Slik dagen før konkurrence ?


FittSmoker
 Share

Recommended Posts

Jeg mødte en tidligere klassekammerat idag, som er triatlet og træner dette som halvpro.

Dagen før en konkurrence spiser de ikke andet end simple kulhydrater, faktisk primært i form af vingummier ? det skulle være et eller andet med at få sukker i blodet ?

Giver det nogen mening overhovedet ? synes det lyder en mærkeligt - og er der mon ikke smartere ting at spise dagen før ?

Det skal siges at han vist er temmelig seriøs, har gennemført 2 ironman, og skal have sin 3. til sommer.

Link to comment
Share on other sites

Dagen før en konkurrence spiser de ikke andet end simple kulhydrater, faktisk primært i form af vingummier ? det skulle være et eller andet med at få sukker i blodet ?

Det er fuldstændig korrekt. Jeg træner sammen med en meget erfaren triatlet (adskellige ironmenn og marathon's i stakkevis). Han guffer en stor pose matadormiks og 1½ liter sukkerholding Coca Cola, om aftenen, dagen før et løb.

Det skal dertil siges at hans fedt% i forvejen nærmest er negativ. :tongue:

Det drejer sig udelukkende om at få fyldt depoterne op med så meget "energi" som muligt.

Link to comment
Share on other sites

Det er fuldstændig korrekt. Jeg træner sammen med en meget erfaren triatlet (adskellige ironmenn og marathon's i stakkevis). Han guffer en stor pose matadormiks og 1½ liter sukkerholding Coca Cola, om aftenen, dagen før et løb.

Det drejer sig udelukkende om at få fyldt depoterne op med så meget "energi" som muligt.

Jomen jeg kan selvfølgelig godt se ideen med at fylde depoter op - jeg mener bare, der må da være bedre ting end lige slik ? jeg troede faktisk at en som mere komplekse kulhydrater ville være bedre når det er dagen før - synes det ville have givet mere mening hvis det var på dagen de spiste slik.
Det skal dertil siges at hans fedt% i forvejen nærmest er negativ. 

Jotak det er nogle tynde rør.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes IKKE det lyder helt dumt - Det er MEGET lettere at få en ORDENTLIG portion kulhydrater i kroppen hvis man spiser dem i form af slik eller sodavand - stort set ingen fibre der skal ud igen, og så mætter det ikke så pokkers meget i forhold til energiindholdet.

Prøv at forestille dig at skulle spise hvad der svarer til en stor pose matadormiks og 1½ liter Coca Cola i form af pasta istedet - AV min mave :blink:

"det skulle være et eller andet med at få sukker i blodet"

Ja i første omgang :) men meningen er at fylde glycogenlagrene i muskler og lever.

Link to comment
Share on other sites

Lagrer simpelt sukker i form af vingummi og cola sig i musklerne i samme grad som pasta og ris gør? :unsure:

Har sjovt nok altid været overbevist om det modsatte.. at simpelt sukker bare gik i blodet og "forsvandt" igen efter kort tid, mens eks. pasta blev lagret mere effektivt i musklerne.. :)

men man kan jo blive klogere.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Lagrer simpelt sukker i form af vingummi og cola sig i musklerne i samme grad som pasta og ris gør?  :unsure:
Ja.
Jeg synes IKKE det lyder helt dumt - Det er MEGET lettere at få en ORDENTLIG portion kulhydrater i kroppen hvis man spiser dem i form af slik eller sodavand - stort set ingen fibre der skal ud igen, og så mætter det ikke så pokkers meget i forhold til energiindholdet.

Prøv at forestille dig at skulle spise hvad der svarer til en stor pose matadormiks og 1½ liter Coca Cola i form af pasta istedet - AV min mave 

Derfor har det vel også noget at gøre med toiletbesøg?

Link to comment
Share on other sites

Ideen forudsætter vel at der ikke i forvejen er fyldt depoter. Fylder man bare uhæmmet på af hurtigt optagelige kylhydrater bliver det vel omsat og lagret som fedt. Ved meget langvarige konkurrencer kan det måske også være fint nok fx en ironman.

Spørgsmålet er om det så er relevant på kortere stræk fx den normale konkurrencedistance for tri med ekstra fedtlager??? Vel kun hvis fedtprocenten er nær 0%.

Der er vel også en risiko for store udsving i blodsukkerbalancen ved et rent slikgilde dagen før og om dette giver en uhensigtsmæssig forberedelse og restitution inden konkurrencen.

Jeg ville nok vælge et mere moderat indtag, som rettesnor hvis jeg skulle benytte metoden.

Og kun ved meget langvarige konkurrencer. Men det er da en god undskyldning for virkelig at få guffe i sig.

