Tøsen vil tabe sig


Hr.Kirchebrandt
 Share

Recommended Posts

Hej MOLboere,

Tænk, at jeg med mine vægtforøgningsmål skulle poste tråde om vægttab, men nuvel;

Min kæreste og jeg sad og fjollede med MOLs fedtprocent ting, og da hun fik en procentsats på 40% (jeg kiggede hende over skulderen ;) ) blev hun både ked og led. :(

Da ville damen tabe sig 10kg pronto, og i den sidste månede har hun, efter mit råd, kun drukket vand, te eller light-sodavand i stedet for den sædvanlige juice og kakao. Jeg havde regnet ud, at det ville give hende et minus på ca. 400 Kcal om dagen, men hendes vægt er stadig ikke faldet.

Nu har jeg så foreslået hende at fjerne alt smør fra menuen, og bytte halvdelen af hendes rugbrød ud med frugt, hvilket skulle give hende endnu et minus på energi-kontoen.

Hun træner forresten gymnastik 15 min hver dag efter et Canadisk kvinde-militærprogram med ganske høj intensivitet.

Hvordan hjælper jeg ellers tøsen bedst med vægttabet? :blink:

Hr. Kirchebrandt

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det er et til bagevendende problem ikke at øge sit stofskifte på en slankekur. Hvis hun kun sætter kcal indtaget ned risikerer (det er sandsynligt) hun også at sætte sit stofskifte ned. Derfor taber hun sig ikke så hurtigt.

Det optimale er at få hende i gang med noget cardio. Mindst tre timer om ugen gerne mere og gerne ved høj intensitet. Spinning er ofte guld værd. Hvor meget har du udregnet hendes kcal indtag til, og hvor meget har du trukket fra for at sørge for kalorieunderskuddet?

Husk hende på at det ikke er vægten der tæller, men spejlet/fedtprocenten, hun vil muligvis tage lidt muskler på i starten!

Q

Edited by Quantanamo
Link to comment
Share on other sites

Du er på rette spor Kirche - jeg ville selv gribe det an på samme måde. Barber overflødige kcal væk stille og roligt - på et eller andet tidspunkt rammer hun et kcal underskud.

Selve droppet i forbrændingen er slet ikke så voldsomt som mange vil gøre det til.

Link to comment
Share on other sites

Hej Hr.Kirchebrandt,

for ikke mit indlæg bliver til en hel artikel vil jeg skrive mine råd i kort punktform:

1: Hun skal spise færre Kcal end hun forbrænder - hvilket du jo nok ved.

2: Hun skal dyrke mere cardio. Gymnastik er fint, men mere kredsløbstræning er et skridt på vejen.

3: Hun skal spise tre større og tre mindre måltider pr dag. Flere mindre måltider sætter stofskiftet op.

4: Et større måltid er ikke hvor man kan "rulle væk fra bordet", men hvor man bliver tilpads mæt - selvfølgelig af sunde madvarer!

5: Et mindre måltid, kan være lidt hytteost, lidt knækbrød, noget frugt etc etc.

6: Du skal ikke sidde i sofaen og køre grill-snask ned mens hun er i gang med de karakteristiske pinjekerner og rucculasalat.

7: Sidst og nok VIGTIGST. Så skal hun virkeligt have lyst til at tabe sig. Er det samvittigheden der styrer en slankekur, da vil det være en svær krig at vinde!

Ønsk hende god fornøjelse, Jakkedrengen

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at du skulle se om ikke du kunne få hende igang med noget læøbetræning eller bedre endnu: Spinning. min. 3 timer om ugen. Gerne flere.

Jeg har selv tabt mig 7 kg. siden august 2003, på den måde. Mangler 3 kg. men de er dælme hårde at komme af med.

Hun skal jo have gang i forbrændingen. Og sig til hende at hun skal huske at muskler vejer mere end fedt.

