Uopfordret hjælp i centret


MaxPower
 Share

Synes du det er i orden at komme med uopfordret hjælp i centret?  

152 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Hey

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at høre folks holdning til ovenstående. Det hænder at jeg af og til henvender mig til nogen som kører f.eks. de tre store eller maveøvelser helt håbløst og prøver at give dem nogle gode råd, og naturligvis prøver jeg at sige det så pænt som muligt :)

Er det i orden og er det noget i selv kunne finde på eller gør?

:wave:

Link to comment
Share on other sites

Folk (læs: uerfarne mænd) flygter altid skrigende bort e.l. når en kvinde gør sig klog på et område, hvor de forsøger at udstråle maskulinitet og iøvrigt gerne vil prøve at se ud som om de har styr på det. Jeg trænger sjældent igennem når jeg vejleder på eget initiativ, så jeg hjælper kun hvis folk spørger om det :)

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Jeg gør det ind imellem.. Jeg siger det meget pænt og kommer somregl altid med en eller anden selvironisk kommentar som f.eks. "Ja, jeg ved sq godt jeg ikke er særlig stor, men altså øvelsen er rigtig godt hvis du kører den sådan" f.eks.. Så er folk somregl gode til at lytte. Mange tager det ofte som et personligt angreb hvis man forsøger at give dem uopfordrede råd, så derfor er det vigtigt at sige det på en pæn og venlig måde.. Der findes ikke noget værere end en eller anden smart idiot der står på nedladende facon og spørger hvorfor folk kører en øvelse som de gør..

Link to comment
Share on other sites

Kan kun tilslutte mig Playboys mening.

Jeg gider sgu ikke rende rundt og være smartass over andres træning, og jeg gider slet ikke høre nogen smartass prøve at lære mig noget.

Men jeg synes altid det er fedt at få et par gode tips, hvis de bliver givet på en fornuftig måde. Prøver naturligvis selv at gøre det samme. Så for mit eget vedkommende synes jeg nu det er fedt nok at få råd, så længe det er af en der ved hvad han (hun) taler om.

For jeg går sgu ikke ud fra at jeg ved alt om træning, så man kan jo altid lære lidt mere. Og omvendt, dem som gør det forkert tror jeg også gerne vil vide det, så længe man ikke prøver at ydmyge dem :-)

Link to comment
Share on other sites

Har stemt ja.

Personligt er det ikke rigtigt noget jeg gør i med mindre jeg kan se at der er et eller andet helt galt. Det kan nemlig være svært at overveje to hoveder som lige har læst det nye nummer af Flex og selv går og overbringer diverse myter om at det de selv går og prædikere, måske ikke er helt så rigtigt.

Jeg synes dog det er ganske fint at komme med råd og modtager dem også gerne hvis det er at det er noget med hold i og ikke diverse myter som folk prøver at overlevere til en.

Desværre er det bare mange gange sådan at det er de tomme tønder der buldrer mest. :(

Link to comment
Share on other sites

Folk (læs: uerfarne mænd) flygter altid skrigende bort e.l. når en kvinde gør sig klog på et område, hvor de forsøger at udstråle maskulinitet og iøvrigt gerne vil prøve at se ud som om de har styr på det. Jeg trænger sjældent igennem når jeg vejleder på eget initiativ, så jeg hjælper kun hvis folk spørger om det :)

Jeg er ganske uerfaren(på mange områder), og jeg lover at jeg bliver der indtil du får et tilhold for at hold mig væk. Vil du hjælpe?

B)

Niske

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Jeg gider sgu ikke rende rundt og være smartass over andres træning, og jeg gider slet ikke høre nogen smartass prøve at lære mig noget.
Ligesom dit indlæg i swiss ball, er det endnu engang samme holdning du har til tingene.

At give andre øge navne, du snyder sku da dig selv hvis du ikke kan tage imod råd fra andre, hvis du f.eks. kører en øvelse forkert eller på anden måde måske gør noget forkert.

Syntes da det er fedt at man kan få nogle input fra andre, og evt. give nogle råd til andre.

Vi lærer jo alle sammen hele livet, og hvis man selv blokere for den indlæring, er man jo ogås selv med til at blokere for den udvikling af ens personlighed, som jeg mener ligger bag et godt menneske, både i og uden for centret.

Der er jo en del mennesker som ikke gider at få lagt træningsprogram, og bare træner derud af mange gange, med så mange kg på maskinen eller håndvægtene, at deres teknik bliver ødelagt fordi det er for tungt.

