Motivation


Cat
 Share

Recommended Posts

Jeg har på det sidste mistet motivation til træning lidt... Nok mest fordi jeg har været, og stadig er, stresset over eksaminer og meget andet...

Men nu søger jeg gode råd til at få motivationen tilbage????

Nogle ideer???

:unsure: udover at kigge på billeder af andre der er trænede, vide at det er målet, men der bare er meget meget lang vej endnu... :blink:

:wave: Cat

Link to comment
Share on other sites

Uhhh, det er her jeg er zen-mester :)

Skær ned på træningen og ambitionerne indtil lysten vender tilbage. Hvis du har lyst til at lave noget andet, så lav noget andet :) Ved godt det lyder absurd, men der er jo andre fantastiske ting i livet end at løfte rundt på gamle stykker jern - tak skoene på og vims ud i de dejlige parker i sprint tempo - eksempelvis.

Ellers lav en ultra kort og hurtigt program 1-2 gange om ugen - det er rigeligt til at holde ved lige, og måske endda lave lidt fremskridt stille og roligt.

Men er det træningen du ikke kan lide?

Er det det at få røven derned? (god røv btw :tongue:)

At gøre det igen et par dage efter?

At få planlagt ugen så det hele går op i en højere enhed?

Vil du hellere noget andet?

Ville du have lavet samme beslutning bagefter du har trænet med vægte?

Lidt spørgsmål :)

Link to comment
Share on other sites

Uhhh, det er her jeg er zen-mester
:lol:

Har også overvejet at skrue lidt ned for det hele... Men tror bare ikke det er løsningen for mig... For jeg er bange for jeg ikke kommer i gang igen hvis jeg først holder op :unsure: ... Tror desværre overhovedet ikke jeg vil savne selve træningen.... Men vil selvfølgelig ærge mig når jeg bliver endnu mere slasket og fed :chicken: ...

Men er det træningen du ikke kan lide?

Er det det at få røven derned? (god røv btw )

At gøre det igen et par dage efter?

At få planlagt ugen så det hele går op i en højere enhed?

Vil du hellere noget andet?

Ville du have lavet samme beslutning bagefter du har trænet med vægte?

Synes træningen er lidt kedelig, men det er ok når jeg også løber og spiller basket... Er bare svært at få tid til det hele i øjeblikket :blink::unsure: ... Og jeg har det altid dejlig når det er overstået....

Røven derned.... Det plejer ikke at være det store problem :bigsmile: og thx :bblush: .... Så skal resten bare lige følge med :devil: ...

Det er også ok at gøre det igen et par dage efter... Mit problem er nok mest når jeg er i gang... Gider ikke rigtig presse mig selv i træningerne... og er halvopgivende fordi jeg er blevet svag efter min pause :4whip: (men den fornemmelse kender du vel også lidt til :tongue: )

Om jeg heller vil noget andet... Vil man ikke altid det :tongue: ????... Men seriøst så vil jeg hellere noget andet... men sådan har jeg altid haft det og har fået trænet alligevel... Mest fordi jeg ikke vil undvære resultaterne af en træning :bigsmile: ...

Dunno what to say to the last question.... Eller det ved jeg vel.... Helt sikkert... For det er bagefter det er fedt ;) ...

Link to comment
Share on other sites

Rigtigt godt svar fra cilius - svært at tilføje yderligere. Personligt skruer jeg selv lidt ned for gassen i en periode og beskæftiger mig med andre ting. Når tid og overskud atter får nålen for motivationen op i det grønne område drejes der så atter lidt på gas håndtaget.

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Synes også det var et godt svar :bigsmile: ...

Tak cille ;) ...

Får en til at tænke lidt.....

Men jeg tror netop mit problem er at jeg har været skruet ned et stykke tid og bare ikke rigtig kan komme i gang igen :chicken: ... Jeg vil egentlig gerne, men få rbare ikke taget mig sammen... (Konklusion: så vil jeg det nok ikke nok.... og jeg tror det er det, der i virkeligheden irriterer mig)

Link to comment
Share on other sites

Som det blev nævnt af Cillius, så er det pokkers ærgerligt at miste meget af det opnåede, når man relativt simpelt kan holde tingene ved lige. Så jeg holder altid min. 1-2 gange om ugen i de perioder, for at holde status quo i det mindste.

hæhæ: og hvis det står helt sløjt til, så timer jeg mine træninger til når der er lidt at kigge på :angelgrin:

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

(Konklusion: så vil jeg det nok ikke nok.... og jeg tror det er det, der i virkeligheden irriterer mig)

Så er du nået dertil hvor man sætter sig ned med håndklædet over hovedet og tænker rigtigt godt igennem hvad man vil - herunder fordele og ulemper - og ser hvad der dukker op på bundlinjen. Du kan spørge andre nok så meget om svar men det er til syvende og sidst dig selv der kun kan grave det frem.

