Uopfordret hjælp i centret


MaxPower
 Share

Synes du det er i orden at komme med uopfordret hjælp i centret?  

152 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Jeg har svaret ja ...

Jeg kommer da gerne med gode råd, hvis jeg bliver spurgt, eller hvis jeg ser nogle der kører en øvelse fuldstændigt forkert. Det er faktisk også ofte der kommer nogle og spørger mig til råds, og så vil jeg skam meget gerne hjælpe ;) Jeg hjalp faktisk en dame på ca 40 år med BP i starten af ugen :w00t: Det er sq cool når "ældre" damer bevæger sig op til frivægtene..

Jeg plejer at foreslå dem, at køre den på den "rigtige" måde, og når de så finder ua, at den rammer meget bedre, så er der altid glade miner :) Jeg har aldrig oplevet nogle der blev sure over lidt gode fif til en bedre teknik..

Men der er også mange der er UHJÆLPELIGE, man har sagt det til dem en enkelt gang, og så fortsætter de med deres halsbrækkende stunts, f.eks i triceps pushdown :blink: for pokker den er en sikker vinder med for meget vægt på :lol:

Men man skal helt sikkert gøre det med måde, og ikke virke frembusende eller smartass, for så er jeg ret sikker på der er mange der opfatter det som kritik, og det er nok ikke lige det smarteste..

Just my 2 cent :upwave:

Link to comment
Share on other sites

Nu arbejder jeg også i mit center ved receptionen, så jeg er et "kendt" ansigt udadtil. Derfor hjælper jeg gerne, hvis jeg kan se at det folk laver ikke giver nogen mening overhovedet?! :lol:

Mange kommer også og spørger, netop fordi de ved at jeg er ansat dér...

Ellers passer jeg nu for det meste min egen træning....

Men man skal helt sikkert gøre det med måde, og ikke virke frembusende eller smartass, for så er jeg ret sikker på der er mange der opfatter det som kritik, og det er nok ikke lige det smarteste..

Det er der mange der gør, OGSÅ selvom man henvender sig venligt og nærmest undskyldende! Derfor vælger jeg pr. automatik ikke de typer, man kan se vil tage det personligt....!

Vi har i mit center også mange unge knægte, som helt konsekvent sætter masser af vægt på stangen, for derefter at køre øvelsen ukontrolleret og med helt forkert teknik. Deres attitude viser at de ejer hele centeret, så dem er jeg ikke så hjælpsomme overfor!

Edited by pickles
Link to comment
Share on other sites

nu er ½ af klientellet enten popsmarte eller medlem af kaffeklubben, to kategorier der med jævne mellemrum forstyrer mine cirkler... Men der render da en masse noobs rundt deroppe som ikke har fortjent andet end en venlig hånd... kunne være man skulle revurdere sin position <_<

Link to comment
Share on other sites

Jeg hjælper gerne folk uopfordret i OBBC. Jeg mener at vide hvad jeg taler om, og det hjælper til at trænge igennem. Synes da jeg ville være en røv, hvis jeg viste jeg kunne hjælpe folk, men ikke ville (ok, jeg gør det så ikke altid, vel). Det hjælper så også at jeg er større og stærkere end dem jeg retter på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener også man må være varsom med gode råd, desværre. Men kun fordi folk opfatter en henvendelse forkert. Rådene er jo ment i den bedste mening og er ikke forsøg på at nedgøre andre og/eller hævde sig selv. Synes det havde været bedre med en lidt mere afslappet atmosfære i træningscentrene og at folk småsnakkede lidt mere med hinanden. :hippy:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nogle gange efterhånden rettet henvendelse til personer som troede de trænede mave, men rent faktisk trænede hoftebøjere ;)

Det er en klassiker. Der hersker åbenbart en generel opfattelse af at mavemusklerne kan bevæge benene ;)

Link to comment
Share on other sites

Stemte øverste ja.

Men det kræver lidt fingerspitzengefühl... Og kendskab til de forskellige måder at træne på. En ofte hørt: Du kører alt for hurtigt, den anden har du nogen sinde hørt om eksplosiv udførelse. Men et trænet øje vil oz kunne skælne de typer fra der ikke er interesseret i at høre andres meninger.

I mit første center var jeg oz frivillig instruktør, så det kom lidt af sig selv at hjælpe oz når man selv var nede at træne.

De første ord af ens hjælp behøver jo ik ligefrem at være: DET GØR DU FORKERT, en lidt omformuleret anatomisk forklaring og en illustration plejer at virke ok. Eller du kan også køre den på en anden måde så du mærker den bedre osv.

Og så ALTID forhøre sig om vedkommende overhovedet er interesseret i at høre et forslag. Ik noget der er mere irriterende end at skulle høre på en intruktør el. privat wannabe som kun er interesseret i at høre sig selvstå og blapre løs.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hjælper når jeg bliver spurgt - jeg gør det hvis jeg kan se nogle der er ved at smaske deres krop (farligt) - eksempelvis squat og dødløft.

Blandt vennerne og dem man normalt træner sammen med udveksles der ofte teknikker / småjusteringer af teknik - men det er aldrig endegyldigt, og lader det altid være op til den enkelte af bedømme om det føles rigtig eller ej.

Jeg har oplevet en tåbe (og det mener jeg) der render rundt og retter på folk, en ung fyr som jeg efter at have snakket med ham efter en træning,fandt udaf vistnok er ret så aktiv på andet dansk internetsite (som jeg vist ikke må nævne navnet på).

