Træk til nakke


Edior
 Share

Recommended Posts

Har efterhånden kørt denne øvelse i noget tid, men har nu fået at vide at jeg bør trække til brystet i stedet. Når man trækker til nakken kommer albuerne nemlig bag ryggen, og derved lægges der et skadeligt pres på skuldrene. Er der nogen der kan give lidt mere info om dette?

Link to comment
Share on other sites

Jamen det er sådan set rigtigt det du siger, det er dog ikke alle der får problemer med øvelsen, hvis man er smidig nok i skuldrene burde der ikke være noget problem i at køre træk til nakken.

Jeg vil dog anbefale folk at køre træk til brystet, da skuldrene netop ikke kommer i en yderposition her. Men hvis du ikke har noget problem med øvelsen, så ser jeg ingen problemer i at fortsætte med det.

Link to comment
Share on other sites

øvelserne gør stort set det samme

Det passer nu ikke. Pulldowns til nakken træner i langt højere grad den del af trapezius som ligger mellem skulderbladene, og rhomboideus, ud over lat musklen. Men disse muskler kan trænes mere effektivt med rows, så man mister ikke rigtigt noget ved at trække stangen ned foran, hvis man også laver rows.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Nu er træk til nakke heller ik nogen særlig naturlig bevægelse.

Hvem har ikke set dem der sidder og gynger vildt frem og tilbage for ikke at gokke sig selv i hovedet med stangen... :smashtard:

Man skulle have to kabelhåndtag istedet så man kunne trække hænderne lateralt ned fordi hovedet. :)

Devito

Edited by devito
Link to comment
Share on other sites

Har længe brugt øvelsen selv, og har ALDRIG haft problemer med den!

Med al respekt, det lyder nøjagtig som noget jeg kunne have sagt kun 4 år inde i min "træningskarriere".

1) for de flestes vedkommende bare spørgsmål om tid før vægten bliver tung nok til at forvolde skade (således ser man sjældent de tunge drenge køre træk til nakke) Stort set ingen der har med bevægeapparetet at gøre bruger træk til nakke mere, sidder sågar i skrivende stund med et FLEX magazine hvor det flere gange frarådes at bruge af træk/pres bag nakke :w00t:

2) Pull-down maskinen er bygget til træk til bryst. Ved de fleste maskiner er det umuligt at opretholde et svaj i ryggen. Man skal nemlig læne sig en anelse frem når man laver øvelsen - puderne gør at man ikke kan sidde tæt nok på vægtstakken - og således kører snoretrækket ikke ned bag nakken i en lige linie ovenfra. Skal træk til nakke bare udføres nogenlunde korrekt skal man sidde omvendt på maskinen. Det udelukker brugen af puderne og det at trække mere end egen kropsvægt.

3) De fleste motioncentre er gået bort fra at instruere i træk til nakke til at instruere i træk til bryst fordi der simpelthen opstår for mange skader i forbindelse med træk til nakke. Det er simpelthen ikke forsvarligt.

4) Træk til nakke er træk til bryst underlegen mht. til træning af den brede rygmuskel.

5) At påstå træk til nakke er en naturlig bevægelse er nok noget af en tilsnigelse. Det vist de færreste der har eller kan få skuldre der tillader at køre stangen ned bag nakken uden at bøje nakken for at give plads til stangen. At bøje/flektere i nakken = helvedes usundt. At presse sig ud i yderstillinger som strækker skulderens ledkapsel kan medføre UOPRETELIGE skader der ikke nødvendigvis behøver at vise sig som akut smerte fra det ene træningspas til det andet.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

er øvelsen og bevægelsen lige så naturlig og ukompliceret som træk til bryst.

yeah right......

5) At påstå træk til nakke er en naturlig bevægelse er nok noget af en tilsnigelse.

samme her...

Flexipecs-----> Hvis vi snakker træk til nakke med bred stang og overhåndsgreb så vil jeg gerne lige høre hvordan H..... du kan argumentere for at det er en naturlig bevægelse :blink:

LAts vil trække kroppen fremad, SÅ hvad er ideen med at trække stangen bag nakken.....

Devito

Link to comment
Share on other sites

Drenge jeg påstår ikke jeg har det fysiologiske belæg for mine påstande!

Det eneste jeg siger er, at den har aldrig skadet mig. Det kan godt være, at den ikke er go længere når jeg kommer op på 150 kilo; men så tror jeg også der er mange andre øvelser der skal udføres med lempe.

