mtb vs racer


Guest Benjamin64
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet bruger

Jeg har tænkt på at spare op til enten en mtb eller en racer cykel...

Men er meget i tvivl, har altid kørt mtb og syntes det er fedt at køre igennem skoven, men kan virkelig også godt lide at køre på landevej, men ville jo gå lidt stærkere på en racer, men ikke at det genere mig at køre med min mtb på vejene.

Men vil da godt hører hvad i syntes, kunne være der kom nogle input jeg ikke havde taget højde for..

god træning

Benjamin - do the funky :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke 2 cykler er en mulighed, kunne du investere i en cross-cykel. Det er en racercykel med et lidt overdimensioneret stel og forstærkninger omkring krank og andre udsatte områder. Her er der monteret ekstra tykke dæk (men der kan self. også monteres 23mm racerdæk). Denne crosscykel kan så både bruges på landevejen og i skoven.

Men hvis du køber en MTB kan du også montere nogle tynde slickdæk, sådan at man får lidt af racereffekten.

Michael :)

Link to comment
Share on other sites

Mange har - som Arne skriver - stået i det dilemma. ;)

Jeg ville BÅDE kunne køre lidt i skoven og så også få en rimelig fart på landevejen, så jeg købte en ikke alt for tung MTB med affjedret forgaffel m. lockout (vigtigt - enten dette eller alm. stiv forgaffel, efter min mening) og så slick-dæk (helt tynde dæk). Det kører super!

Men du skal nok gøre op med dig selv, hvor du oftest vil bruge cyklen.

Mvh.

Claus

Link to comment
Share on other sites

Det er såmænd bare en (mekanisme på en) gaffel, hvor affjedringen kan slåes fra/til. Ganske nyttigt, om man kan lide både at køre i skov og på landevej. I skov kan en affjedret gaffel være at foretrække, hvorimod det på asfalt blot er en hæmsko. Her kan du så med et hurtigt drej vælge, hvad du måtte foretrække.

Jeg er da glad for min, men umiddelbart vil jeg ikke mene, at det er DET, der skal afgøre, hvilken cykel man vælger at købe.

Jeg ville KLART foretrække en stiv forgaffel fremfor en affjedret uden lockout, skulle jeg vælge.

Mvh.

Claus J.

Link to comment
Share on other sites

MTB skal du da vælge, det kan der da ikke herske tvivl om. Det er sjovt at køre i skov, og så kan cyklen tåle at få nogle tæsk.

Jeg ville købe den uden affjedret forgaffel og uden skivebremser da det vejer en del, når du skal på landevejen med den også

Og så invester i et par slickdæk som allerede nævnt, så kan du rulle fra Århus til Kbh uden problemer :)

Krunsj

Edited by Cookiemonster
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Det er såmænd bare en (mekanisme på en) gaffel, hvor affjedringen kan slåes fra/til. Ganske nyttigt, om man kan lide både at køre i skov og på landevej. I skov kan en affjedret gaffel være at foretrække, hvorimod det på asfalt blot er en hæmsko. Her kan du så med et hurtigt drej vælge, hvad du måtte foretrække.

Okay men er det virkelig så stor en hæmsko at det er en forgaffel med støddæmper på uden lockout, man kan jo stille på hårdheden, når man skal køre på landevej???

At den vejer lidt mere gør intet må jo bare bruge det mere energi, går ikke efter at køre langt men at få brugt noget energi :bigsmile:

god træning

Benjamin

Link to comment
Share on other sites

>>Benjamin

Helt enig. Det afhænger naturligvis af ambitionsniveauet. Er det til motionscykling kan du sagtens bruge en MTB med affjedret forgaffel også uden outlook. Ved en tilpas indstillet affjedring af forgaflen gør det ikke efter min erfaring den store forskel.

Er man mere ambitiøs og vil køre motionsløb i større stil er der alligevel ingen vej uden om = 2 cykler.

Link to comment
Share on other sites

Benjamin & Jan: Det var nu også blot min personlige præference jeg gav udtryk for. Har tidl. kørt på en affjedret uden lockout og DER synes jeg - på trods af at den kunne strammes - at man tabte for meget energi ved at fjedre frem og tilbage. Fornemmelsen var en anden.

Mvh.

Claus

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Benjamin & Jan: Det var nu også blot min personlige præference jeg gav udtryk for. Har tidl. kørt på en affjedret uden lockout og DER synes jeg - på trods af at den kunne strammes - at man tabte for meget energi ved at fjedre frem og tilbage. Fornemmelsen var en anden.

Helt okay Jan var heller ikke ment som noget negativt slet ikke, blev bare i tvivl om det kunne lade sig gøre at køre uden lockout på en landevej. :bigsmile:

B.

Link to comment
Share on other sites

Lidt både kvantitative og kvalitative data: Forskellem for mig, mellem en god MTB med glatte dæk og stiv gaffel på den ene side, og en god racer på den anden, er mindst 7-8 km/t på flad landevej - endnu merepå bakker. Det er 2 helt forskellige oplevelser. Kan man få fin træning ud af en MTB på landevej - absolut! Er det lige så fedt? NEJ!

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Det er 2 helt forskellige oplevelser. Kan man få fin træning ud af en MTB på landevej - absolut! Er det lige så fedt? NEJ!

Har kørt før på landevej på en mtb, men vil godt tro du har ret Arne, men hvis det ender med jeg køber en cykel er det fordi jeg har skrabet sammen til den,

Og så har jeg ikke råd til at købe to, så må vælge og hælder mest til en mtb også fordi man kan køre overalt med den B)

god træning

Benjamin

Edited by Benjamin64
Link to comment
Share on other sites

Arne

Lidt både kvantitative og kvalitative data: Forskellem for mig, mellem en god MTB med glatte dæk og stiv gaffel på den ene side, og en god racer på den anden, er mindst 7-8 km/t på flad landevej - endnu merepå bakker. Det er 2 helt forskellige oplevelser. Kan man få fin træning ud af en MTB på landevej - absolut! Er det lige så fedt? NEJ!

Jeg kan kun være enig i det aldrig bliver det samme. For mig er forskellen i gennemsnitsfart dog kun max. 15 pct. Lidt mere på bakker.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil køre på landevej sammen med andre så får du det meget hårdt på en MTB, men hvis du kører alene så skulle det ikke være et problem.

Hvis du har lidt forstan på cykler så skulle du måske prøve at gå på politiaktion der kan man sommentidet finde nogle rigtig gode cykler til næsten ingen penge hvis man bare er villig til at arbejde lidt for det.

Sidste år fik jeg en MTB til 118,75 som bare skulle have rettet bagdækket og skiftet kæde og den kører stadig fint. Og hvis det stod til mig så ville jeg meget hellere have en billig MTB og en god landevejscykel end en der er halvdårlig til begge dele.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share