spinning - armbøjninger?


peet_dk
 Share

Recommended Posts

Begyndt så småt med at spinne, dvs. to begynder timer pt. En ting der undre mig er at jeg ikke har hørt et ord om armbøjninger? Er det ikke normalt at man tager sådan nogle? Eller er det kun når man kommer "længere" op? Der hvor jeg træner er der tre niveauer 1-2-3, 1 og 2 er næsten ens, hvor 1'ern bare er for nogle som lige skal lære teknikken osv. Jeg spurte om hvor meget forskel der var til 2'ern, og der sagde han bare der man skulle stå lidt mere op osv. Dvs. niveau 3 kommer der også armbøjninger ind?

Link to comment
Share on other sites

:lol:

Armbøjninger har da ikke en fløjtende fis med spinning at gøre. Armbøjninger kan du vel lave når du har lyst. :)

MaxPower, tror du ikke han tænker på niveauer i en samlet træningsplan,

som han har glemt at skrive ?

Og hvor spinning kun er en af tingene, og hvor der senere kommer flere

øvelser på ?

Det synes jeg næsten står mellem linierne :)

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Henning -> jeg skal da ikke udelukke der mangler noget i peet's indlæg og at vi måske misforstår.

Men gør der ikke det må peet have misforstået et eller andet ;)

Spinning er spinning, trænet på specielle hold, og jeg synes det lyder meget mærkeligt at man skulle lave armbøjninger før, under eller efter. De fleste steder (hvis ikke alle) kan man køre spinning på forskellige niveauer

Det er også muligt centret hvor peet træner har sammensatte programmer til deres kunder af flere forskellige hold, hvor man på niveau 1 måske kun laver spinning, og niveau 2 spinning plus noget mere, dvs andre hold. Det kunne så være fitness, aerobics, bodytoning, bodycombat, mave/balle/lår og hvad de ellers hedder. Armbøjninger kunne være én øvelse som indgår i de ovennævnte programmer :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt "skrækhistorier" om en instruktør som forlangte, at folk skulle lave armbøjninger på cyklen med hænderne på styret.

Troede egentlig at det var for sjov, men noget i dette indlæg kunne tyde på, at det måske alligevel var rigtigt? :blink::thumb_down:

Heldigvis går mine instruktører mere op i.. spinning (surprise :tongue: )

/Des

Link to comment
Share on other sites

Der forgår mange underlige ting rundt omkring i centrene. Jeg har hørt den om armbøjbinger før. Nogle steder bliver man bedt om at køre sadlen i bund og stå meget langt tilbage og meget lavt - "Balletræning" kaldes det. Og syre til i nævnte legemesdel gør man også - men specielt faste baller giver det nu ikke... - og så er det en smule farligt når man syre til og ikke kan holde positionen....

Link to comment
Share on other sites

ja, den er god nok - armbøjninger var en del af showet nogle steder i starten af spinningens historie. Måske fordi det jo var aerobic instruktører, der underviste i det og ikke cykelryttere. Og jeg forestiller mig at de fik stress over den manglede arm-træning eller også kedede de sig bare.

Jeg kan i hvert fald sige, at det ikke længere er en del af pensum på den officielle uddannelse for spinningdrenge og -piger.

Armbøjninger (strækkere) skal laves på en swissball, hvor de hører hjemme og ikke på en cykel :lol:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
ja, den er god nok - armbøjninger var en del af showet nogle steder i starten af spinningens historie. Måske fordi det jo var aerobic instruktører, der underviste i det og ikke cykelryttere. Og jeg forestiller mig at de fik stress over den manglede arm-træning eller også kedede de sig bare.

Okay det sgu da for langt ude....

og yep armstrækkere skal laves på en swiss ball, og skal man lige ha lidt mave med kan man rulle bolden ind under sig med fødderne hver gange man har taget et arm stræk giver godt :blink:

god træning

Benjamin - do the funky :chicken:

Link to comment
Share on other sites

ja, du griner, min unge ven - men det er faktisk rigtig meget ret så morsomt på en swissball - først et sæt med fødderne på bolden og så et sæt med hænderne på. Så skal du få fys-stabilisering for en femmer og glade pecs ;)

var den til mig? :unsure:

Grinet var nu kun til cyklistarmbøjningerne. Strækkere på swissball har jeg dyb respekt for, men faktisk aldrig prøvet tror jeg :blink:

Link to comment
Share on other sites

ja, du griner, min unge ven - men det er faktisk rigtig meget ret så morsomt på en swissball - først et sæt med fødderne på bolden og så et sæt med hænderne på. Så skal du få fys-stabilisering for en femmer og glade pecs ;)

Hvad så med armstrækninger på 2 swissballs, fødderne på den ene og armene på den anden ? :)

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

ja, du griner, min unge ven - men det er faktisk rigtig meget ret så morsomt på en swissball - først et sæt med fødderne på bolden og så et sæt med hænderne på. Så skal du få fys-stabilisering for en femmer og glade pecs ;)

Hvad så med armstrækninger på 2 swissballs, fødderne på den ene og armene på den anden ? :)

Henning :pumpin:

double the fun :lol:

Eller hvad med 3, en til hver arm og en til fødderne. 4 må dog være max ;)

Link to comment
Share on other sites

Nu er armbøjninger over styret ikke det eneste nogen

instruktører kan finde på...hvad med:

- at cykle baglæns

- at fastlåse kroppen imens man går så langt ned i knæ som muligt

- at cykle med en arm

alle eksempler hentet indenfor de sidste 5-6 måneder i en veletableret fitness-kæde... :(

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Yes - i gamle dage lavede vi masser af armbøjninger på spinningcyklen. Men ikke nok med det, der blev også lavet aerobic lignende serier for overkroppen. Bevægelser hen og udover styret, hængende på siden af cyklen o.l. var meget normalt. Et af argumenterne var, at det jo var med til at få pulsen op B)

En time stående uden sadel, med fx. 15 minutter dobbelttakt, var også hyppigt forekommende - måske ikke lidt afskrækkende for nybegyndere, da der kun var et niveau :blink:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Hovsa - der var en side mere :tongue:

- at cykle baglæns

- at fastlåse kroppen imens man går så langt ned i knæ som muligt

Tror jeg ikke er sundt for knæ :unsure:

Men - at cykle med en arm - kan få nogle elever til at lade være med at hænge i styret :devil: samt give bedre balance - lidt ligesom swissballen.

Hygge

Link to comment
Share on other sites

Det sidste halve år har jeg også haft en del "sjove" oplevelser med spinninginstruktørere, som både kan billere med at være uddannet spinninginstruktører og have en teoretisk og praktisk viden om spinning/cykling, som er svær at undergå. Indimellem i grotesk grad har det vist sig, når jeg har spurgt til rationalet bag deres timesammensætning, vokabularium etc.

En af instruktørerne - som i øvrigt er et ualmindeligt sødt menneske - har jeg for nylig fundet ud af fungerer som underviser/censor for kommende instruktører. Og jeg føler mig ret sikker på at, at det vil være korrekt at udlede, at verden endnu ikke har set den sidste inkompetente men uddannede spinninginstruktør i fitnesscentre :thumb_down:

I guder hvor er jeg glad for at jeg i stedet kan køre intervaltræning i småvåde 8 grader og en hård vestenvind lige i smasken eller tage 5 timers LSD i 2 graders frost :devil:

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share