Jeg mener blot det er ukorrekt at sige: "den øvelse kan ikke køres for den fører til skader"

Måske er tårnet i mit center bare heldigt bygget i forhold til mig!?! Jeg har i hvert fald ikke problemer med at sidde tilrette uden benene kommer i campolage med vægtblokken pga. puden.

Jeg kører den fordi jeg godt kan li' den - desuden har jeg mere vægt på når jeg kører bagtil end fortil. Og så kan det godt være at de sølle 95-100 kilo der sidder på, ikke er nok til en pro, som ville få skader med den vægt han ville anvende; men jeg var ikke af den opfattelse at vi udelukkende talte eliteplan...

Derfor mener jeg også det er individuelt.

Men det kan da være jeg tager fejl. Muligvis udfører jeg en livsfarlig øvelse uden at være klar over det.. :blink: :lol:

Link to comment
Share on other sites

er øvelsen og bevægelsen lige så naturlig og ukompliceret som træk til bryst.

Du sagde det der oppe.... ;)

HVad er din hensigt med at lave træk til nakke? for som TJ er inde på, det er jo ik ligefrem en super duper lats øvelse....

Hvis du kan trække stangen til nakken uden at læne hovedet frem så er der sku et eller andet galt med din hals :blink:

Devito

Link to comment
Share on other sites

er øvelsen og bevægelsen lige så naturlig og ukompliceret som træk til bryst.

Du sagde det der oppe.... ;)

HVad er din hensigt med at lave træk til nakke? for som TJ er inde på, det er jo ik ligefrem en super duper lats øvelse....

Hvis du kan trække stangen til nakken uden at læne hovedet frem så er der sku et eller andet galt med din hals :blink:

Devito

Hmm.. Ja, men... Hmm... Det kan sgu godt være jeg bliver nødt til at gi mig på den her (selvom min stædighed nægter!!) ;)

Jeg har ikke selv oplevet noget negativt i forbindelse med øvelsen.

Og jo.. Jeg bruger den skam til lats; men du ved - nogle vaner er svære at komme af med. Jeg har altid taget den til nakken i tårnet - kun ved chin-ups kører jeg fortil, og det er ikke så tit jeg laver den mere.

Det kan godt være jeg handikapper mig selv mere ved at være stædig end jeg burde.. Og man kan vel altid lære noget nyt, hvis man er villig..

Nu gi'r jeg lige mig selv den chance at prøve den af til bryst i stedet for en rum tid.

I hører nærmerer hvis jeg stadig er fornærmet! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ingen problemer med at køre træk til nakken, man må bare ikke køre så lang ned som træk til bryst.

Hvis man køre bag nakken med en lige stang, så ikke ikke meget længere ned end ørene.

Hvis man køre til brystet, hvor kroppen er lodret, så ikke længere ned end til hagen.

Hvis man køre til bryst, og læner sig lidt tilbage, så kør gerne til brystet.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Ja, men... Hmm... Det kan sgu godt være jeg bliver nødt til at gi mig på den her (selvom min stædighed nægter!!)  ;)
he he ;)
Og jo.. Jeg bruger den skam til lats; men du ved - nogle vaner er svære at komme af med.

Ja, især hvis det er nogen man blive instrueret i... Men til lats er den ihvertfald ik optimal.

Det er hvist nogen technogym har startet, mener altså også at der på billedforklaringen kun er hvist lats og teres ved træk bag nakke, som jo er lit lamt... Ved heller ik hvorfor centre? eller har været ihvertfald er så vilde med at knalde træk til nakke på programmet... :blink:

Jeg har altid taget den til nakken i tårnet
Hvor skulle du ellers tage den?
kun ved chin-ups kører jeg fortil, og det er ikke så tit jeg laver den mere.

Chins ups simpelthend ;) tror godt du kan nøges med chins! Chins er altid fortil, ellers er de jo min frisk døbte NECKs :tongue:

Det kan godt være jeg handikapper mig selv mere ved at være stædig end jeg burde.. Og man kan vel altid lære noget nyt, hvis man er villig..
sent er bedre end aldrig :)
Nu gi'r jeg lige mig selv den chance at prøve den af til bryst i stedet for en rum tid.

I hører nærmerer hvis jeg stadig er fornærmet!  :lol:

godt nok B) så bare husk:

- bred stang

- overhåndsgreb

- kig op

- hold overkroppen i ro og lodret

- skyd brystet frem

- træk svineriet ned på pecs :devil:

Devito

Edited by devito
Link to comment
Share on other sites

Jeg har altid taget den til nakken i tårnet

Hvor skulle du ellers tage den?

kun ved chin-ups kører jeg fortil, og det er ikke så tit jeg laver den mere.
Chins ups simpelthend ;) tror godt du kan nøges med chins! Chins er altid fortil, ellers er de jo min frisk døbte NECKs :tongue:

De 2 hører sammen, for hvis ikke jeg tog dem i tårnet, ville det være chins bag nakken ;)

Dem har jeg i øvrigt også kørt lidt af..

