Cooper test


stegger
 Share

Recommended Posts

Hmm, min første tråd i konditionsforummet.

Jeg søger ind til politiet i starten af det nye år og den forbindelse er der en række optagelseprøver. Deriblandt en Cooper test, som jeg gerne vil klarer godt. Jeg har før været i god form og da jeg var i militæret lå jeg omkring 3000 m. Men sagen er nu at jeg ikke har løbet i næsten 2 år, pga styrketræning. Jeg vil holde fast i min styrketræning - men skærer ned på bentræningen, så jeg nu kun træner ben engang om ugen.

Mit spørgsmål til jer kondiorakler er: Hvis jeg forsat gerne vil holde fast i 4 styrketræningsdage og jeg har 2 dage om ugen til konditionstræning, som helst ikke skal være længere end en halv til en hel time. Hvordan forbedreder jeg mig så bedst til en cooper test?

Link to comment
Share on other sites

Løbe- og svømmetesten skal bare beståes til optagelsesprøven, hvorimod resten af øvelserne bliver vurderet fra et til 5. Det vil derfor være en god ide at satse på disse øvelser, og evt. gå efter femtallet i dem, i stedet for at bruge oceaner af tid på at komme over 3000 meter på cooperen, når den alligevel bare blir vurderet som bestået eller ikke bestået :)

Link to comment
Share on other sites

Løbe- og svømmetesten skal bare beståes til optagelsesprøven, hvorimod resten af øvelserne bliver vurderet fra et til 5. Det vil derfor være en god ide at satse på disse øvelser, og evt. gå efter femtallet i dem, i stedet for at bruge oceaner af tid på at komme over 3000 meter på cooperen, når den alligevel bare blir vurderet som bestået eller ikke bestået

Okay, det er god infomation at få. Men umiddelbart tror jeg 5 tallet er hjemme i de andre! Er det ikke 50 kg i bænkpres (den kan jeg nok løfte 30-40 gange) og 8 kropshævninger med egen vægt? Det bliver i øvrigt ændret på prøven, så der er ikke svømmetest med mere og man skal løfte ikke løfte en svelle, men istedet en dukke.

Det er heller ikke sådan at 3000 er et must for mig, jeg vil bare gerne gøre det godt i alle testene.

Link to comment
Share on other sites

Er der ikke svømmetest med mere???????????

Så kan jeg jo godt blive strømer.... :tongue:

Men med hensyn til din løbe test, vil jeg foreslå intervaltræning. Det var det som hjalp mig fra 2600m til over 3000m i coppers....

Husk at løbe nogle på 12min og derover, så du osse kan stå disstansen.

Edited by AntonD
Link to comment
Share on other sites

Er der ikke svømmetest med mere???????????
Taget fra politiets hjemmeside
svømmeprøven udgår, hvis ansøgeren dokumenterer certifikat for ”Bassinprøven”

Du skal kunne svømme - meeen det er vist at sænke kravet

Men med hensyn til din løbe test, vil jeg foreslå intervaltræning. Det var det som hjalp mig fra 2600m til over 3000m i coppers....

Kan du blive lidt mere konkret ? evt links til nogle programmer

Link to comment
Share on other sites

Kan du blive lidt mere konkret ? evt links til nogle programmer

Ingen links, desværre..... :(

Men jeg startede med at varme op ca 10min. Også ellers bare kører på.... Jeg prøvede at holde så højt et tempo i så langt tid jeg kunne. Først et min, så to, osv..... blev ved en fem-seks gange.

Det er ikke det store i det, men det hjalp mig....

Edited by AntonD
Link to comment
Share on other sites

3+2 er for løbeverdenen, hvad 5x5 er for styrketræningen: Ikke løsningen på alle universets problemer, men næsten......

Du varmer op - løber i 3 minutter så hurtigt, at du kun lige ville kunne gispe et svar, hvis nogen talte til dig - holder 2 minutters pause - og gentager det hele. Når du på denne måde kan løbe 750 m pr. interval over 6 intervaller, er du klar til at klare de 3000 meter på Cooper-testen, men start med 2 intervaller, for din egen skyld.

Jeg er nødt til at komme med den sædvanlige disclaimer: Intervaltræning er meget hårdt for benene og ikke noget, som man bør starte med, førend man uden problemer kan løbe 25 km om ugen i roligere tempo, fordelt over 3 træningsgange - men det var vist ikke den slags information, som du efterlyste, vel?!

