Jeg har lige nogen spørgsmål til jer.


Dan
 Share

Recommended Posts

Hej…

Jeg er en dreng på 14 år. Det ikke så lang tid siden at jeg er begyndt at styrketræne lidt. Min trænings program ser sådan her ud 17 armbøjninger, 40 mavebøjninger, 20 rygebøjninger (Jeg ligger mig på maven, og løfter mig op. Er det den rigtige måde, at træne ryggen på?) og 10 hvor jeg hiver mig op og ned i ribben. Jeg har ikke så meget tid til, at træne fordi jeg skal møde klokken 8 i skolen, og så når jeg har fri skal jeg på arbejde. Så jeg er hjemme ved spisetid. Jeg prøver, at lave det her træningsprogram hver aften. Jeg vil bare gerne træne lidt mere, så Jeg er begyndt på, at træne det samme træningsprogram om morgen, men jeg kan ikke rigtig spise noget om morgen. Så jeg synes jeg for kvalm når jeg træner om morgen. Kan det passe? Mit træningsprogram er måske lidt for let. Har i noget i synes jeg skal lave om på?    

Link to comment
Share on other sites

Hej Dan.

Der er åbenbart en sand bølge af 14-årige drenge, der for tiden begynder at styrketræne. :)

Der er andre, der er i din situation og har fået svar her i forummet. Kig dig lidt omkring.

Men lige et par kommentarer: lad være med at træne både morgen og aften. Det er slet ikke nødvendigt, og når du kører det samme program, gør du mere skade end gavn. Du skal heller ikke træne det samme program hver aften. Igen: læs nogle af indlæggene og artiklerne, så finder du ud af hvorfor.

Husk ikke at spise lige før træning, men min. et par timer før. Derimod er det vigtigt, at du både får protein og kulhydrat lige efter træning.

Mvh.

Morten

Link to comment
Share on other sites

Kopieret fra http://www.getbig.dk debatforum.

____

Træning fra 15-16 års-alderen er ganske glimrende. Der har dog været en del debat omkring træningsintensiteten og naturligvis belastningen, idet knoglerne hos denne aldersgruppe endnu ikke er færdigtudviklede. I enden af rørknogler, som findes i f. eks arme og ben, sidder de såkaldte epifyse skiver, som er vækstcentre. Hvis disse beskadiges, kan det resultere i ophør af længdevæksten, hvilket jo ikke ligefrem giver "den perfekte symmetri". Der skal dog en anseelig belastning til og der er selvfølgelig også en individuel faktor. Generelt vil jeg anbefale at undlade de tunge maxløft. Træning med 8-10 rep. er ok. Husk dog, at muskler udvikles hurtigere end ligamenter, der ofte er måneder om at følge med. Smerter ud over den almindelige muskelømhed, særligt ved muskeltilhæfningerne er tegn på overbelastning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldrig hørt om at de epifyse skiver skulle blive beskadiget af korrekt styrketræning - eller træning til failure, da styrketræning primært belaster musklerne og IKKE skelettet.

Jeg kunne desværre ikke finde pågældende tråd på getbig.dk - men det lyder for mig som ren spekulation...

(Redigeret af Jens Andersen ved 6:05 pm på Aug. 8, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det kommer an på hvor tungt man træner. Generelt så vil tung træning også stimulere adaptioner i knogle mineral densiteten, så man må konkludere at skelettet også påvirkes af styrketræning. De fleste undersøgelser som er lavet, har ikke kunnet påvise øget knogledensitet i respons på vægttræning, men de fleste undersøgelser som er lavet, er lavet på gamle kvinder og mænd, kvinder med knogleskørhed osv. Udfra denne anskuelse, må man gå udfra at arbejdsbyrden (vægten der er blevet løftet) har været forsvindende lille. Jeg tror at man skal op og arbejde med vægte som er tungere en ens egen kropsvægt, før kroppen opfatter det som et behov for forøget knogledensitet. Der er lavet en undersøgelse på styrkeløftere, som viser at deres knogledensitet er meget større end utrænede mennesker. Specielt deres lumbal hvirvler er af meget større knogle densitet end testgruppen. Ikke mærkeligt efter min mening, når man tænker på den belastning der er på lumbal hvirvlerne når man squatter og dødløfter tæt på 400 kg.

Henvisning til undersøgelsen:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/htbin-post/Ent...db=m&Dopt=b

Hvad angår beskadigelse af epifyseskiverne, så nævnes det oftest som en myte i vægttræning. Jeg har ikke kunnet finde nogen konkret undersøgelse som kan be- eller afkræfte påstanden. Er der andre der kender til nogen undersøgelse, som har vist at vægttræning er skadeligt for knoglerne hos unge teenagere ??

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes sgu jeg er lidt uheldig med de links jeg poster:-(

Men hvad, her er referatet af undersøgelsen:

"Effects of high-intensity resistance training on bone mineral density in young male powerlifters.

Tsuzuku S, Ikegami Y, Yabe K

Department of Epidemiology, National Institute for Longevity Sciences, 36-3 Gengo, Morioka-cho, Obu-city, Aichi pref, 474-8522 Japan.

The effects of high-intensity resistance training on bone mineral density (BMD) and its relationship to strength were investigated. Lumbar spine (L2-L4), proximal femur, and whole body BMD were measured in 10 male powerlifters and 11 controls using dual-energy X-ray absorptiometry (DXA). There were significant differences in lumbar spine and whole body BMD between powerlifters and controls, but not in proximal femur BMD. A significant correlation was found between lumbar spine BMD and powerlifting performance. These results suggest that high-intensity resistance training is effective in increasing the lumbar spine and whole body BMD.

PMID: 9744984, UI: 98428584"

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Femur er lårbensknoglen. Proksimal og distal er latinske betegnelser som beskriver hvad ende af knoglen vi snakker om. Med hensyn til femur, så er distal den ende der møder knæet, mens proksimal er den ende som møder hoften.

Jeg tror ikke at responset er aldersbetinget. Jeg tror det er en naturlig mekanisme, at kroppen anser det for værende nødvendigt at øge knogledensiteten, når byrden som løftes er specielt tung. Det nævnes ikke hvor gamle forsøgpersonerne var, men det skulle være unge styrkeløftere. Ung er jo som bekendt et vidt begreb, så det kan være svært at gisne om dette.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Citat: fra Jens Andersen på 10:12 pm på Aug. 7, 2001

Desuden findes rørknogler ikke i benene - men derimod kun i overekstremiteten (scapula, ossa manus, humerus og radius)  

Hej Jens

Min anatomilærer ville vende sig i sin grav :-)

Både: overarms-, underarms-, lårbens-, og underbensknogler er rørknogler. Scapula (skulderbladet)er det man kalder en uregelmæssig knogle.  

Mvh. Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share