Straight arm PULLdowns, et friskt pust


sas
 Share

Recommended Posts

Jeg var ved at køre sur i den traditionelle form for rygtræning og måtte gøre noget radikalt. Følte tit at der var mere tilbage i ryggen end i arme.

Ingen barbell rows, cable rows, chins osv. Ind med straight arm pulldowns, shrugs vinklet forskelligt, rear laterals, dødløft, hang cleans, pulldons/scapula retraction. Jeg mistænker især straight arm pull-downs der er det tætteste man kommer på isolation af vingen for at have givet et frisk pust og have sat fornyet skub i udviklingen. En ryg øvelse med lang tid under spænding i stedet for riv og ryk med rows - en øvelse man kan kæmpe lidt med al'a det man som man kan i presøvelser og bænkpres ;) Minus er nok at øvelsen bedste egner sig til at køre middelhøje gentagelser på...

Hvad er jeres erfaring med øvelsen gode som dårlige?

Er det nogen der har trænet øvelsen i tilstrækkelig lang tid til at det bliver et problem at "stå fast". Altså er det en øvelse man også kan bruge på sigt?

Hvor mange kg tager i på øvelsen, står i oprejst eller vandret?

Kan ikke blive klog på om man mister noget ved at lave øvelsen sådan her

Straight arm Pulldown AVI right click and save as

fremfor at stå med overkroppen fixeret og kun lave extension af skulderen?

Er der mon andre der har gode ideer til alternative rygøvelser?

(på sigt ryger der nok et par rows ind i mit program igen, når appetiten melder sig igen ;) )

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Det du laver der er jo sådanset bare den samme bevægelse som pull overs, pånær at du får en størere ROM ved at bruge kabel tårnet..

Jeg synes dog selv at jeg kan mærke pull-overs bedere.. Tager dog sjældent øvelsen, da Chins efter min mening går længt bedere i lats end pull-overs..

Link to comment
Share on other sites

Jeg er glad for den øvelse !!! Vil skyde på jeg kører den hver 3. gang, men i perioder kommer den med oftere... Kører den låst og som en a de sidste øvelser.

Den ka godt køres tungt. Man skal bare finde det rigtige sted at stå, samt placere fødderne så man ikke svinger med. Jeg har evt. min makker til at holde i mig. Når jeg kører tungt kommer jeg ca. 5 - 10 kilo over min egen vægt... Men den er go at køre forholdsvis let. Så man nemmere får den til at sidde rigtigt.

Go lat-øvelse :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Det du laver der er jo sådanset bare den samme bevægelse som pull overs, pånær at du får en størere ROM ved at bruge kabel tårnet..
STOR stor forskel på dumbell pullovers og straight arm pulldowns. Illustreres bedst ved billderne nedenfor der taler sit eget tydelige sprog :) om hvilke muskler der bruges når man får mere bevægelse på. Det er især det sidste stykke der rykker og hvor man kan mærke den brede rygmuskel. Billede nr 2 går man glip af ved kun at køre dumbell pullovers. OG vil man ligeså langt ud i bevægelsen som ved at bruge dumbells læner man sig bare en anelse frem.

cable_pullover_1.jpgcable_pullover_2.jpg

Det er bare begrænset hvor meget vægt du kan trække i denne øvelse, føler på ingen måde den kan sammenlignes med de traditionelle rygøvelser

Vægten der trækkes er på strakte arme og ikke så tæt på kroppen som barbell rows - så den vægte der flyttes BATTER.

Trækker pt. i omegnen af 65-70 kg på 10 reps efter kun at have kørt den i nogle måneder. De sidste reps grinder, selvom jeg regner med at øge vægten betydeligt fremover :w00t: Når det engang bliver rigtigt tungt vil jeg erstatte den med enarms nedtræk.

Jeg synes dog selv at jeg kan mærke pull-overs bedere.. Tager dog sjældent øvelsen, da Chins efter min mening går længt bedere i lats end pull-overs..
Fair nok, smag og behag :) jeg tror bare at armene har en tendens til at give op først og dermed får ryggen ikke den optimale træning. Selv synes jeg blandt andre at gymnaster ofte har en flot bred rygmuskel, deres størrelse taget i betragtning hvilket kommer sig af at de bruger ryggen (arme er strakte meget). Et andet eksempel er træning af rygmusklen den øvre trapezius den vill man heller ikke få trænet optimalt hvis armene skulle flexes i nævneværdig grad når man shrugger armen vil hurtigt sætte begrænsningen.

Racer:

Så man nemmere får den til at sidde rigtigt

Skal man have forklare folk hvor den brede rygmuskel sidder på deres krop er det i hvertfald øvelsen jeg vil vise dem ;) Jeg tror der er mange der går rundt ikke og kan bruge deres ryg ordentligt mangler en slags "mind to muscle connection" ;)

Den ka godt køres tungt
Det har faktisk nu også set, faktisk en pige der kører den med langt over kropsvægt. Det eneste minus ved øvelsen som jeg ser det, er at ikke alle kabel nedtræk er lige gode pga. at vægten banker mod toppen hvis man bevæger sig langt væk. Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share