Link to comment
Share on other sites

Så vidt som jeg har hørt, skulle fysikprøven hos politiet være rimelig let. Der er bare så mange unge der er i elendig form. Mener det omkring de 2000m på cooper (lidt mere). Nogle af mine kammerater der var i pratik derinde i 9- klasse, kunne sagtens klare prøven.

Hæng mig ikke op på det :)

Link to comment
Share on other sites

3+2 er for løbeverdenen, hvad 5x5 er for styrketræningen: Ikke løsningen på alle universets problemer, men næsten......

Du varmer op - løber i 3 minutter så hurtigt, at du kun lige ville kunne gispe et svar, hvis nogen talte til dig - holder 2 minutters pause - og gentager det hele. Når du på denne måde kan løbe 750 m pr. interval over 6 intervaller, er du klar til at klare de 3000 meter på Cooper-testen, men start med 2 intervaller, for din egen skyld.

Det lyder spændende - de brugte også interval træning i militæret.
Jeg er nødt til at komme med den sædvanlige disclaimer: Intervaltræning er meget hårdt for benene og ikke noget, som man bør starte med, førend man uden problemer kan løbe 25 km om ugen i roligere tempo, fordelt over 3 træningsgange - men det var vist ikke den slags information, som du efterlyste, vel?!

Jo netop! Jeg har ikke vanvittigt travlt da jeg først søger ind til december. Jeg har tid til en fornuftig og rolig start - men jeg vil omvent også gerne træne så optimalt så muligt, men hvordan vil du anbefale jeg griber det an i starten? Bare ikke mere end 3 dage, helst 2 og ikke for lange træningspas! Det er vigtigt at det går hånd i hånd med min styrketræning.

Så vidt som jeg har hørt, skulle fysikprøven hos politiet være rimelig let. Der er bare så mange unge der er i elendig form. Mener det omkring de 2000m på cooper (lidt mere). Nogle af mine kammerater der var i pratik derinde i 9- klasse, kunne sagtens klare prøven.

Jeg tror faktisk godt at jeg kan klare den nu! men jeg vil bare gerne gøre det godt og helst være i overskud, jeg gider ikke ligge i midten, hvis jeg kan ligge i toppen. Det ligger de helt sikkert også vægt på i deres evaluering.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke har løbet i 2 år eller dyrket anden idræt, hvor løb indirekte indgår er du nød til langsomt at bygge op. Startperioden er den mest kritiske ift. skader (løb er desværre hård for bentøjet). Kigge lidt på www.dourun.dk for at få inspiration til et begynderprogram og surf lidt her på MOL, hvor begynderproblemstilling ofte diskuteres.

Umiddelbart vil jeg anbefale at de første 4-5 måneder bruges til løbetilvæning og langsom øgning af distancen til 7-8 km pr. tur (uden at løbe interval). Skal du have fuld udbytte af træningen taler vi om 3 gange pr. uge (minimum og anbefalet i starten).

De sidste 3-4 mdr. indføres gradvist intervaltræning på 1 stigende til 2 gange pr. uge (stadig en rolig tur). Du kan også eksperimentere med at indføre intervaltræning lidt tidligere, men ikke de første måneder. Selv om du gerne vil klare prøven bedst muligt er det vel stadig vigtigere at klare kravet frem for at forcere for kraftigt og stå med en skade på testtidspunktet eller skulle starte forfra af samme grund midtvejs.

Om dette er tilstrækkelig til 3.000 m skal jeg ikke kunne sige, det afhænger af så meget.

Link to comment
Share on other sites

Just for the record: Jeg er helt enig med Jan D i betragtningerne om det optimale i en gradvis tilvænning til selve det at løbe, inden man går i gang med intervaltræningen. Jeg havde bare (muligvis fejlagtigt) på fornemmelsen, at Stegger ville løbetræne mindst muligt i forhold til det ønskede resultat og var parat til at løbe den risiko for skader, som et crash program uundgåeligt medfører.

Fra anekdoteafdelingen sprang jeg selv direkte ud i 3+2, da jeg 17 år begyndte at løbetræne efter at have læst den gamle klassiker "Vejen til bedre Kondition". Det fik jeg ingen skader af, selv om jeg ellers kun løb på fodboldbanen. Til gengæld kom fremgangen meget hurtigt.

