Anvendelsen af cheat


Torben F.
 Share

Recommended Posts

Jeg har kørt rent eccentrisk i en længere periode nu. Men så - af kedsomhed givetvis - eksperimentrede jeg lidt med at køre cheat curls og cheat lateral raises, med en kontrolleret 3 sec eccentrisk fase:

Ok, ikke nogle nye ting, men for lige at lave et oprids. Tag en øvelse som cheat db. curls:

Concentrisk fase: Hvis man ikke cheater alt for voldsomt vil man i den concentriske kunne opnå at køre med en vægt der er tilpasset ens strenght curve over hele bevægebanen og dermed ikke blive begrænset af sit sticking point.

Eccentrisk fase: Såfremt man kører denne fase kontrolleret, vil man kunne køre med højere vægt end hvis man kørte øvelsen strict. Højere intensitet=større potentiale for muskelvækst og styrke.

Så hvorfor i det hele taget køre strict curls?

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg kan godt lide at du tager dette emne op :D

Dogmet omkring at øvelser skal udføres meget rent kunne det være interessant at aflive..

Hvis man laver en cheat curl bliver peakbelastningen højere, men omvendt fordeler man belastningen over flere led da både ryg, skulder osv. overtager en del af belastningen.

Interessant er det også at ganske massive styrkeløftere bruger hvad bb'ere ville kalde forfærdelig form. Stærkmænd ofte endnu værre form..

Jeg mener nu ikke at cheating er nødvendigt for at tilpasse belastningen til ens styrke kurve, det klarer submaximal vægt og CAT fint..

Cheating er en måde man potentielt kan gøre øvelser mere effektive. HVis man bevidst går efter denne effekt, og ikke bare dyrker sit ego er det en fornuftig teknik.

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Dogmet omkring at øvelser skal udføres meget rent kunne det være interessant at aflive..
Enig.
Jeg mener nu ikke at cheating er nødvendigt for at tilpasse belastningen til ens styrke kurve, det klarer submaximal vægt og CAT fint..

Det må jeg give dig ret i.

Interessant er det også at ganske massive styrkeløftere bruger hvad bb'ere ville kalde forfærdelig form. Stærkmænd ofte endnu værre form..

Yup. B)

Link to comment
Share on other sites

CAT (Compensatory Acceleration Training) – træningsmetode som benyttes af specielt styrkeløftere, for at maksimere aktiveringen af motoriske enheder. Metoden går i alt sin enkelthed ud på at accelerere vægten fra start til slut, for at kompensere for de biomekaniske svagheder/styrker der er i en bevægelse, og for at maksimere den neuromuskulære aktivering.

Hvad der står om CAT på getbig.

Cheat skal en anden gerne lige forklare, for den er jeg ikke ikke selv helt sikker på.

Link to comment
Share on other sites

CAT (Compensatory Acceleration Training) – træningsmetode som benyttes af specielt styrkeløftere, for at maksimere aktiveringen af motoriske enheder. Metoden går i alt sin enkelthed ud på at accelerere vægten fra start til slut, for at kompensere for de biomekaniske svagheder/styrker der er i en bevægelse, og for at maksimere den neuromuskulære aktivering.

Hvad der står om CAT på getbig.

Cheat skal en anden gerne lige forklare, for den er jeg ikke ikke selv helt sikker på.

Cheat er når du anvender andre muskelgrupper end dem som du har som "target" for den givne øvelse. F.eks. i håndvægts biceps curl, hvor du svejer lidt i kroppen for at hjælpe biceps-musklen med at gennemføre repetitionen.

Link to comment
Share on other sites

Egentligt sjovt at Hatfield især har præsenteret cat for den vestlige vereden som en overlegen måde at træne på, når man i østblokken ikke kunne drømme om andet and altid at løfte med max acceleration.

Dette er naturligvis sat skarpt op, men interessant at Østblokkens træningsmetoder fra 60'erne er de fleste nuværende vest-atleters træningmetodikker langt overlegne.

