Li mange KJ i forskelig fedt protein kulhydratet?


jenz
 Share

Recommended Posts

Hey Mol´er!

Indeholder fler umættede fedtsyrer lige så meget energi, som i mættede fedtsyrer og enkelt umættetfedtsyrer? hvorfor/hvorfor ikk?

Er der forskel på energi indholdet i proteiner? fx forskellig sammensætningen af aminosyrerne, om det er animalsk eller vegetabilsk protein? evt andre ting som kunne spille ind?

Vil kulhydrater indeholde lige meget energi hvis de er polysakkerider, som hvis de var monosakkerider eller disakkerider? eller er der andre ting som spiller ind i deres energi indhold?

Mvh Jenz

Håber der er nogen som kan hjælpe mig

Link to comment
Share on other sites

Indeholder fler umættede fedtsyrer lige så meget energi, som i mættede fedtsyrer og enkelt umættetfedtsyrer? hvorfor/hvorfor ikk?
Ja.

1g flerumættet fedt indeholder 38 Kj.

1g enkeltumættet fedt indeholder 38 Kj.

1g mættet fedt indeholder 38Kj.

Hvis man går i detaljer og med fine målemetoder vil der være forskel på energiindhold både mellem fedtsyretype, men også mellem fedtsyrer med forskellig længde inden for samme fedtsyretype.

Det vil dog være så små forskelle at de er ubetydelige samt det vil være umuligt at bruge.

Er der forskel på energi indholdet i proteiner? fx forskellig sammensætningen af aminosyrerne, om det er animalsk eller vegetabilsk protein? evt andre ting som kunne spille ind?

Hvis man går i detaljer vil der være små forskelle i energiindholdet mellem de forskellige proteiner. Blandt andet grundet deres nitrogenindhold. Ligeledes er det ikke alt protein der optages nøjagtigt lige godt, jvf animalsk - vegetabilsk men også inden for samme fødevaregruppe.

Igen vil forskellene være små og umulige at skulle benytte.

Vil kulhydrater indeholde lige meget energi hvis de er polysakkerider, som hvis de var monosakkerider eller disakkerider? eller er der andre ting som spiller ind i deres energi indhold?

Nej, de indeholder ikke ligemeget energi.

Stivelse indeholder for eksempel mere energi end sukker som igen indeholder mere energi end kostfibre.

Link to comment
Share on other sites

Vil kulhydrater indeholde lige meget energi hvis de er polysakkerider, som hvis de var monosakkerider eller disakkerider? eller er der andre ting som spiller ind i deres energi indhold?

Nej, de indeholder ikke ligemeget energi.

Stivelse indeholder for eksempel mere energi end sukker som igen indeholder mere energi end kostfibre.

Det er nyt for mig. Hvad indeholder de forskellige kulhydrater så af energi?

Link to comment
Share on other sites

tak stubbe for svarerne, lige en ting mere

 

Vil kulhydrater indeholde lige meget energi hvis de er polysakkerider, som hvis de var monosakkerider eller disakkerider? eller er der andre ting som spiller ind i deres energi indhold?

Nej, de indeholder ikke ligemeget energi.

Stivelse indeholder for eksempel mere energi end sukker som igen indeholder mere energi end kostfibre.

Hvordan kan det væe stivelse indeholder mere energi end sukker? og sukker mere energi end kostfibre?

Mvh Jenz

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan det væe stivelse indeholder mere energi end sukker?
Der er sikkert på grund af bindingerne.
og sukker mere energi end kostfibre?

Kostfibre bliver ikke optaget i tyndtarmen, som de andre næringsstoffer, men kun delvist fermenteret af bakterier i tyktarmen. Ved fermenteringen dannes kortkædede fedtsyrer som optages.

Det er nyt for mig. Hvad indeholder de forskellige kulhydrater så af energi?

Var henne og slå det op, og værdierne er

Stivelse 17,3 Kj/g

Glukose 15,4 Kj/g

Der findes måske andre værdier men det er i det område.

Det er værdier for den metaboliserbare(hvis man kan sige det) energi.

Værdierne for energiindholdet i stofferne ligger lidt højere grundet en ikke fuldstændig fordøjelse.

Kostfibre er omkring 9 Kj/g + - 1.

Link to comment
Share on other sites

1g flerumættet fedt indeholder 38 Kj.

1g enkeltumættet fedt indeholder 38 Kj.

1g mættet fedt indeholder 38Kj.

Interessant!!!!

Jeg har pt. lidt besvær ved at holde mit fedtindtag under 25% (er igang med at cutte og tæller Kcal). Jeg kan dog se at det er den olivenolie, jeg hælder over min salat og grønsager, der bidrager med halvdelen af mit daglige fedtindtag. Samtidig giver bare 20 gram olie ca 170 Kcal. :( . Jeg "trøster" mig dog med, at olivenolie primært består af umættede fedtsyrer og derfor ikke vejer helt så tungt. Det sunde i olien kompensere for de mange Kcal.

Er det en falsk sovepude og bør jeg tage Kcal-indtaget fra olien mere alvorligt og evt. spare den væk? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Er det en falsk sovepude og bør jeg tage Kcal-indtaget fra olien mere alvorligt og evt. spare den væk? 

Dit fedtindtag skal ikke nødvendigvis være under 25 E%. Det er blot en stor fordel at have et lavt fedtindtag når man vil tabe sig.