Min første løberelaterede skade fik jeg, da jeg efter et års løbetræning med ture på op til 15 km fik den geniale idé at forsøge at løbe 30 km. Det ku' knæene forståelig nok ikke li'!

Link to comment
Share on other sites

Yes. Man kan jo også være heldig at vinde i lotto, men hvis det var mig der skulle til optagelsesprøve ville jeg prioritere således:

1. Værd 100% sikker på jeg ville kunne klare optagelseskravet dvs. ingen skader.

2. En optimering af træning med henblik på længdeforøgelse ved testen.

Nu er vi jo alle sammen forskellig indrettet (og heldigvis for det), så det er umuligt at kende den præcise grænse mellem skade og optimal træning nøjagtigt på forhånd. Et hint er derfor at starte slow efter et standardprogram (ingen hård intervaltræning), som samtidig sikrer den første løbetilvænning af sener og led. Efter 2-3 måneder kan man bedre vurdere om bentøjet kan klare en hurtigere overgang til intervaltræning end normalt (men stadig gradvist.

CoqRouge

Det fik jeg ingen skader af, selv om jeg ellers kun løb på fodboldbanen. Til gengæld kom fremgangen meget hurtigt.
Jamen så var det måske ikke kun held ala lotto, hvis det skal forstås sådan at der forud for løbopstarten indgik fodboldspil eller træning. Jf. min pasus:
Hvis du ikke har løbet i 2 år eller dyrket anden idræt, hvor løb indirekte indgår er du nød til langsomt at bygge op.

Fodbold er i høj grad en slags løb, der gør benene er tilvænet løb endda også intervalbaseret, idet dette indgår som en naturlig del af fodboldspillet. Derimod er der nok ikke så meget hjælp at hente i at man har løbet for 2 år siden.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene! Jeg starter i det små og bygger op.

Hvis du ikke har løbet i 2 år eller dyrket anden idræt, hvor løb indirekte indgår er du nød til langsomt at bygge op.

Fodbold er i høj grad en slags løb, der gør benene er tilvænet løb endda også intervalbaseret, idet dette indgår som en naturlig del af fodboldspillet. Derimod er der nok ikke så meget hjælp at hente i at man har løbet for 2 år siden.

Nej, vel kun at det gik rimeligt hurtigt med at komme i god form dengang og at jeg aldrig har oplevet skader i forbindelse med konditionsløb.

Just for the record: Jeg er helt enig med Jan D i betragtningerne om det optimale i en gradvis tilvænning til selve det at løbe, inden man går i gang med intervaltræningen. Jeg havde bare (muligvis fejlagtigt) på fornemmelsen, at Stegger ville løbetræne mindst muligt i forhold til det ønskede resultat og var parat til at løbe den risiko for skader, som et crash program uundgåeligt medfører.

Det skal helt sikkert starte i det små! En skade vil jo også påvirke min styrketræning og det vil jeg ikke ud i.

Men når jeg starter, så løber jeg bare en lille hyggetur uden at presse mig selv, men er der en ide i at løbe let interval træning rimelig tidligt - f.esk. let løb i 3 min og så 2 min i højere fart uden at presse mig selv helt til grænsen. Jeg mener kommer resultaterne hurtigere og er skadesrisikoen stadig lille?

Link to comment
Share on other sites

Men når jeg starter, så løber jeg bare en lille hyggetur uden at presse mig selv, men er der en ide i at løbe let interval træning rimelig tidligt - f.esk. let løb i 3 min og så 2 min i højere fart uden at presse mig selv helt til grænsen. Jeg mener kommer resultaterne hurtigere og er skadesrisikoen stadig lille?

Jeg vil sige nej. Under tilvænningsløbet skal du egentlig bare have nogen kilometer i benene, stille og roligt, og gradvis vænne din krop til at kunne løbe længere og længere. Det er ikke så meget grund til at løbe intervalløb hvis du alligevel ikke giver dig 100% (som du nok ikke skal gøre i starten, pga skadesrisikoen) og omvendt er der heller ikke grund til at holde "pause" når du løber, hvis du alligevel godt kan løbe en given distance på fx 5 kilometer.

