Bent over row


olesen82
 Share

Recommended Posts

hej

har lagt mærke til, at når der bliver nævnt forslag til rygøvelser herinde, nævnes bent over row altid.

har altid gerne ville køre den, men det er som om belastningen på lænden er for stor. også selvom jeg står rigtig placeret. er der nogen der har det på samme måde??

Link to comment
Share on other sites

men det er som om belastningen på lænden er for stor. også selvom jeg står rigtig placeret. er der nogen der har det på samme måde??

Hvis du føler det sådan, så er det fordi din lændestyrke er ynkelig. Du må igang med tung dødløft, så forsvinder problemet med tiden.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Står rigtigt placeret, siger du? Er du sikker? Du kan med fordel skubbe røven godt bagud, og så ellers sørge for at trække til det nederste af maven. Så reducerer du belastningen maksimalt.

Oh jo, så kan du da også styrke lænden med noget dødløft, hypers etc. Men rows styrker også lænden i sig selv, synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

nej, hvorfor skulle jeg da også det. belastningen på lænder er vel ikke mindre af den grund???

Du kan evt. køre den her: http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGe...entOverRow.html - der støtter du på bænken, så stresset på lænden er egentlig helt væk. Problemet er bare, at man skal have nogen DB's der er tunge nok - dem i mit center er på max 30 kg, så jeg sidder i cable-rows nu :thumb_down:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kører altid dumbell rows, alene for at tage noget af stresset af lænden da jeg ofte har haft problemer med den.

DB rows er der absolut ingen problemer med, bortset lige fra at håndvægtene hurtigt bliver nogle slemme tunge nogen at bakse rundt med - men det er jo til at leve med.

Link to comment
Share on other sites

Husker du at spænde op i maven? Sug navlen ind, så du aktivere dine inderste mavemuskler, det kan godt hjælpe.

Selvom du køre 150 kg. i dødløft kan du godt have slappe rygmuskler. Ved ikke hvad musklerne hedder, men det er dem du bruger når du laver stabilitetsøvelser. Da jeg startede med at gennemføre stabilitetsøvelser for ryg og mave, havde jeg også et max på 130 i dødløft, og troede ikke det kunne være svært at holde mig selv - men det kan det altså godt ;) .

Hvis du lægger dig fladt på gulvet, og så hæver dig op, så du støtter på dine underarme og dine tæer, og så ellers holder kroppen stiv (og lige) som et bræt, så vil du mærke at du bruger nogle andre mave og rygmuskler end du plejer. På den måde træner du det der også kalde korsettet, og det tror jeg ikke man ellers træner i gængs styrketræning.

DU kan også lave den samme øvelse på en coreball, og så er den noget hårdere.

Link to comment
Share on other sites

Mit mindreværdskompleks for fuld udblæsning: Da ingen foreslår min løsning, må den jo være forkert! - men hvordan og hvorfor? Når jeg laver BBOR, støtter jeg panden på en stoleryg og voila! - ingen belastning på lænden, i hvert fald ikke noget, som jeg kan mærke. Nu er jeg jo ikke en af de tunge muskeldrenge, men BBOR er vel nok min bedste øvelse, relativt set.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes bare i hypertrofi henseende, at lænden ofte bliver det svage led. Ville man ikke med fordel kunne lave en T-bar row eller DB row i stedet.

Hvis man i forvejen kører dødløft i sit program, så skulle lænden jo være dækket godt ind.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share