HST - pause på 9 dage?


Le Moi
 Share

Recommended Posts

Jeg er næsten lige begyndt at styrketræne, har trænet en måned i denne uge. Jeg vil nu til at skifte mit 3 dages-split program ud med et HST program.

Jeg har læst og fået fortalt at man skal holde 9 dages pause, men er det virkeligt nødvendigt efter at jeg kun har trænet en måned? Synes først det er nu jeg rigtigt er kommet igang..

Link to comment
Share on other sites

Har lige endnu et spørgsmål jeg lige så godt kan smide i denne tråd også.. Somsagt har jeg trænet i en måned og må altså betegnes som nybegynder; Hvor høj en progressionsprocent skal jeg have?

I stedet for at benytte en eller anden skæv procentsats, som måske gør, at den vægt du stiger til ikke lige er tilgængelig, synes jeg du bør sætte progressionen efter kilo.

Tag din max for fx. 15 reps á 80 kilo bænkpres - hak så 2½ kilo af for hvert træningspas baglæns (1,25 kilo på hver side af stangen). På den måde træner du så tæt på dit max som muligt; men stadig med en konstant, reel progression.

Link to comment
Share on other sites

Jeg holdte ikke nogen pause da jeg startede på mit HST, jeg bruget to gange til at skyde mig ind på de kg som jeg skulle køre med.

Jeg ville ikke holde nogen pause... Du bestemmer.

Pausen er jo ikke til for at man har tid til at finde ud af sine max...

Pausen er til for at "reboote" systemet.

Hvis du har kørt tungt (eller let for den sags skyld); men tæt på failure eller måske endda ramt failure og kørt forced reps, så har musklerne ikke megen gavn af, at du umiddelbart efter hopper på et nyt program, hvor du træner med langt lavere vægte til at starte med.

Derfor: Pause ;)

Link to comment
Share on other sites

I stedet for at benytte en eller anden skæv procentsats, som måske gør, at den vægt du stiger til ikke lige er tilgængelig, synes jeg du bør sætte progressionen efter kilo.

Tag din max for fx. 15 reps á 80 kilo bænkpres - hak så 2½ kilo af for hvert træningspas baglæns (1,25 kilo på hver side af stangen). På den måde træner du så tæt på dit max som muligt; men stadig med en konstant, reel progression.

Skal lige være sikker på jeg har forstået dette rigtigt. Altså de min måling med 15 RM bliver brugt i de første 2 uger...

Hvis nu min max 15 RM så var 20 kg med håndvægte, og håndvægtene på centret vokser/formindskes med 2 kg, så skal jeg altså køre således:

Uge 2:

Fredag 20 kg

Onsdag: 18 kg

Mandag: 16 kg

Uge 1:

Frdag: 14 kg

Onsdag 12 kg

Mandag: 10 kg

Så er det da meget meget lidt jeg kører med mandag i første uge af den 14-dages cyklus?

Link to comment
Share on other sites

Le Moi -> det er nok en lidt for stor progression (og for lav startvægt)

2kg ift 20kg er 10%, og en 10% stigning hver gang er helt urealistisk at køre med hvis det skal strække sig over 6-8 uger.

I dit konkrete tilfælde bør du så nok "nøjes" med at øge hver anden gang, så det bliver:

Uge 1:

mandag - 16kg

onsdag - 16kg

fredag - 18kg

Uge 2:

mandag - 18kg

onsdag - 20kg

fredag - 20kg

Det giver stadig hvad der svarer til 5% stigning pr gang.

Progressionen i 10 og 5 reps ugerne ville jeg tilpasse så du starter cirka på den vægt du slutte forrige periode med.

Link to comment
Share on other sites

Ok.. Jeg har tastet mine målte max RM'er ind i det program der ligger her på MOL, og der kan jeg se at de ting, der kun kan øges med 2 kg eller derover skifter hver tredje gang, mens dem der skifter med 1,25 skifter hver anden gang.. Er der nogle grund til at ændre i det så?