Nu lyder det til at du er nogenlunde form hvis du mener at kunne klare kravet på de 2400 meter, så mit foreslag vil være at du løber nogen distancer med moderat intensitet, på fx 4 og 6 km ugentligt, og gradvist øger kilometer antallet uge efter uge, og efterhånden som du kommer bedre i form, og er blevet vænnet til at løbe. Så skift en af de ugentlige ture ud med et intervalløb. God træning :)

Link to comment
Share on other sites

Optagelsesprøven er 2400 m løb og ikke en Coopertest (har dog ikke været inde og se, om de har lavet det om for nylig).

Mænd skal løbe dem på 12 minutter og kvinder på 13.30 minutter. Jo bedre man løber, jo bedre er det selvfølgelig - men man er home free i løb, bare man består kravet.

Den store dræber til optagelsesprøven er opvarmningen, som er en ond blanding af cirkeltræning og forskellige løbearter i højt tempo - den udmatter dem, som hænger med bagen i vandskorpen.

Styrkeøvelserne skal udføres i korrekt form, det er det som giver point over gennemsnit.

Der skal kun laves 10 - så til prøven er det ligegyldigt om man kan tage 30 eller 40 reps.

På skolen bliver der mere focus på udviklingen i maxreps for chinups og hhv. 30/50 kg i bænkpres, og udvikling i løbehastigheden på 2400 m bliver også fulgt :)

Stegger: Er du helt hjemme i styrkekravene (og det lyder det som om du er), så er det en god ide at opbygge en god grundform i løb, først og fremmest. Ikke kun for at bestå optagelsesprøven og dens opvarmningsprogram :devil: . De løber intervalløb på skolen, og har man ikke en grundform i løb, så bliver man skadet (taler af erfaring :unsure: ).

Link to comment
Share on other sites

Styrkeøvelserne skal udføres i korrekt form, det er det som giver point over gennemsnit.
Hvad vil det sige? Er det som styrkeløftere gør det eller?
Stegger: Er du helt hjemme i styrkekravene (og det lyder det som om du er), så er det en god ide at opbygge en god grundform i løb, først og fremmest. Ikke kun for at bestå optagelsesprøven og dens opvarmningsprogram  . De løber intervalløb på skolen, og har man ikke en grundform i løb, så bliver man skadet (taler af erfaring  ).

Jeg er i gang og det styrkemæssige er helt sikkert hjemme :)

På skolen bliver der mere focus på udviklingen i maxreps for chinups og hhv. 30/50 kg i bænkpres, og udvikling i løbehastigheden på 2400 m bliver også fulgt 

Vil det sige at man bliver testet i max i bænkpres og at det er et krav at man udvikler sig i den retning :cry: Det vil sgu irrettere mig pænt meget!

Link to comment
Share on other sites

Hvad vil det sige? Er det som styrkeløftere gør det eller?
Ptjah, det er vist op til testkontrollanten - jeg ved ikke om de har skriftlige retningslinier som i styrkeløft. Men sålænge man kører symmetrisk og ligner een med overskud, så er det jo godt - eksplosiv udførelse er nødvendigvis ikke så godt, hvis det går ud over formen eller man bouncer...
Vil det sige at man bliver testet i max i bænkpres og at det er et krav at man udvikler sig i den retning  :cry:  Det vil sgu irrettere mig pænt meget!

Krav og krav - det kommer an på hvor stræbsom du er med din karakter i idræt (du skal nu nok bestå i faget bare du kan tage over 10 reps :tongue: ). Men der testes en tregange i løbet af skoleperioderne for maxreps med 30/50 kg.

Hvis du ændrer din 1RM, så flytter du jo din RM-50 kg også. Det gør jeg i hvert fald :)

Link to comment
Share on other sites

Mht. Cooper-test, er det så tilladt med flyvende start?

nej nej, hvor har du da det fra :lol:

Hvis du er frisk Los, så er jeg klar til at sætte en Mathilde på højkant i et lille væddemål.

Hvem løber længst på en Coopertest på bane engang i august eller september, er du klar?

hehe

Det med den flyvende start har jeg ikke nogen steder fra, det var bare en tanke, der pludselig faldt mig ind. Det vil jo være en ret stor fordel... :)

Jeg er frisk på dysten. Stegger er jo også med, men jeg ved ikke, om han tør satse en Matilde...? :D

Dog kunne jeg godt tænke mig, at vi indfører en minimumsvægt for deltagelse. Jeg gider ikke at løbe mod sådan nogle nips-ting, der skal bruge anker for at bevare jordkontakt. Skal vi sige minimum 80 kg?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share