Dumt at træne mavemusklerne i siden?


iksåkreativ
 Share

Recommended Posts

Hej Mol...

Nogen der så at TV2s morgen TV havde hevet en fitness guru i studiet, for at give folk råd til at opnå den eftertragetede flade mave, hertil badesæsonen? Han påstod følgende:

1. Undlad at træne mavemusklerne i siden, da du kommer til at se mindre slank ud!

2. Træn de "indre mavemuskler" for at sikre at tarmene bliver holdt på plads, så din mave ikke buler ud?

har det noget på sig?

mvh Lars

Link to comment
Share on other sites

Men jeg hentyder til at folks grænser rykker sig utroligt meget, som de selv bliver størrere(eller får en lavere fedt% for den sags skyld)

http://exrx.net/WeightExercises/Obliques/CBSideBend.html

Så det også; han advarede imod denne her øvelse da dette ville give større "håndtag" - istedet skulle man eks. twiste når man lavede mavebøjninger.

Det er dog lidt svært at beskrive, hvis dette er muskulaturen i siden:

http://exrx.net/Muscles/Obliques.html

Link to comment
Share on other sites

Sådan som jeg forstod det, ville han ikke anbefale at træne de skrå mavemuskler, hvis man gerne ville have en slank talje. Men han kan jo sagtens have ment det på den anden måde...i don't know :bigsmile: .

Transversus, som den inderste bugmuskel hedder, er en del af muskelkorsettet. Den stabiliserer rygsøjlen, som dens vigtigeste opgave, men den har også en "korseteffekt". Derfor tror jeg han tog den med.

Det dér med at suge navlen ind er mest fordi man træner den bedst på den måde. Jeg træner den ikke direkte, fordi man kan træne den ved så mange andre øvelser, hvis man bare sørger for at spænde godt op og være stabil omkring bækkenet.

De fleste spænder "korsettet" godt op, når de Squatter, Dødløfter eller anden øvelse der kræver at man har en stabil holdning. Så jeg tror at de fleste der dyrker fornuftig vægttræning for den trænet rigeligt, men den øvelse han viste ser da meget spændende ud. Om ikke andet til at teste om man kan spænde den. Man kan forøvrigt prøve at rette sig op, når man står og så ligesom en ånde en smule, men kraftigt ud. Så skulle man meget gerne kunne mærke en spænding i hele mellemgulvet og omkring det nederste af rygsøjlen. :)

Link to comment
Share on other sites

Enhver sportsmand bør træne de skrå mavemuskler, ved stort set alle sportsgrene foregår der rotation. Utroligt meget af styrken kommer fra rotationbevægelser som standard fitness programmer TOTALT neglicerer. Lige fra golfspillere til ishockey spillere over til boksere you name it roterer. At twiste når man laver mavebøjninger, er spild af tid og ikke så funktionelt som deciderede rotationsbevægelser som russian twists

På en person med lav fedt%, vil de skrå mavemuller fremstå savtakkede, det kan være utroligt flot. Bemærk også hvor højt oppe de skrå mavemuller sidder i fitss's link!

De skrå har ikke stort vækstpotentiale.

Link to comment
Share on other sites

De fleste spænder "korsettet" godt op, når de Squatter, Dødløfter eller anden øvelse der kræver at man har en stabil holdning. Så jeg tror at de fleste der dyrker fornuftig vægttræning for den trænet rigeligt, men den øvelse han viste ser da meget spændende ud. Om ikke andet til at teste om man kan spænde den. Man kan forøvrigt prøve at rette sig op, når man står og så ligesom en ånde en smule, men kraftigt ud. Så skulle man meget gerne kunne mærke en spænding i hele mellemgulvet og omkring det nederste af rygsøjlen. :)

hej.

Jeg ville bare høre om der ikke er et sted på nettet hvor man kan se den øvelse ham fitnessmanden viste?

Link to comment
Share on other sites

Sådan som jeg forstod det, ville han ikke anbefale at træne de skrå mavemuskler, hvis man gerne ville have en slank talje. Men han kan jo sagtens have ment det på den anden måde...i don't know

Ydermere er den bageste del af de skrå nærmest lodret, og vil altså ikke i særlig høj grad trænes ved rotationsbevægelser..

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg haft fornøjelsen af at disseker (skære i kadavere :D ) som et led af mi uddannelse.

Mavemuskulaturen er som udgangspunkt meget tynd (et par mm eller 3), selv hvis de voksede til tredobbelt tykkelse ville de ikke være særligt tykke.

Derudover skal man huske på at der ikke er knogler nedenunde som musklerne kan støtte sig på. Dette gør også at de ikke buler så meget ud.

Prøv at kigge på det øverste af jeres lige mavemuskler. De udspringer fra den nederste del af brystkassen lige ved solar plexus.

Den del der ligger oven på ribbenene/brystbenet buler en del mere ud pga de underliggende knogler.

Så nej, styrketræning for mavemuskulaturen vil sandsynligvis ikke få din mave til at bule ud.

Om tva træning øger tonus i tva, og dermed holder indvoldene på plads? Det ved jeg ikke B)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville bare høre om der ikke er et sted på nettet hvor man kan se den øvelse ham fitnessmanden viste?

Hvadfor een af dem ? han viste den som jeg linkede til - som værende den man ikke skulle træne.

Derudover viste han en øvelse med swissball, en statisk øvelse hvor du sætter fødderne op på bolden og hænderne på jorden, og så holder du bare spændingen - der er masser af variationer af denne øvelse, og du behøver ikke nødvendigvis en swissball.

Så viste han alm mavebøjninger - og med kryds som variation til siden.

Den sidste var vist den liggende øvelse, hvor man skyder hoften op i luften - men den er lidt tåget ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share