Squat - dødløft


ReneBL
 Share

Recommended Posts

hejsa :bigsmile:

jeg kører for tiden et HST lignende program, hvor jeg 3 gange i ugen kører fullbody. jeg er nu begyndt at køre squat/dødløft hvilket jeg ikke har gjort meget før, og det jeg tænkte var så: er det nødvendigt at køre begge?? eller sku man fx skiftes mellem dem, den ene den ene gang, den anden næste gang....

og mere alment i fullbody programmer: jeg har lidt svært ved at få mig selv til at kun køre en øvelse inden for hver muskelgruppe, ville det være smartere at enten skiftes mellem øvelserne, eller bare lægge nogen oven i, så man trænede lidt flere øvelser når man nu er i gang?

her mener jeg fx bænkpres/incline DB bænkpress og chinups/rows og military/lateral raise osv

det var vidst det, på forhånd tak :tongue:

Edited by ReneBL
Link to comment
Share on other sites

Der er jo stor forskel på de to løft, så "selvfølgelig" skal du have dem begge med. De træner jo ikke helt det samme. Men mht. begge løft begge gange, er meningerne delte om dette emne. Hvis du kan holde til det - da det jo er hårde øvelser - så siger jeg go for it.

Udover det kan du sagtens have flere øvelser til samme muskelgruppe. Jeg ville satse efter en 10-12 øvelser som så dækkede hele kroppen. Du kan jo smide ekstra øvelser oveni som du har energi til.

Jeg har den indstilling, at jo flere basisøvelser, hvor du kan få meget vægt på, jo bedre. Her tænkes f.eks. squat, død, Bp, dips, chins, bent-over-rows, military etc. og varianter heraf.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare på fornemmelsen at jeg vil køre træt i programmet så, vil formentlig gå over til er 2/3-delt split program efter et stykke tid. men jeg må tage det som det kommer :)

lige en ting til: kan et fullbody program være ligeså effektivt som split?? man vil jo køre mange flere forskellige øvelser til hver muskelgruppe i split... :o

Edited by ReneBL
Link to comment
Share on other sites

lige en ting til: kan et fullbody program være ligeså effektivt som split?? man vil jo køre mange flere forskellige øvelser til hver muskelgruppe i split... 

Sagtens. Antallet af øvelser per muskelgruppe er ikke nødvendigvis lig med større muskelvækst. Det helt essentielle er, at du får løftet vægte, der er tunge nok over en lang nok periode. Traditionelt kørte mange fx. 5 x 5reps, eller 3 x 8rep. Kosten er også utrolig vigtig.

I et fullbody program er 5-6 øvelser rigeligt, men du vil få størst udbytte af helkropsøvelser, som squat, dødløft, bent over rows, bænkpres etc.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville skifte mellem squat og dødløft, og ikke træne tungt i dem mere end 1 gang om ugen.

Først på året misforstod jeg et program, og trænede bænk, squat og dødløft

flere gange om ugen.

Det blev hurtigt for meget, og jeg har næsten ikke trænet rigtig tungt siden :(

Squat træner jeg kun som pistols, (1 ben squat) kun med min egen vægt, og

dødløft træner jeg op til 70% af mit daværende max.

Når og hvis lysten til tungt kommer igen, bliver det højst 1 dag om ugen,

og hvis det ikke er nok, kan der indsættes en eksplosiv dag med lettere vægt

i samme øvelse :)

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville skifte mellem squat og dødløft, og ikke træne tungt i dem mere end 1 gang om ugen.

Først på året misforstod jeg et program, og trænede bænk, squat og dødløft

flere gange om ugen.

Det blev hurtigt for meget, og jeg har næsten ikke trænet rigtig tungt siden :(

Squat træner jeg kun som pistols, (1 ben squat) kun med min egen vægt, og

dødløft træner jeg op til 70% af mit daværende max.

Når og hvis lysten til tungt kommer igen, bliver det højst 1 dag om ugen,

og hvis det ikke er nok, kan der indsættes en eksplosiv dag med lettere vægt

i samme øvelse  :)

Henning :pumpin:

Jeg træner bænk, squat og dødløft i samme træningspas (HST), 3 gange om ugen, og jeg må sgu også indrømme, at det tager hårdt på kræfterne... Det kunne være jeg skulle overveje at holde op med det så. Havde bare forstået det sådan, at det var godt at træne alle muskler omkring 3 gange om ugen - hvadenten det er med store basisøvelser, eller ej.

Edited by Anders
Link to comment
Share on other sites

Som udgangspunkt må man vist prøve sig frem, som mange har sagt før mig ;)

For mit vedkommende mener jeg at have fundet en god balance ved at køre (front-)squat mandag og fredag sammen med stifflegged dødløft og køre dødløft sammen med leg curls onsdag.

Mit mål med squat er ikke specielt muskelmasse eller styrke men et sted midt imellem.

Mht. dødløft træner jeg for styrken og kørte det tidligere flere gange om ugen; det virkede ikke så godt som det her!

Ellers kører jeg stort set de samme øvelser for resten af kroppen hver gang, men bare rimelig tung squat og dødløft samme dag bliver for meget.

Morten

Link to comment
Share on other sites

hehe. tak for svarene :w00t:

jeg har lige et par extra spørgsmål:

når jeg kører dødløft/squat træner jeg så lægmusklen tilstrækkeligt??

og, udfører jeg dødløft forkert hvis det kan mærkes i bunden af ryggen?

kom jeg til at tænke på sidste gang... skal siges jeg gør alt for at holde strakt ryk, ikke noget med at bøje sig forover.

ved godt spørgsmålene virker dumme...men det er de også :bigsmile: har bare ikke trænet de øvelser før :tongue:

igen tak for svarene

Link to comment
Share on other sites

hehe. tak for svarene :w00t:

jeg har lige et par extra spørgsmål:

når jeg kører dødløft/squat træner jeg så lægmusklen tilstrækkeligt??

Ved dødløft træner du i hvert fald lægmusklen kan jeg sige - men det kommer alt andet lige an på hvordan du selv syntes de følger med resten af kroppen. Mine læg-muskler, og ben-muskler for den sags skyld følger ikke s¨nemt med som overkroppen.

Jeg plejer at tæske mine lægge igennem næsten hver gang - men det er også fordi de ellers ikke kunne følge med. Men prøv og se om det er nok for dig, da nogle fra naturens side har store lægmuskler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share