Mit creatininium i mit blod er for højt


the-box
 Share

Recommended Posts

Jeg har her for en lille uge siden fået taget en blodprøve på sygehuset ikke fordi jeg fejler noget, men bare et sundhedstjek. Min mor har lige fået svar på prøven, og den viser at mit creatininium er for højt i mit blod. Mor er sikker på at det er fordi jeg tager kreatin, spiser for meget protein eller fordi jeg træner for tungt og for meget. Jeg skal nu på onsdag op til lægen til nærmere undersøgelse, men har en eller anden ide om at de vil give min styrketræningen skylden, så det ville være dejligt hvis der var nogle der viste noget om det her.

Link to comment
Share on other sites

Højst sandsynligt har du ikke noget at frygte...

Så vidt jeg er orienteret betyder forhøjet kreatin i blodet at en nedbrydning af muskler er pågående.

Hvad indtag af kreatin og tung styrketræning angår og hvad det har af indflydelse på dine blodprøver skal jeg ikke gøre mig klog på :)

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg er orienteret betyder forhøjet kreatin i blodet at en nedbrydning af muskler er pågående.

Creatininium er altså fuldstændig det samme som alm kreatin jeg indtager?

Bryder mig ikke om du siger "nedbrydning af muskler er pågående", hvad mener du med det?

Link to comment
Share on other sites

Kreatinin indholdet i blodet er normalt et tegn på nyresygdom, men hvis man indtager kreatin, så er det vigtigt at gøre opmærksom på dette, når man får taget blodprøver, da dette også forhøjet kreatinin koncentrationen i blodet.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt sikker på at kreatin og creatinin er det samme? Mener at være blevet fortalt engang at creatinin er et affladsstof?

Kreatin og kreatinin er IKKE det samme, som du selv er inde på. Kreatinin er et spildprodukt, som opstår ved nedbrydningen af kreatin. Da kreatinproduktionen og kreatin indtaget hos raske mennesker er nogenlunde konstant, så kan man også opstille nogen grænseværdier for kreatinin i blodet. Når folk begynder at indtage kreatin kunstigt, så stiger indholdet af kreatinin jo logisk nok også. Derfor er det vigtigt at gøre opmærksom på at man tager kreatin, når der skal tages blodprøver hvor man måler kreatinin indholdet.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har mere muskelmasse end baggrundsbefolkningen, vil du have et højere serum-kreatininniveau. Det har ikke noget at gøre med dårlige nyrer, sandsynligvist.

Der pågår altid en nedbrydning og opbygning af muskler i kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share