Nu ved jeg ikke hvor længe Technogym har eksisteret; men jeg vil vove påstanden at bag nakken har eksisteret længere end firmaet, om det så er i tårn eller med alm. chins stang. Men fordi øvelsen er gammel, er det jo selvfølgelig ingen garant for, at den er go'! ;)

Link to comment
Share on other sites

De 2 hører sammen, for hvis ikke jeg tog dem i tårnet, ville det være chins bag nakken  ;)

Dem har jeg i øvrigt også kørt lidt af..

nu er jeg :unsure:

Chins laves frie:

med underhånds eller overhåndsgreb. Pointen ved chins er at du kun trækker dig op til hagen... Og chins er altid fortil.

I en anden tråd kaldte jeg (er jo ik noget der hedder det,mener jeg :tongue: ) chins til nakke for NECKS. Hvis du sidder ned er det træk til bryst eller nakke.

:)

Nu ved jeg ikke hvor længe Technogym har eksisteret; men jeg vil vove påstanden at bag nakken har eksisteret længere end firmaet, om det så er i tårn eller med alm. chins stang. Men fordi øvelsen er gammel, er det jo selvfølgelig ingen garant for, at den er go'!  ;)

Selvom jeg godt nok nævnte technogym så mener jeg egentlig bare maskin producenter....

FOr ja træk til nakke er ok ik opfundet af dem ;) Kunne da egentlig være ssjovt at finde ud af hvor dælen den øvelse kommer fra :o

Devito

Link to comment
Share on other sites

De 2 hører sammen, for hvis ikke jeg tog dem i tårnet, ville det være chins bag nakken  ;)

Dem har jeg i øvrigt også kørt lidt af..

nu er jeg :unsure:

Chins laves frie:

med underhånds eller overhåndsgreb. Pointen ved chins er at du kun trækker dig op til hagen... Og chins er altid fortil.

I en anden tråd kaldte jeg (er jo ik noget der hedder det,mener jeg :tongue: ) chins til nakke for NECKS. Hvis du sidder ned er det træk til bryst eller nakke.

:)

Nu ved jeg ikke hvor længe Technogym har eksisteret; men jeg vil vove påstanden at bag nakken har eksisteret længere end firmaet, om det så er i tårn eller med alm. chins stang. Men fordi øvelsen er gammel, er det jo selvfølgelig ingen garant for, at den er go'!  ;)
Selvom jeg godt nok nævnte technogym så mener jeg egentlig bare maskin producenter....

FOr ja træk til nakke er ok ik opfundet af dem ;) Kunne da egentlig være ssjovt at finde ud af hvor dælen den øvelse kommer fra :o

Devito

Ja okay.. Du kalder dem NECKS

- have it your way! :lol:

Grunden til jeg til stadighed kalder dem chins er, at i BB bøger (fx. Arnies: Encyclopedia..) kaldes de: Chins Behind The Neck

Men lad os glemme det, for det ændrer jo ikke på øvelsen.

Øvelsens oprindelse?

Mit bud vil være en stædig rad, som ikke gad gøre det som de andre - desuden sad hans hoved på en hals meget lig en gribs! :w00t:

Edited by Flexipecs
Link to comment
Share on other sites

Ja okay.. Du kalder dem NECKS

- have it your way!  :lol:

yep ;) kan ik huske hvilken tråd det er men der er en underholdene tråd hvor folk diskuterer hvad de forstår ved chins...

Og det var i den jeg døbte dem necks :tongue:

Grunden til jeg til stadighed kalder dem chins er, at i BB bøger (fx. Arnies: Encyclopedia..) kaldes de: Chins Behind The Neck

Men lad os glemme det, for det ændrer jo ikke på øvelsen.

Nej det gør det jo ikke, men fuck et lamt navn, ligesom armstrækkere kaldes for armbøjninger ;)

Øvelsens oprindelse?

