Biceps og styrkeløft


Henning Friis
 Share

Recommended Posts

Jeg faldt lige over følgende tråd på en amerikansk board:

http://boards.elitefitness.com/forum....d=92479

Jeg ved ikke rigtig om der er noget om snakken, men biceps må vel spille en vigtig rolle i dødløft, dog ikke på samme måde som triceps som decideret assisterer i bænkpres. Hvad mener I styrkeløftere derude?

Link to comment
Share on other sites

Det er noget pjat de skriver der. Biceps spiller næsten en større rolle i bænkpres end i dødløft, hvis vi skal til det. Den har dog ikke en aktiv rolle i nogen af løftene, og træning af biceps vil derfor ikke hjælpe nogen af de løft, så det på nogen måde kan måles. Jeg synes derfor man sagtens kan nøjes med det man får fra rygtræning, i kombination med at par sæt curls i ugen. Den har ikke den store betydning lige gyldigt hvordan du vender og drejer det. Det eneste tidspunk hvor intens biceps træning kan komme på tale, er hvis den er direkte svag, og udsat for skader i dødløft. Biceps i et styrkeløftsprogram, må mere være af skadesforbyggende karakter end noget andet. Den kan ikke rigtigt betegnes som en hjælpeøvelse, da den ikke rigtigt assistere i nogen af løftene.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg ikke styrkeloefter, men alligevel - det var dog den besynderdelig traad, du har fundet der... Jeg skal ikke goere mig klog paa biceps' helt praecise rolle i baenk (selvom den forekommer mig noget begraenset), men i doedloeft maa det da vaere forkert at tro, at den skal vaere aktiv i selve loeftet?

Bare det, at forfatteren mener, at biceps

are THE REASON WHY MOST OF US STARTED LIFTING IN THE FIRST PLACE-BICEPS!!!

faar mig til at blive lidt daarligt tilpas. Jeg har lidt svaert ved at foelge tankerne bag indlaegget, og svarene beviser vel ogsaa, at noget ikke helt stemmer.

Saa mon ikke du fremover skal holde dig til MOL? :biggrin:

Morten

Link to comment
Share on other sites

Din triceps holder ikke op med at vokse. Det ville ikke kunne lade sig gøre på baggrund af ikke at træne biceps. Der kan godt opstå en styrkeubalance, men det er højst usansynligt. Hvis man træner et godt sortiment af trækkeøvelser, såsom bent rows, dumbell rows, pulldowns, chins osv. så vil biceps blive ved med at øge i styrke. Jeg træner biceps 2 gang i måneden, når lysten byder sig, og jeg kan jævnligt sætte nye rekorder. Så jeg er sikker på at styrken i biceps nok skal følge med. Er den en decideret svaghed, så kan man godt slippe afsted med bare at træne 3-4 tunge sæt i ugen. Det er jo ikke så tidskrævende.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det var egentlig mest et hypotetisk spørgsmål, så det var ikke mine triceps jeg var bekymret for, da jeg også selv mener at jeg får rigelig med bicepstræning gennem min rygtræning.

Jeg plejer såmænd kun at træne decideret biceps hvis jeg keder mig lidt, og venter på at min træningsmakker skal blive færdig...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share