Skal man vaske risene?


annesofie89
 Share

Recommended Posts

Sushiris skal netop være meget klæbrige, så den med at skylningen skulle mindske netop den egenskab, kan jeg ikke se logikken i.

Det klæbrige med sushi-ris opnås ved at blande de kogte ris med en vin-eddike (blanding af riseddike, sukker og salt) og har ikke noget at gøre med om man skyller risene eller ej.

Med hensyn til skylning af ris:

Hvis man bruger polerede ris-sorter, f.eks. Basmati-ris, betyder det at avnerne er slebet af.

Denne proces efterladet et tyndt lag rismel udenpå kornene. Hvis man koger risene med dette lag, bliver de mere klistrede.

Basmattiris er polerede, hvilket vil sige at avnerne er slebet af. Det efterlader et tyndt lag rismel udenpå kornene, som hvis det bliver kogt med, bliver til rent klister.

Det er ikke nok blot at skylle risene, man skal fylde gryden med vand, og gnide riskornene mellem fingrene - det er denne proces der gør vandet hvidligt/mælket (melet skylles af kornene).

Processen gentages til vandet stadig er klart efter skylning - hvorved der ikke er mere mel på kornene.

At skylle ris inden kogning har ingen hygiejnemæssig betydning, men er derimod en metode til at undgå at få klistrede ris.

Edited by Spock
Link to comment
Share on other sites

At skylle ris inden kogning har ingen hygiejnemæssig betydning, men er derimod en metode til at undgå at få klistrede ris.

Er du sikker på at det også gælder naturris/vilde ris? :unsure:

Jeg kan nu fint få mine basmatiris til ikke at klæbe uden at skyllegnide dem først. :)

Hvis man bruger polerede ris-sorter, f.eks. Basmati-ris, betyder det at avnerne er slebet af.

Denne proces efterladet et tyndt lag rismel udenpå kornene. Hvis man koger risene med dette lag, bliver de mere klistrede.

Basmattiris er polerede, hvilket vil sige at avnerne er slebet af. Det efterlader et tyndt lag rismel udenpå kornene, som hvis det bliver kogt med, bliver til rent klister.

Du har vist været for tidligt oppe. :tongue: Eller også vil du være sikker på, at vi har informationen omkring polering. :unsure: :lol:

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på at det også gælder naturris/vilde ris?  :unsure:

Jeg kan nu fint få mine basmatiris til ikke at klæbe uden at skyllegnide dem først. :)

Det gælder alle polerede ris- polerings-processen efterlader rismel udenpå kornene.

Klart kan du få dem til ikke at klæbe uden at skyllegnide dem først - men hvis du nu vil perfektionere dine ris, skal du skylle dem .. .. :-)

Det gælder SPECIELT sushi-ris (kort-kornede ris)... det er essentielt at du får alle riskornene til at være separerede fra hinanden... derefter kommer hele riseddike-processen hvor du klistrer kornene sammen - men hvor hvert enkelt riskorn fremstår fint og helt...

Edited by Spock
Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på at det også gælder naturris/vilde ris?  :unsure:

Jeg kan nu fint få mine basmatiris til ikke at klæbe uden at skyllegnide dem først. :)

Det gælder alle polerede ris- polerings-processen efterlader rismel udenpå kornene.

Jeg var ikke tydelig nok i mit spørgsmål, jeg henviste til denne bid sætning

At skylle ris inden kogning har ingen hygiejnemæssig betydning

:)

Idet det er nævnt på bestemte embalager at risene skal skylles før kogning, tolker jeg det som et hygiejne spørgsmål.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Uhh Spock, jeg er tosset med når du flasher sushi kunskaber i de offentlige fora :worship:

Vilde ris er forresten ikke ris i hvide ris forstand:

Vilde ris - er egentlig ikke ris, men frø af en anden type vandplante. Kogetiden for vilde ris er betydelig længere end for almindelige ris. Vilde ris spises som hvide ris og kan eventuelt blandes med hvide ris.

Varefakta.dk

Link to comment
Share on other sites

Niks, det er snavs og skal f.eks. gøres ved parboiled ris.

Jeg tjekkede tre forskellige mærker parboiled ris i går i Kvickly, der var ingen instruks om, at de skulle skylles før kogning. Det var der til gengæld på sushiris, brune ris og naturris.

"Almindelige" ris er polerede, så jeg er ikke sikker på, at du kan skylle stivelse ud af dem, det er ikke noget, jeg gør så meget i. :unsure:

Sushiris skal netop være meget klæbrige, så den med at skylningen skulle mindske netop den egenskab, kan jeg ikke se logikken i.

'Pyt

Jeg fik at vide af en udlært indenfor madbranchen, at "vi" glemmer at skylle risene... Grunden til at de skal skylles er snavs, sagde vedkommende. :unsure: Jeg kom lige til at tænke på: Er vandet efter sådan en skylning ikke også beskidt??

Link to comment
Share on other sites

Jeg fik at vide af en udlært indenfor madbranchen, at "vi" glemmer at skylle risene... Grunden til at de skal skylles er snavs, sagde vedkommende. :unsure: Jeg kom lige til at tænke på: Er vandet efter sådan en skylning ikke også beskidt??

