Dødløft = Ondt i knæene?!?


Dslpower
 Share

Recommended Posts

Hey alle MOL'ere

Jeg er, efter de utallige tråde som varmt anbefale dødløft, begyndte at inddrage øvelsen i mit program, og til stor glæde B)

Jeg har nu efterhånden kørt øvelse i halvanden måned, men er nu begyndt at få ondt i knæene(senén som sidder over knæet på ydersiden af benet?!?)

Jeg er startet mildt og kører på nuværende tidspunkt med 70 i 4. sæt.. 1-2 gange om ugen. Da jeg ikke ønsker at køre for hårdt i starten ;)

Det skal dog siges at jeg spiller badminton ved siden af 2-3 gange om ugen, så det forkommer at de 2 ligger på efterfølgende dage..

Har dog hørt, at styrke- og konditionstræning ikke har samme påvirkning af muskler og led?!? :blink:

Er der nogen som har oplevet ligende eller nogen god råd..

Ang. udførselen af selve øvelsen så pleje jeg, at stå med god bred benstilling(30 cm bredere skulderbredde...)

God træning!

Hygge og håret tilbage...

Dslpower

Link to comment
Share on other sites

Jeg har haft det lidt omvendt: Voldsomt ondt i knæene på det beskrevne sted FØR jeg begyndte at dødløfte. Mine knæ har fået det mærkbart bedre af at dødløfte, men jeg sørger for, at lave noget nær stiff legged dødløft.

Jeg kan forestille mig, at løberiet og de jag op i knæet, badminton giver dig, på sigt irriterer knæene. Det har mange før dig oplevet.

Jeg sørger selv for at få vandringen i knæ under dødløft til at være lige nul, og ikke stå for bredt. Vægten bør køre lige gennem knæet, ikke skævt. Jeg står kun meget lidt bredere end skulderbredde. Det er næppe 30 cm.

Jeg ville nok bede en, der kender sin dødløft, lige se, hvad du laver.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene!

Har under udførselen ikke konstant strakte ben, men derimod en lille vandring.

Jeg har læst utallige tråde om dødløft og synes, at have tilpasset teknikken derefter...

Men badminton og dødløft skulle godt kunne kører i samme "program"?!?, jeg vil jo nødigt undværer nogen af dem!!!

Dslpower

Link to comment
Share on other sites

Du skal lige være opmærksom på at "vandring i knæ" og "bøjning i knæ" ikke er det samme - der henvises til begge dele ovenstående. "Vandring i knæ" henviser til at om dine knæ bevæger sig udad i forhold til dine fødders position.

TJs artikler om dødløft på getbig er gode at blive klog af.

Link to comment
Share on other sites

Vandring i knæene er for mig, om knæene har det med at bevæge sig frem, så du ikke mere står med vertikale skinneben.

Egentlig burde moderat dødløft hjælpe på dine knæ. For et år siden ku jeg ikke gå op ad en trappe uden at få ondt i knæbasserne, nu kan jeg tage nogle sæt á 5x80 kilo i dødløften uden, at det gir problemer. Ikke at det er imponerende, det er bare meget bedre end udgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

Har selv været der hvor jeg ikke engang kunne lave dødløft for knæsmerter. Men øvelsen var ikke den udlæsende faktor, snarere et symptom.

Det er helt sikkert andre ting der giver dig knæproblemer. Spørgsmålet er så om du vil ændre på dem.

Med mindre stangen kører henover dine knæskaller ig giver smerter ved berøring af knæet. Det er som regel let at se om det er noget så banalt, da man så har små mærker eller sår på knæet overside.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nu efterhånden kørt øvelse i halvanden måned, men er nu begyndt at få ondt i knæene(senén som sidder over knæet på ydersiden af benet?!?)

Det lyder som runners knee.

Hvis det er senen der loeber forbi knaeet paa ydersiden er det sandsynligvis det iliotibiale baand der er problemet. Eller mere praecist den bursa der ligger under denne sene.

Denne sene haefter paa den knyst der sidder paa ydersiden af knaeet paa laegbenet. Musklerne der traekker i denne sene er gluteus maximus og tensor fascia latae.

Grunden til problemet er sandsynligvis: for meget loebetraening, for mange udfald (i badminton), daarlig teknik i din doedloeft. Sandsynligvis pejer dine taer+knae ikke nok ud af.

Du er vel ikke begyndt at squatte "Westside Style" paa det sidste vel?

Du burde skaere ned paa dit loeb og badminton (reducer til 50%). Derfeter bygge traeningsmaengden langsomt op igen.

Hvis du ogsaa maerker det naer du ikke traener skal du holde pause nu! Ellers er der en STOR risiko for at dette problem bliver kronisk..

Husk dette er mit bud ud fra en meget kort beskrivelse over nettet. Saa rend til fysioterapeut

En typisk maade at behandle denne lidelse paa er:

1. Udstraekning (en fysioterapeut kan evt. vise dig hvordan).

2. Is paa omraadet (10-15min efter al bentraening som et minimum. Ikke laengere varighed, men hoejere hyppighed vil vaere gavnlig for at mindske inflamationen af omraadet).

3. WMO traening, isoleret traening af vastus medialis obliquum (igen tal med en fys).

Tvaermassage paa det iliotibiale baand virker ikke (fysioterapeuter goer nogen steder stadig dette..).

Haaber det hjaelper dig lidt... B)

Link to comment
Share on other sites

Er den her ikke en anelse kontroversiel?

Sandsynligvis pejer dine taer+knae ikke nok ud af.

???

Jeg er meget enig i de ting, du skriver, pt, men lige netop den med tæerne studsede jeg over. En person med knæproblemer skal vel ikke til at bruge anders-and-fodstilling, når vedkommende dødløfter? Umiddelbart ville jeg i stedet sige, tæerne skulle pege lige fre,. således at belastningen går lige ned gennem knæet.

Jeg har selv været til fys med mit knæ, og de styrkeopbygningsøvelser, man bliver udsat for, er ikke meget anderledes for knæet end bevægelsen i meget kontrolleret dødløft med snæver benstilling (i modsætning til sumo). Så jeg tror heller ikke, dødløftet er problemet. Det må være badmonton'en.

Jeg kan kun nikke ja til den med at skære meget ned på træningen, så vedkommende undgår den kroniske faldgrube. Men lige netop dødløften ville jeg holde på, han sku fortsætte med - med ukontroversiel belastning, hvor der ikke opleves decideret smerte under udførelsen.

Link to comment
Share on other sites

Endnu engnag tak for de hjælpende svar...

Jeg prøver at holde lidt igen med badmintonen, og forsætter med dødløften.. Hvis det ikke bedres, så prøver jeg "Fyssen".

Ang. udførselen:

Mener jeg ikke der er nogen vandring i knæene, men bøjer dog lidt da jeg har valgt , at jeg ikke vil kører "stif-legged". Knæ og tæer peger ligeud..

Endnu engang tak!

Dslpower

Link to comment
Share on other sites

Det er bare set ud fra den betragtning at hvis tæerne pejer lige ud og knæene presses ud (som i wsb teknik tips til squat og sumo død) vil det belaste knæene endnu mere.

Ang. udførselen:  Mener jeg ikke der er nogen vandring i knæene, men bøjer dog lidt da jeg har valgt , at jeg ikke vil kører "stif-legged". Knæ og tæer peger ligeud..

Vil det sige du kører semi stiff legged og tror det er det der generer knæene?

Det tror jeg vist ikke....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share