Spørgsmål


Le Moi
 Share

Recommended Posts

Jeg har det sidste stykke tid fået samlet et par spørgsmål angående musklenvækst, som jeg nu vil poste i en tråd.. :)

1. Når man kører kabel pushdowns tager man ved med håndfladen indmod sig selv.. Men ofte ser jeg folk i centeret tage ved så håndfladen peger ned af, altså tager ved oven på så at sige.. Hvis i kan forestille jer hvad jeg mener? Er dette en meget udbredt misforståelse, eller træner den rent faktisk en muskel?

2. Når man kører Military Press skal håndfladerne så pege indmod en selv, eller væk fra en selv? Har forstået det sådan at de skal pege væk fra en selv.

3. Der er flere isolerede biceps-øvelser, men er der forskel på HVOR på biceps de rammer? Er der nogle der går mere i bunden af biceps, mens andre rammer det øverste mere?

4. Skal snart til at igang med min anden runde med HST. I første runde syntes jeg, at 15 gentagelser var utroligt meget, derfor har jeg tænkt på om det ville gøre noget at sætte første cyclus ned til 12 gentalgser?

5. Jeg er lige for tiden igang med at sammensætte næste HST-program. Jeg vil gerne have military press, squat og dødsløft med, derfor har jeg tænkt lidt på at dele de 3 øvelser ud på hver sin dag i ugen. Altså f.eks. Squat mandag, Dødsløft onsdag og military press fredag. Er der nogle der har prøvet at gøre det på denne måde og kan anbefale det, eller er det bedre at tage alle 3 hver gang?

6. Kan i høre jeres knæ "knirker" hvis i sætter ørene tæt til dem og bevæger den? :unsure: Har i den senere tid haft ondt i knæene, det føles lidt som om, at de nogle gange sidder fast og skal have et ekstra lille "spark" for at fortsætte skridtet.. Derfor har jeg valgt at skrotte benøvelserne de sidste 2 uger. Nu vil jeg gerne igang igen, men er lidt nervøs for det. Man skulle jo nødigt få en skade i knæene. Kender en der ikke har kunnet spillet sport på 4 år nu, fordi han har noget væske eller slidt brusk i knæene eller sådan noget.

7. I efteråret 2002 brækkede jeg min albue. Det resulterede i at lægerne satte en skrue i armen for at sikre den groede ordenligt sammen. Efter operationen gik jeg med armen i gips i 4-6 uger (kan ikke huske det præcist) og gik derfor til genoptræning helt til februar hvor de også tog skruen ud. Altså kunne jeg ikke bruge min venstre arm i godt 5 måneder, det medførte selvfølgelig at jeg mistede mange muskler (det var før jeg begyndte at styrketræne), da jeg fik gipsen af kunne man VIRKELIG se forskel på venstre og højre. Det kan man lidt endnu, og mit spørgsmål er, om jeg bare skal fortsætte med at træne normalt, også regne med at venstre side vil indhendte højre på et tidspunkt. Det er specielt venstre brystmuskel der er mindre. Der er cira 2-1,5 cm forskel på armene.

Håber jeg fik det formuleret forståeligt... :)

Link to comment
Share on other sites

1. begge dele kan vel bruges, så ingen af dem er forkerte som sådan. Den med håndfladerne nedaf kaldes almindelig cable pushdown, mens den med håndfladerne opaf kaldes reverse grip cable pushdown.

2. Håndfladerne væk. Det føles forhåbentlig også mest naturligt.

3. Lidt. Biceps Brachii. Jeg er ikke så stiv i anatomi, så det er lidt svært at forklare, men en øvelse som dumbbell curls på en incline bænk (link) vil bruge biceps til flere af dens funktioner samtidig end f.eks. preacher curl vil (link), fordi armen i denne øvelse er låst i forhold til skulderen.

4. ok. Det er der sjovt nok mange der vælger ;) Om det er et godt valg er jeg ikke sikker på. Her står lidt om "the 15's" :)

5. Nogle synes det er for hårdt med både squat og dødløft samme dag. Military kan jeg dog ikke se skulle give problemer. Enten kan du vælge en lidt "mildere" version af enten squat eller dødløft, eller du kan tage dem skiftevis. Personligt havde jeg ikke problem med begge dele, bare de ikke blev taget lige efter hinanden.

6. nope :) Måske var det en ide at få det undersøgt nærmere, hvis det begrænser dig nu og du tror det kan blive værre.

7. Sørg altid for at den svage arm sætter tempoet når du f.eks. laver øvelser med håndvægte. Evt kan du altid starte og slutte med den svage arm, så den derved får en smule mere. I øvelser der ikke involverer håndvægte må du bare sørge for at teknikken er ordentlig så den stærke side ikke tager mere end "sin del" af læsset.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share