Mit bud vil være en stædig rad, som ikke gad gøre det som de andre - desuden sad hans hoved på en hals meget lig en gribs!  :w00t:

:lol: nemlig træk til nakke er til folk med gribbe hals :tongue:

Devito

Link to comment
Share on other sites

Pulldowns til nakken træner i langt højere grad den del af trapezius som ligger mellem skulderbladene, og rhomboideus, ud over lat musklen. Men disse muskler kan trænes mere effektivt med rows, så man mister ikke rigtigt noget ved at trække stangen ned foran, hvis man også laver rows.

Synes det lyder en lille smule selvmodsigende:

1. Hvis træk til nakken træner rhomboideerne bedre end træk til brystet, burde rows vel ikke være bedre endnu? (Da rows jo er træk til brystet)

2. Rhomboideernes primære opgave er adduktion af scapula, og den kan man vel mindst lige så vel lave ved træk til brystet?

En lille tilføjelse til "træk til nakken" spørgsmålet: Nakkens disci (skiverne imellem hvirvelerne) sættes under pres ved protraktion (fremføring) af hovedet. Kan potentielt føre til nakke/skuldersmerter senere.

Link to comment
Share on other sites

Synes det lyder en lille smule selvmodsigende:
Det synes jeg ikke :)
1. Hvis træk til nakken træner rhomboideerne bedre end træk til brystet, burde rows vel ikke være bedre endnu? (Da rows jo er træk til brystet)

Det har da ikke noget at gøre med hvor man trækker til. Det har noget at gøre med graden af adduktion i bevægelsen, og hvor modstanden kommer fra. Når man trækker stangen til sig i rows, så sker der jo en meget komplet adduktion af skulderbladene. Det sker IKKE ved pulldowns foran, hvor lat musklen står for det meste af bevægelsen. Når man trækker til nakken, så tvinges skulderbladene til at lave adduktion, for at bevægelsen kan gennemføres.

. Rhomboideernes primære opgave er adduktion af scapula, og den kan man vel mindst lige så vel lave ved træk til brystet?

Det kan man da godt, men adduktionen vil aldrig blive ligeså komplet ved træk til brystet som ved træk til nakken. Og selvom man bevist prøver på at adducere skulderbladene når man trækker til brystet, så tager lat musklen stadigvæk en større del af slæbet, end ved træk til nakken, hvor rhomboideus tvinges til at arbejde pga. bevægelsens natur.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke forstå hvorfor rhomboideerne skulle lave mindre arbejde ved front end nakke arbejde? At lats'ne arbejder mere betyder jo ikke nødvendigvis mindre arbejde i hjælpemusklerne. :)

Jeg mener nu sagtens man kan lave en komplet abduktion og adduktion af scapula ved træk til bryst. Det er blot et spørgsmål om at lære teknikken ordentligt.

Rhomboideernes opgave er at løfte, adducere og medialrotere scapula. Set i det lys, vil et mere vertikalt træk være uhensigtsmæssigt for rhomboideerne. (Idet scapula i højere grad er løftet ved træk til nakken) :)

Link to comment
Share on other sites

Det lader til at Hatfield mener det samme som mig. Faldt lige over det her citat...

Some bodybuilders like to do pulldowns behind their neck. I'm not convinced that this is a wise technique. Doing so requires that you contract all of the non-targeted muscles of your upper back (i.e., all four aspects of your trapezius, your rhomboids and your posterior deltoids) in order to get the bar down behind your head. Why do this? It tends to rob you of maximum overload for your lats (your "targeted" muscles).

Jeg holder stadigvæk på at den neuromuskulære aktivitet i trapezius og rhomboideus er større ved træk til nakken. Tilgengæld at lattissimus aktiviteten noget større når man trækker til brystet. Det er der EMG undersøgelser som klart understøtter.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det lader til at Hatfield mener det samme som mig. Faldt lige over det her citat...
Some bodybuilders like to do pulldowns behind their neck. I'm not convinced that this is a wise technique. Doing so requires that you contract all of the non-targeted muscles of your upper back (i.e., all four aspects of your trapezius, your rhomboids and your posterior deltoids) in order to get the bar down behind your head. Why do this? It tends to rob you of maximum overload for your lats (your "targeted" muscles).

Igen - større aktivitet i lats betyder ikke nødvendigvis mindre i rhomboideerne.

Hvis du kigger på fiberretningen kan du som før nævnt også se en forskel :)

Tilgengæld at lattissimus aktiviteten noget større når man trækker til brystet. Det er der EMG undersøgelser som klart understøtter.
Det tror jeg gerne :)
Jeg holder stadigvæk på at den neuromuskulære aktivitet i trapezius og rhomboideus er større ved træk til nakken.

Ja, men jeg kan bare ikke se hvorfor? ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share