Jeg syntes det er iorden at køre "underdrejet" i en længere periode på et niveau der passer ift. manglende motivation - det er muligt det er ikke optimalt i ens egne øjne - men der er trods alt ingen der kan tage fra dig at du trods alt har fået slæbt din røv ned i træningslokalet og det kommer ikke dårligt tilbage.

Kim S

Edited by Kim S
Link to comment
Share on other sites

udover at kigge på billeder af andre der er trænede, vide at det er målet, men der bare er meget meget lang vej endnu...

Hertil kan man jo sige at fordelene jo ikke kommer som et brag når man når sit mål. Normalt så plejer det jo og se bedre og bedre ud jo mere spæk man for skrællet af sit korpus, eller i squatten: selvom ens mål er 200kg er det jo også fedt at nå 150-175-190 osv. :)

Link to comment
Share on other sites

Så er du nået dertil hvor man sætter sig ned med håndklædet over hovedet og tænker rigtigt godt igennem hvad man vil - herunder fordele og ulemper - og ser hvad der dukker op på bundlinjen. Du kan spørge andre nok så meget om svar men det er til syvende og sidst dig selv der kun kan grave det frem.

Du har fuldstændig ret... Tror bare jeg, evig optimist som jeg er, forventede en nemmere løsning :unsure: ... En eller anden der sagde; "du skal bare ta dig sammen :bigsmile:, hvis du gør det skal det nok gå"... Men det er jo ikke ligefrem realistisk hvis det skal holde i længden...

Torben F: det ved jeg godt ;) ... og jeg er også kommet langt gennem de sidste år... men jeg synes bare jeg har mistet min motivation til og glæde ved træningen på det sidste... Især fordi jeg i perioden hvor jeg ikke kunne/måtte træne hyggede mig gevaltigt og synes det var super lækkert... og det har jeg hele tiden i baghovedet (altså at jeg har det glimrende med ikke at træne, også selvom jeg troede jeg savnede det..... lige indtil jeg skulle igang igen)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du egentlig gerne vil træne, men bare ikke gider fordi træningen er blevet kedelig, så kunne løsningen måske være at lave radikalt om på træningen i stedet for at skrue ned? Kunne et helt nyt, anderledes og spændende træningsprogram få gang i dig igen? Det plejer i hvert fald at give min motivation et skub når jeg har noget nyt, jeg skal prøve af...

Link to comment
Share on other sites

Det lyder for mig, som om du overhovedet ikke burde træne. Du skriver om, hvordan du ikke er motiveret, hvordan du egentlig ikke er særlig glad for træningen, hvordan du ikke ville savne den, hvordan du hyggede dig gevaldigt i en periode uden træning o.s.v.

Spørgsmålet er så, hvorfor du træner alligevel? Svaret giver du selv i sætningen om ikke at blive slasket og fed. Nu har jeg ikke fulgt din logbog, så du skal tage det jeg skriver her med det fornødne forbehold. Men mit indtryk er, at du i bund og grund slet ikke kan lide at træne. Du gør det kun p.g.a. vægt og form. Og så er spørgsmålet, om ikke du kan opfylde det mål på en anden måde.

Du skriver noget om at spille basket. Jeg har selv spillet lidt basket i sin tid, og det er en meget krævende sport, som brænder kalorier af som en blæselampe. Måske skulle du bruge noget mere tid på basket i stedet for din nuværende træning, som kun er af tvang?

Eller måske skulle du løbe noget mere. Eller cykle. Eller noget helt tredie. Jeg tror bare ikke på, at du i længden får noget ud af en træning, som du ikke bryder dig om. Og i betragtning af, at du kan nå dit mål mindst lige så godt på 100 forskellige andre måder, så er der ingen grund til at spilde din tid på noget, som du helst var fri for.

Link to comment
Share on other sites

Hmm cat.

Jeg tror lidt som Kim S siger - at man i sådan en situation skal tage viskestykket over hovedet, og så komme med lidt for og imod - de svinger jo nok fra person til person.

Jeg har oplevet begrænsede pauser i mit træningsforløb, men dem jeg har haft har været noget svære at komme over, når man ryger ned i masse + styrke / +fedt eller hvad det er - så er det lidt man husker hvor hårdt og surt arbejde det er i et center.