Syntes da kun det er fint hvis man kan give et råd eller to.

De fleste har jo nok prøvet skader på egen krop af for tungt eller forkert træning.

Folk (læs: uerfarne mænd) flygter altid skrigende bort e.l. når en kvinde gør sig klog på et område, hvor de forsøger at udstråle maskulinitet og iøvrigt gerne vil prøve at se ud som om de har styr på det. Jeg trænger sjældent igennem når jeg vejleder på eget initiativ, så jeg hjælper kun hvis folk spørger om det 

De er nok endnu mere bange for kvindelige "smartass" end mandelig "smartass" :tongue:

god træning til alle

Benjamin - do the funky :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nødigt blande mig i andres træning hvis ikke de ønsker det. Folk skal have lov til at være dem selv hvis det er det de ønsker og jeg gider ikke lege fitness-guru!

Sidder folk derimod og ser forvirrede ud eller laver en øvelse så forkert at den faktisk ikke træner nogen mukselgruppe overhovedet spørger jeg som regel om de har brug for hjælp. Oftest siger de ja og så vejleder jeg så godt jeg kan. At hjælpe syntes jeg kun er en god ting, man skal bare kunne holde sig væk bagefter sådan at personen ikke føler de bliver overvåget af en fitness :devil:

Jakkedrengen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder mig, for migselv....Hjælper kun, hvis folk spørger, eller jeg snakker med dem, af en anden grund (fx. hvis jeg spotter). Jeg finder det selv, MEGET irreterende, at en af vores "instruktører", konsekvent fortæller mig, at dødløft er skadeligt for ryggen, og hvis jeg endelig vil køre den, må jeg ihvertfald ikke køre tungt!!

Så jeg passer migselv....og det har jeg det egntelig også bedst med, vil ikke gøre mig bemærket dernede.........

Link to comment
Share on other sites

Jeg håber det giver sig selv, at jeg ikke render rundt og retter på alt og alle for at promovere mig selv eller lignende, og når jeg giver gode råd er det naturligvis fordi jeg håber det kan hjælpe dem med at få bedre resultater og mindre skader ud af deres træning.

Der kommer rigtig rigtig mange nybegyndere i DTU's center og de fleste af dem er nok mindst ligeså uvidende som jeg var da jeg startede. Og jeg synes endda jeg var "heldig" at jeg kun brugte et lille års tid med knap så effektiv træning (som dog gav resultater) før jeg begyndte at sætte mig ordenligt ind i tingene.

Her forleden så jeg f.eks. et par gutter som lå og "bænkede" med cirka 40kg. Jeg skriver det i citationstegn fordi det foregik ved at stangen blev droppet til brystet og kørt forced fra rep nr 2. Dem forklarede jeg så hvordan jeg ville foreslå de kørte tempoet ;)

Forklaringen på hvorfor makkeren hjalp på så godt som alle reps var naturligvis at han bare sørgede for stangen ikke gik i stå...

Link to comment
Share on other sites

Jeg blander mig næsten aldrig i andres træning. De enkelte undtagelser er, hvis jeg ser nogen, som laver noget jeg er 100% sikker på er skadeligt eller risikabelt. F. eks. laver tung dødløft med en rund ryg.

Generelt skal man være meget forsigtig med at rette på andre, da det jo forudsætter, at man selv kender sandheden. Og gør man det? Fordi man har læst noget på MOL behøver det ikke være rigtigt.

F. eks. var der forleden nogen som kørte squat med en vægtskive under hælen. Her lyder teorien på MOL vist, at det er skadeligt for knæene, da det forøger vinklen i knæene. Det er muligvis rigtigt, og jeg tror nok på det til ikke selv at lave øvelsen på den måde. Men jeg føler mig bestemt ikke så Dr. Squat-begavet, at jeg er kvalificeret til at rette andre, som af den ene eller anden grund har en anden opfattelse af den øvelse end mig.

Link to comment
Share on other sites

Men er dårlig/elendig teknik ikke vejen til skader? :)

Jo selvfølgelig, men man må prøve skelne mellem en øvelse der ser halsbrækkende ud men med et formål (roundback deadlift f.eks.) og noget der er direkte skadeligt/forkert ligegyldig hvordan man vender og drejer det. (som dødløft med rund ryg ;) )

Link to comment
Share on other sites

Som i alle andre tilfælde hvor man skal fortælle folk at de gør noget forkert selvom der er tale om konstruktiv kritik, kræver det som minimum en smule diplomatisk sans, hvis ens budskab ikke skal opfattes forkert.

