Seated Crunch


HenrikJ
 Share

Recommended Posts

Har undret mig her det sidste stykke tid kan ikke finde ud af om Seated crunches med belastning giver noget, jeg føler nemlig selv at når jeg prøver at træne maven i denne maskine, er det ikke kun maven man bruger, kan da godt være min "teknik" er forkert.

Men hvad er jeres andres meninger? ;)

Link to comment
Share on other sites

Indtil videre bruger jeg den selv, da der ikke rigtig er andre alternativer jeg kan udfører hvor jeg træner.

Min erfaring er at du nemt kan komme til at bruge benene til at presse med, men det løses så ved ikke at have dem på støtten, men bare frit. Du skal bare kunne mærke at det kun er maven du bruger, og at benene ikke er spændte

Link to comment
Share on other sites

Indtil videre bruger jeg den selv, da der ikke rigtig er andre alternativer jeg kan udfører hvor jeg træner.

Min erfaring er at du nemt kan komme til at bruge benene til at presse med, men det løses så ved ikke at have dem på støtten, men bare frit. Du skal bare kunne mærke at det kun er maven du bruger, og at benene ikke er spændte

Ikke andre alternativer, der er vel et gulv du kan ligge på, og nogle håndvægte du kan ligge oppe på skuldrene...

Hvad med et kabel tårn?

Nu ser de der maskiner jo lidt forskellig, og du skriver på støtten, så regner jeg med det er den udgave hvor der er en plade til fødderne.

Et pres fra benene giver ingen mening i denne sammenhæng, da du skal flektere i ryggen så der er modsatte bevægelser...

lidt facts:

- Mavemusklerne har ingen kontakt med benene.

- Benene flekteres af hoftebøjerne...

Tænk på at en crunch er med maven og sit-ups er crunchdelen maven og hele hoftefleksion lavet af hoftebøjerne..

Seated crunch

HenneStar----> er det en maskine med ankelpuder, eller med en plade til at sætte fødderne på? Og hvad er dine alternativer?

Link to comment
Share on other sites

Tja, kabeltårn kunne jeg vel godt bruge, Cable Crunches. Har bare aldrig taget mig sammen, men må da lige prøve i morgen :)

Med hensyn til det med benene, så kan jeg vel ca. Tage 4-5 kg ekstra, når jeg presser ned på fodstøtten. Er det så fordi at kroppen sidder mere fast, og ikke kan rykke sig ? - da jeg jo ´presser kroppen ind i mod maskinen.

Link to comment
Share on other sites

Indian Sprit--> Samme her jeg tager vel 10 KG Mere når jeg låser mine fødder fast men jeg føler bare mere at jeg netop også bruger mine ben der og hvis jeg tager mindre vægt føler jeg ikke at jeg bruger mine ben men føler ikke min mave får noget :D

Link to comment
Share on other sites

En god øvelse, som jeg for nyelig er blevet introduceret for er swizzball crunches i kabletårnet, så der kan komme lidt vægt på. Man kan få en super god ROM på, og der er DOMS garanti de første par gange ;)

Link to comment
Share on other sites

Indian Sprit--> Samme her jeg tager vel 10 KG Mere når jeg låser mine fødder fast men jeg føler bare mere at jeg netop også bruger mine ben der og hvis jeg tager mindre vægt føler jeg ikke at jeg bruger mine ben men føler ikke min mave får noget :D

Låser på den måde at du bare har dem på pladen ik?

Det er ihvertfald ikke med maven du trækker dem ned med. Tingen er hvis du har fødderne sat "fast" så bliver de til punktum fixum ;) og hoftebøjernes udspring/lendehvirvlerne bliver til punktum mobile ;) og dermed kan du løfte vægten....

Men så hjælpen fra hoftebøjerne er jo så med til at du kan få maven med....

Link to comment
Share on other sites

En god øvelse, som jeg for nyelig er blevet introduceret for er swizzball crunches i kabletårnet, så der kan komme lidt vægt på. Man kan få en super god ROM på, og der er DOMS garanti de første par gange ;)

Dén lyder interessant. Men hvordan Fanø udføres den ? :blink:

Først finder du en Swizzball ;)

Så sætter du dig på den, så du sidder lidt yderligt på den, og så laver du mavebøjninger ved at læne dig langt bagover, dette giver en utrolig god ROM. I kabeltårnet sætter du et torv i den nederste. Dette torv holder du så i, mens du laver mavebøjningen. Jeg synes den er god, og den giver super DOMS - præcis som de unge vil ha ;)

Jeg fatter ikke swissball crunches føler de giver mindst af alt

Og ja har haft folk til at vise mig hvad der er korrekt.

Det er da ikke en garanti for, at du laver den rigtigt :tongue:

Link to comment
Share on other sites

QUOTE 

Jeg fatter ikke swissball crunches føler de giver mindst af alt

Og ja har haft folk til at vise mig hvad der er korrekt.

Det er da ikke en garanti for, at du laver den rigtigt 

Nej Korrekt :) men anyway han sagde jeg lavede den korrekt. Tror jeg vil prøve igen ved kabeltårnet mangler generelt doms i min mavse, så nu må jeg prøve og se hvad der sker.

devito -> ja eller starter med fødderne neden under så man holder den der og det er derfor jeg føler jeg bruger mine ben, og når jeg har dem på pladen føler jeg også jeg bruger mine ben spænder underligt i dem dunno why.

