tungt i sidste ende af en RM, så er området omkring 2.5% at foretrække (for mig! når det er let, springer jeg gladeligt 5%, tungere springer jeg stadig 5% men holder vægten i 2 pas, tungt 2.5%... sådan ca.)... så spiller det altså ikke med 10%..

Men det er altså totalt spade når man mærke at dagsformen kan trække 5% mere i det rigtige tempo, men springet er på 10 .... Så derfor... Nu har jeg kørt med dem i et stykke tid, og der er en KLAR forskel.. jeg malker progressionen meget bedere..

Men anyway, hvis jeg er den eneste der har haft 'det' problem, så fred være med jer ;)

Link to comment
Share on other sites

Er jeg den eneste der har det problem, at håndvægtene i mit center ofte springer 3 måske 4kg ? En progressions % på 10 er lige i overkanten for mig, specielt når jeg er i nærheden af min RM ...

Jeg har løst problemet, ved at købe nogle ankel/håndleds vægte ... sådan nogle fætre man spænder om håndledet/armen med noget velcro, og så vejer de 0.5g stykket ... Sådan en 2-3 stykker på hver arm, og så har man faktisk den totale opløsning man kunne ønske sig! Der er selvf. noget mekanik involveret rent kraftmæssigt, men bottom line, det funker...

Tænkte måske der var andre der kunne bruge sådan et lille fif' ?

Smart! lad os bare få nogle flere af den slags, hvis der er nogen der ligger inde med det! :)

Link to comment
Share on other sites

Der er selvf. noget mekanik involveret rent kraftmæssigt, men bottom line, det funker...

Jeps. En stigning på 0,5 kg med en håndledsvægt er ikke lige så stor en stigning i load, som hvis håndvægten blev 0,5 kg tungere, men det lyder egentlig meget smart. Man kunne vel også bruge dem til meget små stigninger i vægt på en vægtstang, hvis man bare placerede en enkelt håndledsvægt midt på stangen.

Link to comment
Share on other sites

cilius -> hehe, nej disco-smart ser det nok ikke ud... det holder mig ikke vågen om natten, men sådan er vi jo så forskellige ;) ..

clorius -> det kommer an på øvelsen selvf. liggende pres med håndvægte fx. så burde pengene passe... snakker vi lat raises, så skal vi have fat i noget kraft x arm ;)

Devious Builder -> det er min erfaring at jeg godt kan hente lidt extra på pas nr. to, men tredie er det altså overstået... så er det bare med at komme videre i overloadet istedet for at dvæle ved den samme vægt.... Som sagt, bare min erfaring...

Og synes egentligt også selv det er ret smart.. gid jeg havde fundet på det noget før, kan virkelig mærke forskellen... Men det skulle åbenbart vente til netto havde fitness-uge før den 25øre faldt....

Link to comment
Share on other sites

For et par år siden trænede jeg med hyppige, men små, vægtøgninger, og havde derfor det samme problem som beskrives her. På det tidspunkt spurgte jeg i et andet forum, hvordan folk der løste problemet, og det viste sig, at man kan få magnetiske vægtskiver, som ikke vejer ret meget. Der måtte selvfølgelig være en smart producent, som fandt på at lave et produkt til løsningen af et problem. Money, money, money B)

Man sætter så en magnetisk vægtskive på hver ende af håndvægten, og har så ændret håndvægtens vægt. Om man kan få dem i Danmark, ved jeg ikke, men ellers kan man sikkert købe dem på nettet.

Link to comment
Share on other sites

Beleriand_K -> haha .. det var faktisk også i mine overvejelser, lige fra det, til påhæftning med gaffa-tape ;) ( men knap så praktisk når vægten skal ned og vende på låret først!)

.. Nu står jeg, stod jeg, for at skulle springe 4kg i 40'erne .. det har jeg knækket halsen på før.. men nu triller jeg lige igennem, og styrken følger bare med... jeg rider på den bølge jeg før er druknet i .. fedt :o)

Henrik C -> Det ville jeg ikke begive mig ud i .. jeg kan dårligt forestille mig hvordan det skulle kunne lade sig gøre, uden at være til fare for mig selv og de ummidelbare omgivelser :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share