Bøger om kroppen vedrørende styrketræning...


jenz
 Share

Recommended Posts

Hey MOL'er!

Nu vil jeg gerne til at læse lidt om hvordan kroppen reagere på de forskellige ting som kosten og træningen, så ville lige hører om der var nogen som havde nogen bøger de kunne anbefale om disse emner. Håber der er nogen som vil hjælpe mig, takker for hjælpen på forhånd :)

Mvh Jenz

Link to comment
Share on other sites

Oki takker freeze for de gode links :)

"Bevægeapparatets anatomi" af Finn Bojsen-Møller

"Science and practice in strength training" af V. Zatsiorsky

"Bedst når det gælder" af Willi Railo

"Supertraining" af Mel C. Siff

"Periodization: theory and methodology of training" af Tudor Bompa

"Power: a scientific approach" af Fred C. Hatfield

"Power to the people" af Pavel Tsatsouline

"Strenght and Power in Sport" af Komi

Disse bøger stiller de nogen krav om at man skal have lidt baggrundsviden for at kunne få mest ud af dem og hvor meget? Hvis ja hvilke bøger kan evt. hjælpe til for at få den nødvendige viden.

Jenz

Edited by jenz
Link to comment
Share on other sites

Hej jenz!

Jeg kan da lige knytte et par kommentarer til de titler du har listet.

"Bevægeapparatets anatomi" - er du blot interesseret i en indføring til anatomi, er det nok at skyde over målet. Bogen er temmelig snørklet skrevet og meget detaljerig. Der findes mange andre titler der er mere letlæste. Tjek biblioteket.

"Science and practice of strength training" - ganske god bog. Du kan sagtens få noget ud af den uden forkundskaber. Der er dog inkl. noget om biomekanik, som helt sikkert kræver et vist kendskab til dette. Men du kan jo tage, hvad du kan bruge derfra.

"Supertraining" - massiv bog. Der er meget at hente, på alle niveauer. Som begynder kan du sagtens lære meget derfra - igen: tag hvad du kan bruge derfra. Forvent dog ikke at færdiggøre den inden for en vis tidsramme. :lol: Den dækker alt inden for træning.

"Power: a scientific approach" - vistnok OK bog. Er ikke blevet helt færdig med den. Den kan du nok godt få noget ud af. Den har nogle år på bagen, så mht. videnskaben deri, er det muligt der er mangler. Grundlæggende intro. til vægttræning: øvelser, ernæring, gode råd.

Pavel Tsatsouline skriver primært om styrke - disse bøger kan du trygt købe uden forkundskaber. De er roste - har ikke selv læst dem. Spørgsmålet er, om du i disse finder noget, du ikke også kan finde på nettet.

Summa sumarum: Med et vist kendskab til anatomi og fysiologi vil du få mere ud af nogle af titlerne - men samtidig vil du ikke kunne undgå at få en masse guldkorn ud af dem uden forkundskaber.

De andre titler kender jeg ikke.

Mvh.

Claus J.

Edited by Claus J
Link to comment
Share on other sites

okay takker for de gode svar claus, så må jeg jo igang med at skaffe et par bøger og begynde at læse :)

Jenz

ps. Hvor kan jeg finde disse bøger? boghandleren, biblioteket eller er det noget jeg skal bestille over nettet?

Edited by jenz
Link to comment
Share on other sites

Du kan købe "supertraining" fra mel`s hjemmeside.....Kan ikke lige finde den, men det må ku lade sig gøre efter lidt søgning. Hvis den altså stadig findes! Men jeg købte 3 bøger (supertraining, fact and facillis og en sports massage bog) i en samlet pakke, og inkcl fragt og told gav jeg 800kr i alt. Det er klart billigere, end at købe dem enkeltvis i europa. Han skrev på sin hjemmeside, at det var en speciel eksport pris, da han godt vidste at fragten var dyr.......Det var ikke en tidsbegrænset periode, men altså kun for folk udenfor USA, at den billige pris galt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share