Egentligt sørgeligt..

Link to comment
Share on other sites

For at mindske skader??

Præcis.

Jeg har blandede følelser mht. cheat. Noget af de positive er der allerede blevet skrevet om her i tråden.

Der bliver også et sted heri tråden nævnt momentum som en del af cheat. Generelt set bryder jeg mig ikke om momentum. Mister man spændingen på musklen bare et øjeblik fordi der bruges momentum går det svært udover muskelvæksten.

Når man efter at have løftet vægten i en cheat bicep curl og efterfølgende kører albuen tilbage til neutral position i mens man retter armen ud igen skal man nok være opmærksom på at denne manøvre røver og absorberer temmeligt meget af den modstand som ellers skulle have været påført bicep.

Det er også temmeligt svært at registrere fremgang når man cheater, er man reelt blevet stærkere eller cheater man mere?

Cheat er ikke kun af det onde, men jeg har valgt at køre det fleste curls med albuer i siden, ønsker ikke at lave curl øvelsen til endnu en skulderøvelse, men jeg tillader mig at løfte med en vis rytmik igennem hele kroppen (og det kan faktisk godt lade sig gøre uden at det stort set kan ses). Er vi ude i de store cheat bevægelser, mener jeg bestemt det skader mere end det gavner i forhold til muskelvækst.

Jeg bryder jeg mig heller ikke om at cheate på f.eks lateral raises, ingen grund til at svinge en vægt op der er meget tungere end normalt, især når vi ved at grundet ugunstige vægtstangsarms forhold under et laterel raise, er vægten i forvejen uforholdsmæssig svær at kontrollere og tung der hvor armen er allermest udstrakt. Man sætter så at sige nogle kilo i bevægelse man ikke kan kontrollere ordentligt der hvor øvelsen er sværest.

Skal man cheate på en lateral raise, vil jeg anbefale metoden herunder "Emphasizing the Negative"/"Applying Tellekinetics to the Dumbbell Side Lateral". Det er et lidt andet approach.

Tellekinetics a new way to train shoulders

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener nu ikke at cheating er nødvendigt for at tilpasse belastningen til ens styrke kurve, det klarer submaximal vægt og CAT fint..

Det passer nu ikke. Faktisk kan CAT i nogle øvelser forværre problemstillingen. CAT er fint til at maksimere kraftudviklingen i begyndelsen af bevægelsen, men det har ikke noget med styrkekurver at gøre.

Edited by clorius
Link to comment
Share on other sites

Det passer nu ikke. Faktisk kan CAT i nogle øvelser forværre problemstillingen. CAT er fint til at maksimere kraftudviklingen i begyndelsen af bevægelsen, men det har ikke noget med styrkekurver at gøre.
Det forstår jeg ikke helt..

Grundlæggende er CAT baseret på at kraft=masse x acceleration

Dvs. Maksimal acceleration igennem så meget af bevægelsen det er praktisk muligt.

At kraftudviklingen kun vil være maksimeret i begyndelsen af bevægelsen, hænger ikke sammen med den kontinuære acceleration CAT træning er baseret på...

The answer lies in the power formula, WEIGHT X DISTANCE / TIME; weight being the weight on the bar or the weight of any external object; distance, the length the object or bar travels; and time being the duration of time spent moving the object in a concentric manner.
Cal Dietz, Head Olympic Strength Coach, University of Minnesota

Hvis jeg accelererer vægten mere der hvor belastningen er mindre (fx i begyndelsen af en bb curl) og accelererer den mindre hvor belastningen er højest (i midten af bevægelsen i den førnævnte curl) vil spændingen da udlignes, under forudsætning af at jeg bevidst forsøger at accelerere vægten maximalt igennem hele bevægelsen.

Compensatory acceleration training -- A weight lifting technique used to develop explosive strength whereby you accelerate the bar as leverage improves through the movement.