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres svar! Det er kanon, at man her på MOL altid kan regne med respons :)

Husk hende på at det ikke er vægten der tæller, men spejlet/fedtprocenten, hun vil muligvis tage lidt muskler på i starten!
Ja, det har jeg sagt til hende, og det er hun opmærksom på.
Det optimale er at få hende i gang med noget cardio. Mindst tre timer om ugen gerne mere og gerne ved høj intensitet. Spinning er ofte guld værd. Hvor meget har du udregnet hendes kcal indtag til, og hvor meget har du trukket fra for at sørge for kalorieunderskuddet?

Hun er ikke interesseret i at dyrke mere motion end hun gør lige nu - ikke alene i hvert fald. Jeg har desuden fortalt hende, at det er bedre at dyrke 15 min gymnastik hver dag end at træne 40 min fx. 3 gange om ugen.

Jeg har regnet hendes tidligere kcal-indtag til omkring 2300-2500 kcal om dagen, hvilket er nede på ca. 1300-1500 nu, så det er en stor nedtrapning. :unsure:

Jakkedrengen Postet den 11. Feb 2004, 21:23

3: Hun skal spise tre større og tre mindre måltider pr dag. Flere mindre måltider sætter stofskiftet op.

Mjah, det tror jeg ikke rigtig på. Det må vel være den totalte energiomsætning i løbet af hele dagen, der tæller? Pt. spiser hun ca. 4-5 gange om dagen, hvor 2 af måltiderne er ren frugt.
bls Postet den 12. Feb 2004, 13:08

  Hvad med at bede hende træne sammen med dig? Du kunne evt tilpasse dit program, så I kunne træne de samme øvelser, det ville jo også give jer mere tid sammen, hvilket man jo ikke kan få for meget af.

Det er faktisk en god ide ... Det slår endda to fluer med eet smæk, som du nævner ;) Det vil jeg prøve at spørge hende om.

Hr. Kirchebrandt

Link to comment
Share on other sites

Får hun nok sundt fedt??? Der er mange piger, der vælger at skære alt fedtet fra kosten, når de vil tabe sig. De glemmer, at kroppen har brug for det sunde fedt - også hvis man vil tabe sig...vægttabet kan faktisk godt gå i stå, hvis der ikke er noget fedt i kosten.

Hun kan evt. spise æble med fromage frais og lidt mandler over som mellemmåltid (Så får hun også protein, som er vigtigt at få.)

Link to comment
Share on other sites

Får hun nok sundt fedt??? Der er mange piger, der vælger at skære alt fedtet fra kosten, når de vil tabe sig. De glemmer, at kroppen har brug for det sunde fedt - også hvis man vil tabe sig...vægttabet kan faktisk godt gå i stå, hvis der ikke er noget fedt i kosten.

Ja, skulle mene, at der er nok fedt i hendes kost. Jeg tjekker løbende hendes indtag vha. mit kostprogram :) Jeg passer jo på min tøs.

Hun brokker sig forresten over, at hun er træt for tiden, kan det have noget med det nedsatte energiindtag at gøre?

Hr. Kirchebrandt

Link to comment
Share on other sites

Det lyder meget sandsynligt! Kender det selv; når jeg passer på kalorierne, så skal der soves lidt længere om morgenen, og energien til træning er heller ikke så høj - Det er lidt den der med "at puste og mel i munden" ;)

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Siden i tirsdags har hun tabt 4 kg :blink:

Jeg har fortalt hende, at det nok skyldes væsketab, men det kan jeg ikke få til at hænge sammen med, at hendes kost jo hovedsageligt består af væskeholdige frugter.

Hvad kan det så være?

Her er forresten lige en opremsning af hendes kost fra i går;

Morgenmad: 1 stor skive rugbrød med rejeost + et æble + te

mellemmåltid: Et par appelsiner + banan

Middagsmad: 1 stor skive rugbrød med kødpålæg + banan

Mellemmåltid: Et par stykker frugt

Aftensmad: ca. 300g kartoffelmos m. ca. 70g skinketern og persille

Mellemmåltid: 2 appelsiner + te

Det er ikke meget hun spiser, men hun siger, at hun hverken er sulten eller træt længere.

Hr. Kirchebrandt

Link to comment
Share on other sites

Og målingerne er blevet lavet på samme tid af døgnet, og der er ikke noget med, at hun havde tøj på den ene måling, men ikke den anden??

