Squat i smith, eller benpres


Nutellakrigeren
 Share

Recommended Posts

Hejs MOL'ere.

Igår var jeg jo til noget fællestræning i Esbjerg sammen med nogen andre hoveder herinde fra - og i den forbindelse fik jeg endelig lært Squat og Dødløft! :4jumpy::kickass: (Forresten mange tak for hjælpen!)

Dette var så det sidste led i min plan for nu at kunne starte på TJ's Alternative Hypertrofi-program B) ... Troede jeg

Her er mit problem så: I mit center har vi ikke et squat-rack, eller noget frie stænger i det hele taget :sneaky: Til dødløft kan jeg nuppe stangen fra bænkpres, men i squat er jeg sq lidt betænkelig ved at skulle hive en stang fra jorden og op på skuldrene uden videre....

MEN! Der er en maskine til benpres (siddende, med vægte op til max 86 kg - men her kan man vel bare hægte nogen extra vægtskiver på..)

Desuden er der også en smith-'maskine' tilstede, men hvilken af disse to skal jeg vælge?

Edited by Nutellakrigeren
Link to comment
Share on other sites

Hej Nuggadreng,

Jeg har selv kørt squat i smithen, og den er fin nok så længe man kører med lav belastning, men når vægtene begynder at ligne noget, så kommer dine knæ og lænd i farezonen. Dit bevægelsesmønster er fastlås i en vertikal retning, og derfor kan squat ikke udføres korrekt i smithen.

Jeg ville helt klart vælge legpressen i stedet.

Hr. Kirchebrandt

Link to comment
Share on other sites

Huha, der er ellers en del der hvor jeg træner der kører squat riiiimeligt tungt i Schmidt-stativet.. Et "rigtigt squat-stativ" hvordan ser det ud så? Der er et dernede der er går skråt tilbage, som jeg forstiller mig kan anvendes i nødstilfælde, vi har ikke et "lige" stativ...

Link to comment
Share on other sites

Hej Nuggadreng,

Jeg har selv kørt squat i smithen, og den er fin nok så længe man kører med lav belastning, men når vægtene begynder at ligne noget, så kommer dine knæ og lænd i farezonen. Dit bevægelsesmønster er fastlås i en vertikal retning, og derfor kan squat ikke udføres korrekt i smithen.

Jeg ville helt klart vælge legpressen i stedet.

Hr. Kirchebrandt

Ja okay... Mht. tunge vægte, så tror jeg liiiige der går et stykke tid endnu :thumb_down: Men ja - du har sikkert ret. I programmet kører man jo triples, så tror jeg tager legpressen så

Link to comment
Share on other sites

Nutellakriger: Flyt til et bedre center med alle de nødvendige frie vægte - det ville være det bedste råd, synes jeg. Men hvis du ikke har lyst til det, så ville jeg helt klart vælge smith-stativet, da det ligner det at squatte rigtigt. Desuden er den mere "funktionel" end benpressen, som iøvrigt kun går til 86 kg!!

jøjpee B)

Link to comment
Share on other sites

Nutellakriger: Flyt til et bedre center med alle de nødvendige frie vægte - det ville være det bedste råd, synes jeg. Men hvis du ikke har lyst til det, så ville jeg helt klart vælge smith-stativet, da det ligner det at squatte rigtigt. Desuden er den mere "funktionel" end benpressen, som iøvrigt kun går til 86 kg!!

Jeg har haft *præcis* samme problematik - se evt. min log. At squatte i smith er som at bede om en skade. Smith'en er fin til mange ting, bare ikke squat. Jeg forsøgte mig endda med frontsquat, som virkede en smule bedre end backsquat i starten, men samme program opstår efter en smule tid.

Jeg vil næsten vædde mine læderstøvler på, at Nutellakrigeren får ond i knæene eller lænden på et tidspunk, hvis han fortsætter i smithen.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Mjah .. hvis han både dødløfter (kan gøres i smithen) og ellers bruger legpressen, så er han fint dækket ind IMO.

Hr. K

dødløft kører jeg med stangen fra bænkpres (den er fri) - det er bare lige noget squat jeg har lidt svært ved (du får mig ikke til at skulle løfte vægten op helt nede fra gulvet :chicken:)

jøjpee: Det her center jeg træner i koster kun 950 for et helt år - derfor jeg har valgt det :) Det nærmeste ligger i Esbjerg - her er jeg så nødt til at ta toget.. Men jeg regner med at skifte engang efter sommerferien

Link to comment
Share on other sites

du kan ogsaa vaelge hack squats (efter George Hackemschmidt) (ogsaa lidt haard ved knaene)

182hacksquat.jpg

Du kan laese om udfoerelsen her :Forgotten squats

eller jefferson lifts

302split_squat1.jpg

http://www.t-mag.com/nation_img/photos/302split_squat2.jpg

Laes mere her:

Exercizes you've never tried

Og de hedder IKKE ball buster squats som de siger her i artiklen. De hedder jefferson squats efter gutten der "opfandt" dem..

Link to comment
Share on other sites

Lav front spuats. Lær at lave clean and jerk. Front squat er super-duper - meget bedre end smith og maskiner.

Grandmaster-Jarvig hamselv :lol:

Har også tænkt på det - har bare lige et problem med hvor jeg skulle lære det henne af.. Som jeg har skrevet før, så er der ikke nogen instruktører derude.

Men der er vel ikke et sted hvor man kan læse om, hvordan de øvelser skal udføres korrekt? For så må det blive selvlært :unsure:

ptpoul: Hmm, hack-squats ser egentlig meget spændende... Kunne være man skulle gi' den et forsøg :) Mange tak da!

Edited by Nutellakrigeren
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share