Dette med undtagelse af sidste cyklus hvor det ligge på samme vægt i begge uger? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Ok.. Jeg har tastet mine målte max RM'er ind i det program der ligger her på MOL, og der kan jeg se at de ting, der kun kan øges med 2 kg eller derover skifter hver tredje gang, mens dem der skifter med 1,25 skifter hver anden gang.. Er der nogle grund til at ændre i det så?

Dette med undtagelse af sidste cyklus hvor det ligge på samme vægt i begge uger? :blink:

Personligt ville jeg holde mig til det bud Max P også kom med - nemlig at lade vægtene stige hver anden gang. Hver 3. gang mener jeg personligt er for lidt/for sjældent - desuden vil du måske ha svært ved at huske, hvilke øvelser du skal stige i og hvilke du ikke skal, hvis det er en blanding af både hver gang, hver anden og hver tredie (hvis du skulle ha glemt dit skema hjemme, hvilket jeg ofte gør! <_< )

Link to comment
Share on other sites

Også det samme med 5 og 10 kilo? Så bliver det jo pludselig mange kilo vi snakker om..

Ved håndvægtene, hvis jeg øger 2 kilo efter hver anden uge, kommer jeg til, når jeg skal køre 2. cyklus med 10 reps, at ligge 2 kilo over min maks 10 RM, dvs. 4 i 3. cyklus med 5 reps og !!8!! i 4. og sidste cyklos ligeledes med 5 reps? Er det ikke for meget?

Edited by Le Moi
Link to comment
Share on other sites

Også det samme med 5 og 10 kilo? Så bliver det jo pludselig mange kilo vi snakker om..

Ved håndvægtene, hvis jeg øger 2 kilo efter hver anden uge, kommer jeg til, når jeg skal køre 2. cyklus med 10 reps, at ligge 2 kilo over min maks 10 RM, dvs. 4 i 3. cyklus med 5 reps og !!8!! i 4. og sidste cyklos ligeledes med 5 reps? Er det ikke for meget?

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår hvad du mener... :unsure:

Hvis vi taler øvelser med stang, så lad vær' med at overstige 5 kilo per stigning.

Hvis vi siger du gør dette hver anden gang, så ville en bænkpres på 75 kilo ved 15 RM se sådan ud:

(Uge 1)Man 65 ons 65 fre 70 (Uge 2) man 70 ons 75 fre 75

Hvis det er håndvægte, så burde det kunne lade sig gøre på samme måde med en stigning på 2 kilo ved hver stigning.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg havde misforstået det så.. Mens synes bare at det er en del at ligge 5 kilo under sit max.

Sår når jeg skifter cyklus, så skal jeg altså begynde på samme vægt som jeg sluttede sidste cyklus på?

5 kilo er også en del; men du kan også bruge 2,5 kilos stigning i stedet.

Hvis du føler dig stærkere, og kan mærke at du ved dine sidste dage på første HST cyklus havde mere i dig end din oprindelig RM beregning, så læg 2,5 eller 5 kilo til dine max.

At STARTE på den vægt du før havde som dine max, er nok at skyde temmelig højt over målet - men det skader selvfølgelig aldrig at være optimistisk! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg havde misforstået det så.. Mens synes bare at det er en del at ligge 5 kilo under sit max.

Sår når jeg skifter cyklus, så skal jeg altså begynde på samme vægt som jeg sluttede sidste cyklus på?

Man ligger en del under sine max i starten, med det skal nok blive tungt. Jeg startede også for højt. Jeg havde lavet mine maxer højre end de var for at komme op at køre i nærheden at maxerne i de første træningsdage. Men det viste sig hurtigt at det er for tungt, når man træner så tit.

Jeg undre mig også over at man skal starte på det man slutter på. Jeg tror at de skal sættes lidt op, men det må træningen vise.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share