Link to comment
Share on other sites

Nej Korrekt :) men anyway han sagde jeg lavede den korrekt. Tror jeg vil prøve igen ved kabeltårnet mangler generelt doms i min mavse, så nu må jeg prøve og se hvad der sker.

Det var også bare gazzz... du ka´ta´det ;)

Prøv den i kabeltårnet, og hvis den stadig ikke giver DOMS, så laver du den bare med et shitload af dropsets, så skal du se - så er der DOMS garanti :)

Link to comment
Share on other sites

ok ;)

Du laver eksempelvis et sæt med 50kg og 12 gentagelser, derefter tager du 10 kg (eller mere) af og fortsætter til du når en 20 gentagelser i alt. (note, der er alt sammen ca. angivelser, det var mere for at illustrere princippet i det.)

Link to comment
Share on other sites

Først finder du en Swizzball ;)

Så sætter du dig på den, så du sidder lidt yderligt på den, og så laver du mavebøjninger ved at læne dig langt bagover, dette giver en utrolig god ROM. I kabeltårnet sætter du et torv i den nederste. Dette torv holder du så i, mens du laver mavebøjningen. Jeg synes den er god, og den giver super DOMS - præcis som de unge vil ha ;)

Doh, skal man bruge en Swizzball ? :w00t:

... Ej, den skal da klart prøves i morgen. Kan garantere for at jeg bliver mødt af blikke fra alle pensionisterne... "Hvad faen har drengen nu fundet på" :lol:

Link to comment
Share on other sites

devito -> ja eller starter med fødderne neden under så man holder den der og det er derfor jeg føler jeg bruger mine ben, og når jeg har dem på pladen føler jeg også jeg bruger mine ben spænder underligt i dem dunno why.

Hvis du smider fødderne nedeunder er det klart at hoftebøjerne kommer i hopla. Meningen var jo at træne maven, så at du spænder lidt i benene når du har dem på pladen er jo egentlig ligemeget og nok også uundgåeligt.

Tingen er at mange mavemaskiner har en helt overflødig ROM frem af, i forhold til maven(vel og mærke i en koncetrisk/sammentræknings sammenhæng) mavemusklernes ROM er meget lille hvis fx du ligger ned og laver en crunch. de der bolde er netop gode fordi man for mere ROM på :) Samme i kable crunch, hvis du læner dig forver ca 45grader og forbliver sådan i hofteleddet så kan du ext. i ryggen og få strukket maven "helt" ud...

Men uanset hvad øvelser du laver, bevægelse i hoften påvirker ikke mavens koncentriske del(længere ROM) det fx situps gør er at du har sammentræningen i chrunchet og så er maven Statisk under up'et....

Forresten hvordan er din vejrtrækning? The golden rule for abd doms er at puste ud efter hver rep, husk at mavemusklerne er de muskler der trykker luften ud af dine lunger når der er modstand, fx når du puster en ballon op...

Edited by devito
Link to comment
Share on other sites

Tænker ikke så meget over min vejrtrækning kunne være jeg skulle begynde på det :)

Og ang. det andet med at spænde i ens ben jeg kan ikke komme igang på en meget høj belastning hvis jeg ikke har mine ben under plejer dog derefter at sætte dem på pladen eller holde dem løftet. :lol:

Men hvordan er den korrekt vejrtrækning :D?

Edited by HenneStar
Link to comment
Share on other sites

Tænker ikke så meget over min vejrtrækning kunne være jeg skulle begynde på det :)

Og ang. det andet med at spænde i ens ben jeg kan ikke komme igang på en meget høj belastning hvis jeg ikke har mine ben under plejer dog derefter at sætte dem på pladen eller holde dem løftet. :lol:

;) det vil du ihvertfald kunne mærke.......... det giver et nice :devil: burn....

Hvis du ik kan løfte den uden at have foden under ser jeg ingen grund til at køre med sådan en belasting...

Jeg er heller ik yderligere begejsret for den maskine med henblik på koncetrisk arb af rect..

Der er vel de håndtag til hænder oppe omkring hovedet og så den der nakke/skulder pude som man "skal have kontakt til hele tiden... Disse forudsætninger for det lidt tiol at ligne ren hoftefleksion og så ingen flekt at ryggen = koncentrisk arb. fra maven....

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg så været nede og træne :).

Kan virkelig ikke se hvordan du vil udføre swissball ved kabeltårnet med reb i den nederste og så belastning på, den er i sig selv ikke så svær at udføre man skal bare kunne holde balancen.

MEN :o Hvordan ....... holder du dine ben nede ? var helt umuligt for mig.

Link to comment
Share on other sites

Kan virkelig ikke se hvordan du vil udføre swissball ved kabeltårnet med reb i den nederste og så belastning på, den er i sig selv ikke så svær at udføre man skal bare kunne holde balancen.

MEN  :o Hvordan ....... holder du dine ben nede ? var helt umuligt for mig.

Det sys jeg os lyder lidt for fancy......

Hennestar-----> har du prøvet "preacher cable chrunch", dem som jeg beskrev før?

Edited by devito
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share