Nu skal vi jo også passe på ikke at blive snavs-forskrækkede. Jo mere sterilt vi gør vore madvarer des større sandsynlighed er der for at vi bliver syge, hvis vi udsættes for selv den mindste smule "snavs".

Der skal indtages lidt jord og salmonella med mellemrum for at holde gang i systemet. :tongue:

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Ret komisk.

Der er 1000 klove hovder på MOL.

OG DER ER IKKE NOGLE DER VED HVORFOR MAN SKYLDE RIS

Det må give 03 :thumb_down:

1000 klove hovder??? Er det 250 kreaturer?? :unsure:

Jeg ved heller ikke, hvorfor man (du) skylder ris, hvem skylder man (du) dem til??? :unsure:

Jeg synes, det er stort, at du skriver, hvad du har fået i skriftligt dansk, men hvad har det med tråden at gøre?? :unsure:

"Don't throw rocks if you live in a shithouse" :tongue:

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Hvem har pisset i din VANDPYT ?

Har du nogle problemer du gerne vil tale om?

så må du sige til, så skal vi se hvad vi kan gøre.

Kan du ikke tåle lidt venskabeligt dril? :tongue:

Nu når du tilbyder din hjælp, så vil jeg da gerne tale om, hvorfor ris skal skylles. :lol:

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY
Hvem har pisset i din VANDPYT ?

Har du nogle problemer du gerne vil tale om?

så må du sige til, så skal vi se hvad vi kan gøre.

:lol:

Jeg er nu enig med Vandpyt.. Man kan altså ikke tage seriøst at du forsøger at sige noget der skulle lyde klogt, og så staver som en pildskaldet havmåge :lol:

Link to comment
Share on other sites

Denne tråd er da underholdende læsning.

Hvis der ikke står på posen, at man SKAL skylle risene, så SKAL man ikke skylle risene.

Det er da helt ligegyldigt med den minimale mængde skidt, der kan være på ris.

Alle, der bor i en storby, indånder jo væsentligt mere skidt hver dag.

Der er nogle bønner o.a., som skal skylles, fordi de er stort set uspiselige, hvis de ikke skylles først, men jeg har aldrig skyllet ris som var parboiled, og jeg begynder hellerikke efter læsning af denne tråd.

Link to comment
Share on other sites

Hvem har pisset i din VANDPYT ?

Har du nogle problemer du gerne vil tale om?

så må du sige til, så skal vi se hvad vi kan gøre.

:lol:

Jeg er nu enig med Vandpyt.. Man kan altså ikke tage seriøst at du forsøger at sige noget der skulle lyde klogt, og så staver som en pildskaldet havmåge :lol:

Hold op med det! :lol:

Staver en pildskaldet havmåge dårligere end én, der ikke er? :unsure:

Btw, tørrede bønner skal ligge i blød, det er ikke nok at skylle dem. ;)

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

En abes beretning

Hvorfor aber vasker ris

Dr. Lyall Watson er kendt for undersøgelsen af udbredelsen af læring hos en abeflok. Der er forskellige versioner af historien, men her kommer en af dem: i forbindelse med udforskningen af sociale mønstre hos en flok aber, der boede isoleret på en ø, var forskere tilskuere til, at en ny praksis bredte sig blandt aberne: de lærte at vaske ris, som forskerne efterlod på stranden, således at de ikke skulle spise de irriterende sandkorn. I starten var der en abe, som havde regnet fidusen ud, og - langsomt - fattede flere og flere pointen. Men så skete det overraskende: da en hvis procentdel af aberne havde lært at sortere ris fra sand, ved at sænke hænderne ned i vand, kunne ALLE aberne lige pludselig finde ud af det. Det lod altså til, at der - når den relevante viden var til stede i et tilstrækkeligt antal individer - skete et kvantespring i flokkens kollektive intelligens. Men - og dette er det virkelig overraskende - efterfølgende viste det sig også, at abeflokke på omkringliggende øer også havde lært tricket, og det på trods af, at de ikke havde beviselig kontakt med den første abeflok. Strange indeed! Iagttagelserne er blevet sat i forbindelse med en del forskellige ideer. Mest prominent Jungs begreb om det kollektive ubevidste, der adskiller sig fra det personlige ubevidste ved at indeholde materiale, der aldrig har været bevidst. Det kollektive ubevidste indeholder derimod en række motiver og figurer, som alle kulturer er fælles om. Spørgsmålet man kan stille sig selv er nu, om the hundredth monkey effect er et bevis for Jungs kollektive ubevidste. Under alle omstændigheder, så er det i hvert fald brændstof til håbet, for hvis nu det 'eneste' der kræves for at menneskeheden slår ind på en sundere kurs er, at nok af os har det i tankerne, så ser det måske ikke så sort ud igen. Nedenstående artikel går til kilderne, og uddrager et par lærestreger.

PS.: Hvis aberne kan lære det kan i vel også?

:tongue:

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share