Det er ikke forkert det manden siger - hans råd ville være meget fine i et enkeltstående indlæg i et debatforum - men når han netop ikke har det fulde overblik over en person's træning - og hvilken fase denne er i - så falder hans råd virkelig til jorden.

Han har taget sin tillærte viden lidt for bogstaveligt og fremfører det som en mantra, og glemmer noget vigtigt, at for hver regel er der faktisk en god portion forudsætninger - før rådet kan betragtes som godt, sålænge vi er ude over de helt fundementale principper.

Vi har haft et par kontroverser.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes det er rigtig fint når folk gider komme med uopfordret hjælp. Jeg er først for nyligt begyndt at træne i et center, så jeg gør nok noget forkert. Jeg har fået vist maskinerne af en instruktør, men derfor kan man jo godt lave fejl.

Mette :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes det er rigtig fint når folk gider komme med uopfordret hjælp. Jeg er først for nyligt begyndt at træne i et center, så jeg gør nok noget forkert. Jeg har fået vist maskinerne af en instruktør, men derfor kan man jo godt lave fejl.

Mette :)

Sjovt nok synes jeg ofte instruktørerne er nogen af de allerværste til at indprente dårlige råd. Jeg har efterhånden trænet i en del forskellige centre, og synes genrelt at instruktører er slemme til at have en "standardplan" som alle bare skal følge, og som giver max resultater.

Problemet er bare at deres råd ofte er hverken fugl eller fisk. De lærer folk at bruge nogen bestemte maskiner uden at vise dem variationer, og uden at prøve at forklare hvorfor de skal bruge dem.

Resultatet er en flok zombier, som træner helt fast, og ikke tror på at de kan gøre andet end hvad instruktøren nu har givet dem af - somme tider tåbelige - råd. Og lige for at få det på det rene inden nogen bliver fornærmet over denne udtalelse. Det er ikke zombierne denne kommentar er møntet på, for de har ikke mulighed for at vide bedre.

Jeg har naturligvis også set gode instruktører, men der findes ganske mange af ovennævnte slags også. Jeg vil til enhver tid foretrække at få råd af en kæmpestor motherf..... fremfor en spinkel instruktør som kan et par gode råd. Simpelthen af den grund at kæmpen jo nok kan et par tricks siden han er så stor. - Ok, det kan også bare være steroider, men bortset fra det...

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil til enhver tid foretrække at få råd af en kæmpestor motherf..... fremfor en spinkel instruktør som kan et par gode råd.Simpelthen af den grund at kæmpen jo nok kan et par tricks siden han er så stor. - Ok, det kan også bare være steroider, men bortset fra det...

:thumb_down: Fordi folk er store gør det dem jo ikke til experter. Jeg har ihvertfald oplevet flere af de STORE som godt kunne trænge ti len tur i faglitteraturen ;)

Link to comment
Share on other sites

Som sædvanlig er der ingen evige sandheder i det her. For dem som er store kan jo også have trænet forkert, men have gjort det i tilpas mange år, for på sigt vil stort set al form for træning jo nok virke, bare den er hård nok.

Det som jeg egentlig mente er, at hvis man har noget erfaring med at træne selv, så tror jeg de fleste af os er i stand til at se forskel på en der ved hvad han laver, og en der ikke gør.

Og er det en stor type, som ser ud til at have styr på tingene, dvs at jeg kan se personen træner efter teknikker som jeg ikke selv kan se nogen fejl i, så vil jeg da lytte til rådene. Og foretrække dem fremfor en eller anden spinkel instruktør, som egentlig mest interesserer sig for aerobic eller noget i den stil. For det er vel værd at huske på at instruktører ofte er generalister, de skal både kunne hjælpe den 50-årige som vil styrke ryggen, den 18-årige tøs som vil smide lidt kg, den 30-årige som har en knæskade og bodybuilderen som vil være stor. Derimod vil en som kun koncentrere sig om sin egen træning, og som ser ud til at have opnået resultater med det, jo være hamrende ligeglad med alt andet end lige sin egen træningsform. Men de vil formentlig have en væsentlig dybere viden om netop denne træningsform end instruktøren.

Bare kig her på MOL. Jeg vil da gætte på at en pæn del af dem som skriver herinde har en viden som til enhver tid vil kunne sætte en gennemsnitsinstruktør skakmat ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv nybegynder, og jeg må indrømme - det er sgu dejligt med nogen, der gider hjælpe en, hvis man gør det helt forkert.

MaxPower > Vi (din bror og jeg) havde da aldrig lært at bænkpresse uden din hjælp :D og hvem skulle ellers have lært os det ovre i TSK!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv nybegynder, og jeg må indrømme - det er sgu dejligt med nogen, der gider hjælpe en, hvis man gør det helt forkert.

MaxPower > Vi (din bror og jeg) havde da aldrig lært at bænkpresse uden din hjælp :D og hvem skulle ellers have lært os det ovre i TSK!

Jeg er sikker på at hvis i havde spurgt en hvilken som helst af de andre imens de ikke lige havde travlt med egen træning, elastikker osv :tongue: så skulle de nok have hjulpet jer også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv nybegynder, og jeg må indrømme - det er sgu dejligt med nogen, der gider hjælpe en, hvis man gør det helt forkert.

MaxPower > Vi (din bror og jeg) havde da aldrig lært at bænkpresse uden din hjælp :D og hvem skulle ellers have lært os det ovre i TSK!

Jeg er sikker på at hvis i havde spurgt en hvilken som helst af de andre imens de ikke lige havde travlt med egen træning, elastikker osv :tongue: så skulle de nok have hjulpet jer også.

Det turde vi ikke de var pænt onde hehe. :freaked: :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share