En god approch er f.eks selvironi som nævnt af Playboy, så folk ikke føler sig "angrebet" af en "bedrevidende". Undtagelen er sjovt nok, at hvis du har størrelsen og resultaterne med dig, tager de fleste det som et kompliment at der bruges opmærksomhed på dem selvom budskabet er det samme.

Om man så har lyst/orker dette ved siden af sin egen træning er nok meget indiviuelt.

Kim S

Edited by Kim S
Link to comment
Share on other sites

nixen, kun hvis jeg bliver spurgt.. det andet har aldrig ført noget produktivt med sig... også selvom det er lettere hasarderet .. jeg mener at det er instruktørens pligt at gribe ind hvis der er nogen der opfører sig tåbeligt... ikke min... plus, man ved aldrig hvilken attitude man får tilbage...

Link to comment
Share on other sites

nixen, kun hvis jeg bliver spurgt.. det andet har aldrig ført noget produktivt med sig... også selvom det er lettere hasarderet .. jeg mener at det er instruktørens pligt at gribe ind hvis der er nogen der opfører sig tåbeligt... ikke min... plus, man ved aldrig hvilken attitude man får tilbage...

I princippet er der EN instruktør ved DTU's træningslokale, men det er godt nok sjældent jeg ser ham ;)

Så der er sjældent nogen "autoriteter" til at rette på folks teknik.

Link to comment
Share on other sites

Det er et svært spørgsmål, og jeg synes at det kommer meget an på situationen og hvordan hjælpen bliver givet.

Selv har jeg været glad, når andre har kommenteret min træningsstil, især i de perioder hvor jeg har trænet alene. Det er nemlig alt for nemt at komme til at ændre udførelsen af en øvelse gradvist. F. eks pull-down for triceps, hvor det jo er meget nemmere lige at lade albuerne stritte lidt ud fra kroppen ;) . Så er det egentlig rart at en af de andre i centeret gider tage sig tid til lige at gøre en opmærksom på det.

Til gengæld er Karl Smart typen, der fortæller én at den øvelse man laver overhovedet ikke giver noget, eller om man ikke skal have lidt mere vægt på bare for irriterende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gider sgu ikke rende rundt og være smartass over andres træning, og jeg gider slet ikke høre nogen smartass prøve at lære mig noget.

Ligesom dit indlæg i swiss ball, er det endnu engang samme holdning du har til tingene.

At give andre øge navne, du snyder sku da dig selv hvis du ikke kan tage imod råd fra andre, hvis du f.eks. kører en øvelse forkert eller på anden måde måske gør noget forkert.

Du er da godt nok fornærmet over at jeg ikke bryder mig om swissballs hva min ven?

Inden du får for travlt med at pege fingre ad folk skulle du måske lige have læst mit indlæg færdig, i stedet for at stoppe ved 1. linie.

Jeg hjælper gerne folk, og modtager gerne råd, men hvis ikke man ved nok om sagen skal man nok holde sig fra at give råd. De skulle jo gerne føre til bedre træning, og ikke værre træning.

Kom igen ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nogle gange efterhånden rettet henvendelse til personer som troede de trænede mave, men rent faktisk trænede hoftebøjere ;)

Jeg har forklaret dem hvordan hoftebøjerne og mavemusklerne virker og vist dem alternative øvelser. Det fede er at jeg også ofte kan få dem til at lave de andre øvelser og de med det samme kan mærke forskel. Så skal jeg love for der bliver lyttet :bigsmile:

baloo -> Det er naturligvis en forudsætning at man ved hvad man taler om og er sikker i sin sag når man vil hjælpe andre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nogle gange efterhånden rettet henvendelse til personer som troede de trænede mave, men rent faktisk trænede hoftebøjere ;)

Jeg har forklaret dem hvordan hoftebøjerne og mavemusklerne virker og vist dem alternative øvelser. Det fede er at jeg også ofte kan få dem til at lave de andre øvelser og de med det samme kan mærke forskel. Så skal jeg love for der bliver lyttet :bigsmile:

Det er vel også de tilfælde, hvor de tror at de gør ligesom instruktøren har sagt, og så gjort øvelsen lidt nemmere for sig selv lidt efter lidt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hjælper folk en del, når jeg er hjemme i mit gamle center. Ikke så meget i AUS.

Specielt hvis det er folk, der lige er startet på dødløft, og halter med teknikken, eller hvis det er helt unge knægte, der lige skal spores på rette vej. :)

Jeg har aldrig oplevet, at folk blev sure, kun at de ikke lyttede. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share