Nope, ingen tøj ;)

Men hvad angår tidspunkterne, så er det kun de sidste par dage, at hun konsekvent har vejet sig på samme tidspunkt. Hun vejer sig om morgenen.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Siden i tirsdags har hun tabt 4 kg :blink:

Jeg har fortalt hende, at det nok skyldes væsketab, men det kan jeg ikke få til at hænge sammen med, at hendes kost jo hovedsageligt består af væskeholdige frugter.

Hvad kan det så være?

Det kan sagtens være væsketab. Hvis hun er kalorieunderskud, så vil hun begynde at tære på sukkerdepoterne i kroppen, og de binder mange gange deres egen vægt i vand.

Link to comment
Share on other sites

Det kan sagtens være væsketab. Hvis hun er kalorieunderskud, så vil hun begynde at tære på sukkerdepoterne i kroppen, og de binder mange gange deres egen vægt i vand.

Aaah, ja .. så er det derfor. Jeg var lige over ved det personlige bibliotek og hive det Biologiske MiniLex frem ...

Vand = H2-0

Monosakkerid = C6-H12-06

Hmmm ... så sukker indeholder 6 H2-0 molekyler per sukkermolekylde, javel ja :)

Men det er vel hovedsageligt fedtdepoterne hun begynder at tære af?

Hr. Kirchebrandt

Link to comment
Share on other sites

Så det er forkert at påstå, at sukker vejer det samme som 6 gange H2O? :blink:

Hr. K

tjaa, et sukkermolekyle vil jo veje væsentlig mere end 6 gange så meget som et vandmolekyle (pga C-atomerne), men det kan du næppe bruge til at regne ud hvad der har størst massefylde, da det vil afhænge af hvor tæt molekylerne ligger sig.

Hvis jeg husker ret fra vores målebæger i køkkenet så har vand og alminelig sukker næsten samme massefylde sådan indenfor 10-20%. Hvis du pulvariserede sukkeret endnu mere ville det nok få større massefylde ;)

Link to comment
Share on other sites

Det kan sagtens være væsketab. Hvis hun er kalorieunderskud, så vil hun begynde at tære på sukkerdepoterne i kroppen, og de binder mange gange deres egen vægt i vand.

Hmmm ... så sukker indeholder 6 H2-0 molekyler per sukkermolekylde, javel ja :)

Men det er vel hovedsageligt fedtdepoterne hun begynder at tære af?

Som sagt, så er det ikke vand, sukker indeholder. Det jeg mente, er at hver gang kroppen lagrer et sukkermolekyle, så lagrer den også adskillelige vandmolekyler ved sidenaf. Jeg ved ikke hvor mange vandmolekyler, der lagres for hvert sukkermolekyle, men vi kan tage et eksempel, hvor jeg siger, at for hver gram sukker, lagres der 10 gram vand ved siden af. Det betyder, at mister du 100g af dine sukkerdepoter, så mister du 1000g vand oveni, altså et totalt vægttab på 1100g.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal lige ha' det her skåret ud i pap ... :blink:

Altså ... fakta er, at hun vejer 4 kg mindre nu end før. Hvad består dette tab hovedsageligt af? Hvis I mener vand, er det så fordi at diverse sukkerdepoter binder vand til sig, eller der en anden forklaring?

Og ... hvornår begynder fedttabet?

Hr.Kirchebrandt

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal lige ha' det her skåret ud i pap ... 

Altså ... fakta er, at hun vejer 4 kg mindre nu end før. Hvad består dette tab hovedsageligt af? Hvis I mener vand, er det så fordi at diverse sukkerdepoter binder vand til sig, eller der en anden forklaring?

Og ... hvornår begynder fedttabet?

Hvis hun er i energiunderskud som man må formode hun er, er fedttabet begyndt.

Derudover har hun også mistet noget glykogen fra sine lagre, se mit tidligere indlæg.

Så er der faktorer som føde og væske i systemet. Føden vil også binde mere eller mindre vand.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share