Er det godt at være fed?


Fede
 Share

Recommended Posts

Jeg har hørt at det skulle være godt at være styrkeløfter når man er fed, og min mor har sagt at jeg skal dyrke en eller anden form for sport.

Jeg så på et tidspunkt et billede af en vægtløfter der var temmelig fed og han løftede ret godt, så jeg fik den idé at deller faktisk kunne være inaktive muskler, og man jeg som vejer 165 kg har et stort potentiale for at træne styrketræning.

Kan det være rigtigt?

Link to comment
Share on other sites

Tjah, altså nu er det jo musklerne der løfter vægten, men det er da uden tvivl godt at være solidt bygget som styrkeløfter. Dertil kommer at stangen jo også skal løftes et kortere stykke i f.eks. bænkpres hvis man har en stor omkreds omkring brystet og forholdsvis korte arme...

Link to comment
Share on other sites

... så jeg fik den idé at deller faktisk kunne være inaktive muskler ...

"Deller" er bestemt ikke inaktive muskler! - Hvis man ikke bruger sine muskler bliver de ikke inaktive, de forsvinder...! Selvfølgeligt tager det tid - ligesom det tager tid at tage på, men lad være med at snyde dig selv deller er fedt (og sikker også andre 'sjove' ting, men hovedsageligt fedt).

Grunden til at mange styrkeløftere er 'små-fede' er så vidt jeg husker at fedtet støtter kroppen når man skal løfte tungt...

Link to comment
Share on other sites

Doggie:

"Deller" er bestemt ikke inaktive muskler! - Hvis man ikke bruger sine muskler bliver de ikke inaktive, de forsvinder...!

Lidt dramatisk formuleret må man sige. Deller er ganske rigtigt fedt og ikke muskler, men ens muskler forsvinder ikke sådan uden videre, hvis man ikke bruger dem - størrelsen mindskes dog.

Link to comment
Share on other sites

Doggie:
"Deller" er bestemt ikke inaktive muskler! - Hvis man ikke bruger sine muskler bliver de ikke inaktive, de forsvinder...!

Lidt dramatisk formuleret må man sige. Deller er ganske rigtigt fedt og ikke muskler, men ens muskler forsvinder ikke sådan uden videre, hvis man ikke bruger dem - størrelsen mindskes dog.

Kan godt være det er dramatisk, men nu var det heller ikke fordi jeg ville komme med en dyberegående forklaring - og ens muskel "svinder" jo i hvert fald ind når man ikke benytter skidtet! Og den eneste grund til at jeg formulerede det således var for at personen der startede tråden ikke skulle tro at han render rundt med, skal vi kalde det "ikke-udnyttede resourcer" - når man er overvægtig ville jeg mene det er vigtigt at indse man har et problem, ikke fordi det direkte har noget at gøre med det du skrev :)

Klaus >> Jaaaa, jeg kender det jo godt selv, og selv om jeg ikke just er nogen sværvægter (med mindre vi snakker boksning ;) ) - bruger nok for meget tid foran monitoren!! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg fandt lidt godt i arkivet. :computertype: :4smartass:

Jeg tror der findes flere grunde til at fedt giver styrke.

En fyldt fedtcelle vil jeg have en vis rebound effekt når den komprimeres.

Denne effekt er nok størst i bænken, hvor muskelarbejdet er koncentreret på en forholdsvis lille område. I squatten er effekten mindre da ikke hele den relevante muskulatur komprimeres, og derfor er effekten minimal i dødløft.

Desuden mener jeg at have læst at muskelceller er bedre hydreret i kalorierbalance/overskud, end ved kalorierunderskud. Dette kunne give mere rebound.

Jeg mener ikke at den nedsatte ROM har den store betydning, specielt ikke i de situationer vi har hørt her.

Strukturmæssigt vil en stor regulær cylinder være mere stabil end en cylinder med tydelig talje eller bare end mindre diameter. Den store løfter (fedt eller muskler) vil derfor være mere stabil i squat. Ved vægttab kan der dog kompenceres for dette hvis vægttabet er langsomt, og træning af bugkorsettet prioriteres.

Det er sikkert baggrunden bag Tates udtalelser, idet mange mindre løftere falder sammen i ryggen i squatten. Generelt ser man jo at dødløft er større i de mindre klasser og omvendt længere oppe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har før tænkt over det.

Meget fede mennesker er tunge, og de har derfor kraftigere ben.

Når de rejser sig fra en stol, kan det være næsten mere i total vægt,

end jeg kan squatte.

Og nogle der har været overvægtige, og er begyndt at træne, synes jeg

bliver enorm stærke.

Så jeg tror lidt på at det, de løfter på til daglig, giver slags naturlig styrketræning.

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Du har absolut fat i et interessant argument der Henning. Dette ville man kunne reproducere ved at bære en vægt på kroppen til hverdag.

Min teori mht hvorfor "overvægtige" mennesker lettere bliver stærke, er at overvægtige tydligvis ved hvordan man spiser et overskud af kcal. Et kcal overskud er afgørende for at øge sin styrke mærkbart på længere sigt. Dermed har overvægtige en fordel da de allerede spiser nok :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share