Og det kan virke en anelse uoverkommeligt, når man er på vej op ad en bakke man allerede har været oppe ad. Det er noget sjovere når det går fremad hvor man aldrig har været før.

Der er mange minusser, tiden man bruger på det, evige småsmerter i kardaveret, man er tit træt, det er en langsommelig sport - men hvergang jeg har lavet en pro / con liste i mit hovedet, er det endt ud med at velværen (både mentalt, men også rent visiuelt) og den afstressende virkning træningen giver er det værd - og der findes vel næppe noget bedre, end følelsen man har efter at have afsluttet et rigtig godt træningspas ?

Men prøv at noter dig fordelene ved træningen, og minusserne - og se om fordelene er noget du vil kunne undvære.

Link to comment
Share on other sites

Spørgsmålet er så, hvorfor du træner alligevel? Svaret giver du selv i sætningen om ikke at blive slasket og fed. Nu har jeg ikke fulgt din logbog, så du skal tage det jeg skriver her med det fornødne forbehold. Men mit indtryk er, at du i bund og grund slet ikke kan lide at træne. Du gør det kun p.g.a. vægt og form. Og så er spørgsmålet, om ikke du kan opfylde det mål på en anden måde.
Selvom jeg ikke synes det er rart at indrømme er jeg selv kommet frem til noget ligende. Tror du rammer meget præcist ;) ... Den eneste grund til jeg træner er de mange fysiske ganvlige effekter der kommer af det, og det er netop det der har motiveret mig indtil videre... Men når det indtil videre har været nok, så burde det vel også være det nu :unsure: ???

Har aldrig nydt selve træningen :unsure: ... Som jeg har skrevet flere gange er det kun følelsen når det er overstået der får mig til at gøre det...

Du skriver noget om at spille basket. Jeg har selv spillet lidt basket i sin tid, og det er en meget krævende sport, som brænder kalorier af som en blæselampe. Måske skulle du bruge noget mere tid på basket i stedet for din nuværende træning, som kun er af tvang?

Eller måske skulle du løbe noget mere. Eller cykle. Eller noget helt tredie. Jeg tror bare ikke på, at du i længden får noget ud af en træning, som du ikke bryder dig om. Og i betragtning af, at du kan nå dit mål mindst lige så godt på 100 forskellige andre måder, så er der ingen grund til at spilde din tid på noget, som du helst var fri for.

Jeg spiller faktisk basket 3 gange om ugen + kampe :) , og hvis jeg skruer op for det, hvilket jeg har overvejer mange gange :w00t: , kommer jeg til at spille på en niveau hvor jeg ikke længere synes det er sjovt :chicken: ... og jeg synes det skal være sjovt at spille :bigsmile: ...

Har faktisk tænkt mig at begynde at løbe lidt mere... Især nu hvor sommeren nærmer sig :sun: :sweetsun: ... Jeg synes bare stadig at det er styrketræningen der rent fysisk har den bedste effekt B) ...

Rigtig mange tak for svaret... det er helt sikkert noget jeg vil ta' til mig og tænke over...

Jeg har oplevet begrænsede pauser i mit træningsforløb, men dem jeg har haft har været noget svære at komme over, når man ryger ned i masse + styrke / +fedt eller hvad det er - så er det lidt man husker hvor hårdt og surt arbejde det er i et center.

Og det kan virke en anelse uoverkommeligt, når man er på vej op ad en bakke man allerede har været oppe ad.

I know that feeling :) Bortset fra "en anelse" måske er en underdrivelse :tongue:
Men prøv at noter dig fordelene ved træningen, og minusserne - og se om fordelene er noget du vil kunne undvære.

Det vil jeg gøre.... og så se hvad jeg kommer frem til ;) ...thx...

:wave: Cat

Link to comment
Share on other sites

Find en løberute med store sten du kan flytte på som små interval sessioner :lol:

Kender det alt for godt den med styrkenedgang - HST styrer virkelig i den her situation. Du starter på belastninger under 50% af dit tidligere... den kan du sagtens tage, så reelt starter det hele med 6 ugers succes oplevelser :lol: (ups, nu fik jeg afsløret hvorfor jeg elsker HST).

Men for fanden da - nap en pause over sommeren. Planlæg din pause - sig jeg rører ikke en vægt før midten af august måned. Så slipper du dels for den dårlige samvittighed over ikke at træne, og du kan få motivationen tilbage til at starte igen til sensommeren :) Big deal fordi der kommer en pause...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share