Bænkpres


Nimrod
 Share

Recommended Posts

Hvor bredt et greb bruges i bænkpres ved eksempelvis konkurrencer?

Jeg går ud fra, at der er forskelle på maksimale løft alt efter bredden på grebbet, hvilket forvirrer mig, når jeg sammenligner løft. :confused3:

Jeg navigerer selv efter de smukt placerede streger på stangen, hvorfor det kunne være sjovt (for mig) at høre andres placering af greb.

På forhånd tak...

Edited by Nimrod
Link to comment
Share on other sites

max tilladte grebsbredde er 81cm, svarende til at man har pegefingrene på ringene.

Så vidt jeg ved bruger alle styrkeløftere denne grebsbredde - sjovt nok fordi de kan løfte mere :)

PS: Bare vær opmærksom på at hvis det ikke er en "ægte" styrkeløfterstang, så kan du ikke regne med at ringene sidder med 81cm imellem.

Link to comment
Share on other sites

/Niels skrev engang noget om, at man altid burde holde optimalt bredt, hvis man brugte en bænkprestrøje. Og at det optimale greb for ikke-trøjeløftere var individuelt. Det var vist noget med nogen knoglers længde i forhold til hinanden. Eller var det noget med vinkler? Jeg kan ikke huske det.

Men pointen var ihvertfald, at 81cm grebet ikke nødvendigvis var optimalt for ikke-trøjeløftere, mens det var optimalt for trøjeløftere. Det passer jo også godt med Klausjensens erfaring. Selv foretrækker jeg langfingeren på ringen.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg ser det, så er det et spørgsmål om hvilke muskler der er stærkest i forhold til hinanden.

Hvis man forholdsmæssigt at stærkest i triceps vil man have fordel af, at holde smalt da triceps så er mere involveret. Hvis man derimod - igen forholdsmæssigt set - er stærkest i bryst så har man fordel i at holde lidt brede for dermed at gå mere i brystet.

Det er i hvert fald mit gæt :)

Edit: Glemte lige at svare på spørgsmålet :tongue: Jeg holder med pegefingeren på stregerne - det ser ud til generelt at være lidt bredere end de andre i centeret.

Edited by Funder
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
er det ikke noget med, at hvis albuerne danner 90 grader i bunden, så har man fundet den grebsbredde, hvor man er stærkest?

Det kan du ikke gå udfra på nogen måde. Der er ALT for mange detaljer involveret til at man kan konkludere noget generelt. Længden af armene, hvor man er stærk, om man bænker "elbows-in" eller "elbows-out", om er eksplosiv af natur eller om man ikke er osv. osv. Der er ikke noget greb som er "bedst" for alle.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

[om man bænker "elbows-in" eller "elbows-out"]

Hvor i ligger forskellen, altså hvilke muskler aktiveres mere ved "elbows-in"

end ved "elbows-out"

Groft skitseret

triceps/skulder ved elbows in

bryst ved elbows out

PS når folk taler om at bredt greb "elbows out" belaster skuldrene mere er det skulderledet og dets stilling der refereres til - altså ikke noget at gøre med om det er skuldrene der flytter læsset.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Så har jeg været ude med målebåndet!!!

Tilsyneladende bænker jeg i forvejen med maksimal bredde men kan jo nu overveje at holde lidt smallere.

Tak for de hurtige replies :worship:

Hey NImrod....

Som kaster ville det sgu nok være en god ide variere med de forskellige grebsbredder...

Ekstra bredt

de 81cm

og så close grip...(smalt)

Ved ekstra bredt ligner det lidt diskos, 81, lidt af hvert ;) og smalt kuglestød....

Ved mine max har jeg holdt ved 81 markeringer, men er begnydt at køre med en tommelfingers længe fra det glatte område i midten...

Link to comment
Share on other sites

Det er da helt vildt så bredt i holder ? Kører jeg rigtig bredt, holder jeg lillefingeren på ringen, kan slet ikke forestille mig at køre bredere - favoritgrebet er dog ca 2-4 cm fra ringen (mod midten).

MAn er vel bred :lol:

Jeg har abefaktor som en af mine kastekollegaer siger, mit armfang er større en min højde dvs +- 2m

Jeg sys lidt der er noget wollapyk at høre folk snakke om: hvis du er svag i triceps så hold bredere, hvis du er svag i bryst så hold smallere og bl.a bl.a :smashtard:

FOrskellige greb giver forskellige ROM udslag skulder og albue, men ----> ofte hørt: hvis du bare var stærkere i triceps havde den fløjet op, og omvendt du er stærkere i triceps men din pecs stinker så hold smalt.... neeeeeeej, når man laver bænkpres er der en lukket kæde mellem skulder og hænder, derfor vil det altid være både bryst og triceps der ikke kan klare løftet... Jeg vil gerne se nogen påstå at man kan opnå udgangs ROM'en i pecs uden at gøre det i triceps....

Edited by devito
Link to comment
Share on other sites

humseper: nix det er der hvor der sidder et 'cigarbælte' af ikke-rulleteret stang. vistnok i 81 cm's bredde?

bænker selv max med tomlerne ca en strakt tommels længde fra indre rulleterings begyndelse. har da heller ingen patværk men tendens til noget triceps størrelse. relativt.

hey styrkeløftere: skal jeg så lave en masse ekstra triceps arbejde for at udnytte mit potentiale for trisse styrke eller er det bedre fra et rent 1rm synspunkt at fokusere på at bringe balance imellem muskelgrupperne?

:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share