Så har du ingen problemer med at indtage mindre mad og tabe dig i vægt, gør det ikke så meget at fedt E% er 30.

Har du derimod problemer med det skulle du nok tage det mere "alvorligt" og sætte olie indtaget lidt ned.

Link to comment
Share on other sites

Stubbe, hvorfor er det en fordel at have et lavt fedtindtag, når man skal tabe sig ;) ? Jeg kan godt se pointen INDIREKTE (fordi det så er nemmere at holde sit energiindtag nede), men hvis man skal tabe sig, må det jo primært komme an på, at ens energiindtag er mindre end ligevægtsbehovet.....og det kommer jo ikke så meget an på fedtenergiprocenten....

Jeg tror også, man skal være forsigtig med at komme under en fedtenergiprocent på 20, fordi det så kan være svært at optage de fedtopløselige vitaminer (A, D og K). Jeg mener også at have læst om nogle undersøgelser, der har vist, at det er svært at blive ordentlig mæt på en meget fedtfattig kost.

Jeg har selv hørt til de fedtforskrækkede - og jeg har oplevet fysiske symptomer som ekstremt tør hud (og jeg bilder mig ind, det er blevet bedre, nu hvor jeg spiser diverse nødder, raps- og olivenolie og avocado).

Link to comment
Share on other sites

hvem har sagt at det er en fordel at nedsætte ens fedtindtag når man cutter? Jeg kan godt se at det er en nemmere måde at holde ens energiindtag nede på, end hvis man indtager kulhydrater eller proteiner, men kroppen har jo også et behov for fedt, da det har en masse gode egenskaber. Jeg foretrækker selv at skærer ned på kulhydraterne og fedtet under en cutte periode.

Link to comment
Share on other sites

Så har du ingen problemer med at indtage mindre mad og tabe dig i vægt, gør det ikke så meget at fedt E% er 30.

Det er selvfølgelig lidt ærgeligt at man ikke kan bruge en omregningsfaktor, således at umættede fedtsyrer ikke tæller med helt så mange kalorier som de mættede ;) . Du har absolut en logisk sandhed i at en fedt E% på 30 da udemærket kan forbindes med cutting, hvis ellers bare resultat er i orden, nemlig at kroppens fedt% falder.

I teorien kunne en cutting vel fungere på ren wienerbrød, hvis bare Kcal indtaget er under ligevægtsbehovet. :tongue:

Da'mus: jeg oplever ikke at Stubbe fokusere på et lavt fedtindtag, men blot konkludere at det kan være lettere at tabe sig med et relativt lavt ditto. Du har til gengæld evig ret i, at et fedtfattigt måltid ikke tilfredsstiller sulten. Jeg oplever ofte at jeg efter 5-600 gram grønsager/salat stadig føler sult. Det der med nødderne mm. er absolut en god idé, men hvis man tæller efter, hvor mange kalorier, der er i f.eks. lidt solsikkefrø, skal der altså spares en del på noget andet, for at opveje det. Og det er lige præcist dét, som ærger mig i forbindelse med min cutting.

Link to comment
Share on other sites

Stubbe, hvorfor er det en fordel at have et lavt fedtindtag, når man skal tabe sig  ? Jeg kan godt se pointen INDIREKTE (fordi det så er nemmere at holde sit energiindtag nede), men hvis man skal tabe sig, må det jo primært komme an på, at ens energiindtag er mindre end ligevægtsbehovet.....og det kommer jo ikke så meget an på fedtenergiprocenten....
Spiser du fedtfattigt kan du spise en større mængde mad på samme Kj indtag.

En større mængde mad vil i de fleste tilfælde gøre dig mere mæt.

Det er der ingen hokus pokus i.

Kigger du generelt på overvægtige som skal tabe sig har fedtenergiprocenten noget at sige

Det er ikke sikkert den gør for dig eller din nabo, men for størstedelen.

Derfor det åbne svar til Rønne som lagde op til at han selv skulle vurdere hvad der virker for ham.

Jeg tror også, man skal være forsigtig med at komme under en fedtenergiprocent på 20, fordi det så kan være svært at optage de fedtopløselige vitaminer (A, D og K).

Så skal indtaget være meget lavt i lang tid for at blive et problem.

Jeg mener også at have læst om nogle undersøgelser, der har vist, at det er svært at blive ordentlig mæt på en meget fedtfattig kost.

Det er der delte meninger om.

Nogle bliver mæt på salat andre på piskefløde, igen en grund til at man selv vurderer hvad der virker bedst på en selv.

Der er forskel om vi snakker overvægtig som skal tabe 20Kg eller BB som skal cutte 2Kg.

Link to comment
Share on other sites

Kostfibre er omkring 9 Kj/g + - 1

Har har lige læst i en kemi bog at man ikke kan fordøje cellulose(kostfibre), da vi mangler et enzym, som kan katalysere hydrolysen i cellulosen....

Hvordan kan man få energi ud af cellulosen hvis man ikk kan fordøje det eller er det bogen som ikke taler sandt?

Mvh Jenz

Link to comment
Share on other sites

Det er bogen som ikke går nok i detaljer.

Det er rigtigt at kostfibre ikke kan fordøjes i tyndtarmen, men de bliver delvist fermenteret af bakterier i tyktarmen.

Ved fermenteringen dannes kortkædede fedtsyrer som optages i kroppen. De bruges som energi til tyktarmscellerne og resten går i blodsystemet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share