Taget fra www.drsquat.com artikel af Frederick C. Hatfield

Jeg ved godt, at man bliver nødt til at standse denne acceleration i slutningen af bevægelsen med mindre man vælger at kaste vægten. Men det vil da stadigvæk medføre, at den muskulære spænding er tættere på det maksimale igennem hele bevægelsen, end hvis man udførte en langsom kontroleret curl..

Eller har jeg fuldstændigt misforstået noget?!?

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

ptpoul:

Dvs. Maksimal acceleration igennem så meget af bevægelsen det er praktisk muligt.

At kraftudviklingen kun vil være maksimeret i begyndelsen af bevægelsen, hænger ikke sammen med den kontinuære acceleration CAT træning er baseret på...

Det er her, at problemet ligger. Kraftproduktionen som funktion af vægtens hastighed er en aftagende potensfunktion. Det betyder at så snart at vægten er fyret afsted falder kraftproduktionen betragteligt pga ringe acceleration.

CAT kan godt bruges til delvist at tilpasse belastningen til styrkekurven, men bestemt ikke i alle øvelser. I øvelser som squat, pullover, rows mm. ville det have den modsatte effekt.

Link to comment
Share on other sites

Er CAT så fandens attraktivt i BB øvelser?

Når jeg kører curls. laterals, you name it. Jeg ønsker en kontrolleret bevægelse hele turen bevægelsen igennem, og på ingen måde lade momentet overtage bevægelsen (ideen med CAT). Hvis spændingen halvdelen af udførslen bliver fjernet fra de fibre, som vi reelt ønsker at træne... så går pointen med øvelsen lidt af - med mindre det var at svinge så mange kg som muligt afsted.

Jeg kan derimod sagtens se pointen med cheat i øvelser, hvor der ønskes at ligge fokus på den eccentriske del. Det virker ganske logisk - jeg har gået og tænkt over det i laterals. Efterhånden som kg'ene stiger, bliver det selvsagt sværere og sværere at holde en strict Jane Fonda stil... men den eccentriske sparker stadig røv IMO.

Glimrende topic Torben :)

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg ikke rigtigt nærlæst alle indlæggene, men træner man for muskeltilvækst, så bør man løfte lige nøjagtigt så hurtigt at momentet ikke taget over. Man skulle umiddelbart tro at langsommere var bedre, men det er det altså ikke. KUN hvis vi træner med vægte over 80-85 % af max. Løfter vi langsommere med vægte under 80 % af 1RM, så bliver den muskulære aktivering dårligere. Og vi skulle helst opnå så komplet neuromuskulær aktivering som muligt, UDEN at momentet tager over. Så træner man for muskeltilvækst, som må kodeordet være hurtig og kraftfuld udførsel, men ikke hurtigere end at man stadigvæk holder spændingen på den aktive muskel.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Efterhånden som kg'ene stiger, bliver det selvsagt sværere og sværere at holde en strict Jane Fonda stil
Det er rigtigt,

micro loading kan afhjælpe lidt af problemet...

Thomas:

Så træner man for muskeltilvækst, som må kodeordet være hurtig og kraftfuld udførsel, men ikke hurtigere end at man stadigvæk holder spændingen på den aktive muskel.

Det er svært at være uenig i. Men jeg vil omvendt sige der skal ikke meget moment til at spolere øvelsen.

Når det er sagt så synes jeg at især kabel øvelser som cable lateral raise og cable bent rear laterals, skal der knaldes igennem ikke ulig det når en tennis spiller laver en kraftfuld baghånd etc. - for at opnå fremgang og ikke stå stille på den samme vægt. Derimod foretrækker jeg at køre håndvægte mere kontrolleret. Det afhænger altså lidt af hvordan øvelsens natur er.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Mindre rekruttering af MU's... verdens mindste bekymring IMO.

Kan ikke se hvorfor det er "verdens mindste bekymring" ??

Jo flere MU´s du kan aktivere, jo flere kan stimuleres til vækst. Samtidig stimuleres de mest vækstvillige MU´s kun ved tunge vægte eller eksplosiv udførsel.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share