Fedt


T
 Share

Recommended Posts

Jeg diskuterede med min fysiologilærer forleden ang. fedtcellers størrelse og hvor meget de kan vokse og så kom vi til at snakke om antallet af fedtceller. Jeg mener at have læst engang at kroppen danner flere fedtceller når man tager på i vægt ? Disse skulle ikke kunne forbrændes igen, men bare gøres mindre ?

husker jeg forkert ?

Link to comment
Share on other sites

Det kommer vel an på hvor små disse fedtceller kan blive. Hvis de kan blive uendelig små er der vel ingen forskel. Det kan de jo selvfølgelig ikke, men jeg mente heller ikke at det intet havde at sige. Jeg spurgte faktisk fordi jeg ikke vidste hvad det betyder for en krop :)

Link to comment
Share on other sites

Det har da en del at sige, hvis man tager sit vægttab seriøst da flere fedtceller vil optage plads og det på et eller andet plan vil blive sværrere at blive cuttet.

Hvorfor skulle antallet af fedtceller have nogen betydning for sværhedsgraden ved at tabe sig?

Uanset hvordan man vender og drejer det er det jo stadig: forbrug af kalorier minus indtag af kalorier = tage på/tabe sig.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg har forstået det har de ekstra fedtceller ikke så meget at gøre med fedttab.

Men tilgengæld skulle det have rimelig stor betydning for hvor let det er at tage på. Når fedt celler først er dannet skulle de være nemmere at fylde op igen. Man tager derfor hurtigere på hvis man først har været fed en gang da fedtcellerne ligger klar til at blive fyldt op.

Jeg har dog ikke nogen videnskabeli dokomentation på det. Nogen som ligger inde med noget?

Mads :swim:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skulle antallet af fedtceller have nogen betydning for sværhedsgraden ved at tabe sig?
Jeg synes flere gange jeg har hørt at fedtceller der er tomme, udsender nogle stoffer i blodet, der for én til at føle øget appetit. Men umiddelbart har jeg ingen referencer.

Edit: Kom i tanke om det var et program på dr jeg hørte det. På dr´s hjemmeside fandt jeg følgende link:

http://www.dr.dk/videnskabold/viden_om/pro....asp?ID=&page=3

Under dette link er der et videre link til programmet om fedtceller, hvor overskriften lyder:

Forskerne har for nyligt fundet en slags fedttermostat, som sørger for, at vi holder en nogenlunde konstant vægt - men hvis vi først er blevet overvægtige, så danner kroppen flere fedtceller. Celler, som sidder og udskiller stoffer, der får os til at spise mere. 

Men det videre link til programmet virker desværre ikke.

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes flere gange jeg har hørt at fedtceller der er tomme, udsender nogle stoffer i blodet, der for én til at føle øget appetit. Men umiddelbart har jeg ingen referencer.

Ok. Er der nogen som ligger inde med noget information vedr. dette?

Link to comment
Share on other sites

Det har da en del at sige, hvis man tager sit vægttab seriøst da flere fedtceller vil optage plads og det på et eller andet plan vil blive sværrere at blive cuttet.

Med ordet "cuttet" mener jeg ikke bogstaveligt at tabe sig. Men idet at flere fedtceller vil optage mere plads vil det da blive sværrere at komme til at se ripped ud, når vi taler om meget lave fedtprocenter. Det var sådan jeg forstod det da jeg i sin tid læste om det, jeg kan bare ikke finde den forbandede artikel!

Link to comment
Share on other sites

well Leptin bliver primært udskildt i fedtcellerne og det har en hel del funktioner mht stoftskiftet osv og ved vægttab (dvs. det er nok at fedtcellen "tømmes") falder leptin udskillelsen og dette påvirker en række hormoner i retning af øget sult, større tab af muskelmasse osv.

Edited by -Anders-
Link to comment
Share on other sites

Men -Anders- er du dermed enig i denne påstand:

Forskerne har for nyligt fundet en slags fedttermostat, som sørger for, at vi holder en nogenlunde konstant vægt - men hvis vi først er blevet overvægtige, så danner kroppen flere fedtceller. Celler, som sidder og udskiller stoffer, der får os til at spise mere. 
Link to comment
Share on other sites

jeg ved ikke om det præcis er hvad der sker, når kroppens "setpoint" opreguleres (altså den fedtprocent som kroppen gerne vil ligge på), men deres konklusion er jeg enig i. Kroppen har vænnet sig til en større mængde fedt/kalorie indtag og sænkens dette, så falder leptin niveauet med resulterende øget appetit, muskeltab osv.

derfor er det garanteret Leptin der tales om, når de bruger ordet "fedttermostat"

Edited by -Anders-
Link to comment
Share on other sites

Nye undersøgelser har vist, at hvis vi spiser mere end vi forbrænder, danner kroppen nye fedtceller, og det kan den gøre helt op til 60 års alderen.

På Århus amtssygehus forsøger forskerne at finde ud af, hvad der får almindelige celler til at blive til fedtvæv og hvilke stoffer fedtcellerne udskiller.

Kroppen danner flere fedtceller når man begynder at blive overvægtig og det gør man jo almindeligvis når man indtager mere energi end man bruger. Det er således, at med menneskets fedtceller, der har man jo en vis mængde, og når man begynder at blive overvægtig, så begynder de at blive større og større. Men menneskets fedtceller når kun en vis størrelse. På det tidspunkt, hvor de er nået til deres maksimale størrelse, så påvirker de vævet omkring sig til at danne nye fedtceller

Ovenstående er fra:

http://www.dr.dk/tv/tv-fakta/videnom/80fedt/fedt1.htm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share