Så meget masse på et år


MaxPower
 Share

Recommended Posts

Et lille quote fra en af artiklerne i denne uges T-mag. link

Dr. Carlton Colker has devised a chart to determine how much muscle you can expect to gain in a year of drug-free training, based on your training experience and body type, assuming you’re training and eating optimally. Eighteen to twenty-five-year old endomorphs with less than a year of training time can expect sixteen pounds of muscle, while at the other end of the spectrum, an ectomorph over the age of 45 who’s been lifting more than six years can look forward to the paltry sum of less than a pound. And President Bush wonders why steroids are so popular in the USA?

Det er sikkert old news for mange, men stadig interessant synes jeg :)

Link to comment
Share on other sites

with less than a year of training time can expect sixteen pounds of muscle

Hmmmm - det var ellers ikke så lidt :unsure:

Måske i teorien. Men jeg vil sørme gerne have en specificering af

assuming you’re training and eating optimally
da man må sige at det er et rimeligt bredt begreb!

Spændende men markant <_<

Jakkedrengen :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Kan man overhovedet forsvare at opdele mennesker i kropstyper som ectomorf, mesomorf og endomorf?

Er det ikke meget "pseudovidenskabeligt" at forsøge at vurdere potentiel muskemasse øgning ud fra disse kriterier?

Just thinking out loud :)

Det er jo en opdeling man ser igen og igen, naturligvis med det forbehold alt langt de fleste må betragtes som en blanding af 2 af typerne.

Her står lidt om typerne og hvor det stammer fra. Min personlige mening er at livsstil (aktivitetsniveau i hverdagen og kost) spiller en mindst lige så stor rolle som arvelige egenskaber. Hvis ens livsstil er at man er meget aktiv og ikke spiser særlig meget, så er det vel logik for burhøns at man vil have svært ved at tage på i muskelmasse - MED MINDRE de følger en solid kostplan. Der er selvfølgelig altid non-responders, men dem glemmer vi lige for et øjeblik ;)

jakke -> Jeg synes da 8kg på et år, vel at mærke hvis man er relativt nybegynder, er ret lidt. Især når jeg tænker på hvor hurtigt jeg har taget på i perioder og har læst andre gøre det herinde.

Link to comment
Share on other sites

jakke -> Jeg synes da 8kg på et år, vel at mærke hvis man er relativt nybegynder, er ret lidt. Især når jeg tænker på hvor hurtigt jeg har taget på i perioder og har læst andre gøre det herinde.

Tjah, det er nok også en smule svært at se hvad der er reel masse, og hvad der er tilbehør i form af fedt og vand. Hvis vi snakker reel masse, så er de 8-10kg som begynder nok ikke helt forkert.

Link to comment
Share on other sites

Det er meget muligt at man kan gaine så meget på et år. Men med mindre at man har en meget præcis måling af sin fedt% både før og efter, så må usikkerheden i om det er fedt eller muskel man har taget på da antages at være rimeligt høj :unsure:

Men jeg vil tilslutte mig Max i hans påstand om at aktivitetsnieau i forhold til ens kost også må betragtes som en væsentlig faktor!

Jakkedrengen :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

craw -> klart, min pointe er også bare at mange måske overvurdere deres gains fordi de ikke ser mere fedt. Giver det i øvrigt ikke sig selv at en stor del af ens gains vil være væske - vi er jo trods alt 70% vand eller deromkring. ;)

jo hehe ;)

Jeg tror også at man har en tendens til at "overse" fedt når det går godt. Jo langsommere det kommer på desto sværere er det at lægge mærke til synes jeg. Hvis man så oplever at man har fremgang i styrke og masse og det hele spiller, så tror jeg man er mindre tilbøjelig til at lægge mærke til fx 1% stigning i kropsfedt osv osv :)

Link to comment
Share on other sites

En anden lille detalje er jo også at selv om fedt% er den samme vil man alt andet lige bære mere fedt totalt hvis man fx har gainet 50 kg og bibeholdt % en.

Ex 50kg 10%fedt = 5kg

100kg 10%fedt = 10kg

Disclaimer

Og ja ja, det var bare ment som et nemt regne eksempel, ikke et realistisk eksempel B)

Link to comment
Share on other sites

Syntes ikke det er urealistisk overhovedet. Har taget 15 kg LBM på 1 år træning. Skal lige siges jeg var meget tynd dengang jeg begyndte vejede 58 kg dengang jeg var 17 så var var den tyndeste! Fik nemlig målt fedt % dengang og nu her for 1 mdr siden. Var steget med 0.4 så det er LBM :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share