:cheeburga:

Link to comment
Share on other sites

Nu vej jeg ikke helt om triathleter gør det på samme måde mere, men tricket er at i ugen op

til en langdistance tri, tømmer du glykogendepoterne ved at spise en highfat, highprotein

diæt næsten helt uden kulhydrater, 1½ dag før konkurrence begynder du så at fylde på

depoterne, med simple kulhydrate. Dette skulle efter sigende give en overkompensation,

hvor du kan lagre mere vædske og sukker i kroppen en ellers, (vist op til en 2-3 kg/L) og

det er alt andet lige en fordel på langdistance tri.... :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at de fleste er mere eller mindre enige om at det ikke er nødvendigt at tømme glycogendepoterne vha. kosten før man "loader" op til konkurrencen - det er rigtigt at det var meget brugt i en periode. Problemet er at det arbejder Uhyre MEGET imod ideen med at nedtrappe op til konkurrence, hvis man samtidig spiser kulhydratfattigt. Det er IKKE en kost man restituerer optimalt på - overhovedet!

Man kan selvfølgelig forsøge sig frem med hvad der virker bedst for en selv.

De fleste triathleter træner MEGET, så selvom de nedtrapper, kunne de jo bare undlade at indtage energi under træningen først på ugen - det er en anden måde at "tømme" depoterne på.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange kilometer taler vi om, når det benævner det som "langdistance"?

Er det med "simpelkulhydrat-indtag" også noget man skal tænke på, hvis man skal løbe 14 km? Og har det noget at sige, - altså i forhold til hvad man skal spise - hvornår på dagen man skal løbe...?

Link to comment
Share on other sites

Nej!!!

14 km er kun 1-1½ times træning afhængig af niveauet. Her har kroppen tilstrækkelig sukkerdepoter i en normalsituation til at gennemføre distancen uden sukkerindtag under vejs. Oploading af ekstra sukkerdepoter dagen inden er derfor ikke meningsfuld. Du risikerer snarere at veje mere og dermed få en dårligere tid.

Normal fødeindtag er derfor det bedste. Ændrer du fødeindtaget ift. dit normale kan du dermod risikere fordøjelsen og du selv kommer i ubalance (gælder selvfølgelig ikke hvis din normalkost er chip og cola).

M.h.t. spisning på dagen for konkurrence eller træning kan det seneste måltid helst være indtaget senest 3 timer før. Er det morgenkonkurrence giver dette typisk folk en del problemer, så enten er det

- meget tidligt op (og du risikere ikke at være helt frisk på dagen)

- du må forsøge at gå lidt på kompromis med de 3 timer, ved at indtage et let fordøjelig måltid

- du venter med måltidet til efter løbet (14 km er ift. depoter ikke alverden)

Det bedste valg er nok meget personafhængig, så man må eksperimitere sig lidt frem.

Og husk så væskebalancen er meget mere vigtigt end at tænke på sukkerdepoter.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

En lille tilføjelse efter at have læst seneste nr. af iform, som jeg gerne vil advare mod altid at tage for gode vare (en gang imellem har de noget godt og en gang imellem har de ikke styr på ret meget).

Her beskrives forberedelsen til et 5 km løb (sikkert møntet på deres eget kvindeløB) nærmest som en marathon forbedrelse med kost svarende til opbygning af kulhydratdepoter i ugen inden løb, samt nedsat træningsmængde de sidste 2 uger inden osv.

Begge dele må nærmest betragtes som latterlige anvisninger. Det første har vi allerede debateret, men 5 km :lol: :lol: :lol: Håber ikke der er nogle, der hopper på sådan en gang sluder.

Hvad angår nedtrapningen er det fuld tilstrækkeligt med fx. ½ uges træningsfri inden og lette lidt på speederen den sidste træningstur før. 14 dages nedtrapning medfører derimod konditionstab og så igen for 5 km. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Her beskrives forberedelsen til et 5 km løb (sikkert møntet på deres eget kvindelø nærmest som en marathon forbedrelse med kost svarende til opbygning af kulhydratdepoter i ugen inden løb, samt nedsat træningsmængde de sidste 2 uger inden osv.

Begge dele må nærmest betragtes som latterlige anvisninger. Det første har vi allerede debateret, men 5 km    Håber ikke der er nogle, der hopper på sådan en gang sluder.

Hvad angår nedtrapningen er det fuld tilstrækkeligt med fx. ½ uges træningsfri inden og lette lidt på speederen den sidste træningstur før. 14 dages nedtrapning medfører derimod konditionstab og så igen for 5 km

What the fuck - det er ikke et nummer fra 1. april vel?? 5 km - man må håbe de ikke rammer muren :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share