Ibuprofen til behandling af skade?


SpArKleZ
 Share

Recommended Posts

For en uges tid siden var jeg ude og løbe en god lang tur på ca 10 kilometer (hvilket er meget for mig i hvert fald), og da jeg kom hjem begyndte jeg at få sindssygt ondt i min ene ankel.

Det gør stadig en smule ondt når jeg går, så derfor var jeg hos lægen i går. Hun trykkede lidt på benet og sagde at jeg højst sandsynligt havde overbelastet nogle sener. Jeg skulle prøve at give den lidt ro, og så ville hun i øvrigt anbefale mig at tage nogle Ibuprofen til at tage inflammationen.

Men nu kom jeg til at tænke på om det ikke vil være for sent at tage dem, når skaden opstod for en uge siden? Er det normalt at behandle sådanne skader med Ibuprofen? :unsure:

I øvrigt sagde jeg til hende at jeg den seneste uge var begyndt at cykle (i stedet for at løbe), for at skåne mine ankel mest muligt. Så lyste hun op og sagde "jaah, cykling går jo mere i hér", og pegede på ydersiden af sine lår!!? :blink:

Link to comment
Share on other sites

jeg havde held med, at bruge felden gel på en albueskade, som enten var inflamation/overbelastning e.l. et godt stykke tid efter det var begyndt.

Felden gel smører du på, modsat ibuprofen som er i pilleform??

Jeg havde succes med at bruge felden gel sammen med pause. Det kan være det virker, og det koster ikke så meget at prøve. 70 kr. skulle jeg mene.

Link to comment
Share on other sites

Har søgt lidt på Felden Gel (link), og det lyder da som om det kunne være et forsøg værd. :)

Jo, Ibuprofen er nogle gigt-piller, og de skulle efter sigende være meget hårde ved maven. :unsure: Er altid lidt betænkelig ved at tage piller, da jeg synes at mange læger ordinerer væk til højre og venstre. Men disse kan fåes i håndkøb, så helt slemme kan de ikke være.

Link to comment
Share on other sites

Jo, Ibuprofen er nogle gigt-piller

Man kan også få ibuprofen gel.

Sidst jeg slog det op kan man tage 2000-3000 mg. ibuprofen i kort tid for at få bugt med inflammationen, men man kommer ikke uden om at reducere træningsvolumen og intensiteten. Inflammation opstår typisk ved overbelastning.

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

Jeg har lige fundet det frem jeg fik, det var rigtig nok ibuprofen. I starten virkede det, ved at det lindrede min smerte, men stoppede jeg kom det bare igen. Senere prøvede man binyrebarkhormon på mig, så fik jeg en sjov knude på mit knæ, siden den gang holder jeg mig fra alt der hedder gigtmedicin.

Nu kan jeg ik sammenligne mit tilfælde med dit, men cykling var ikke så belastende som gåture var.

Jeg fik ibuprofen 2 år efter min skade <_< så jeg tror ikke det er for sendt, hvis du virkelig vil gøre det.

Link to comment
Share on other sites

Felden gel smører du på, modsat ibuprofen som er i pilleform??

Hvad er indholdsstofferne i Felden gel?

fra æsken

gel 0,5%. 1 g indeholder 5 mg piroxicam i et grundlag bestående af benzylalkohol, Carbopol 980, diisopropanolamin, ethanol, hydroxyethylcellulose, propylenglycol og renset vand.

Hvor piroxicam hovedsageligt er det aktive stof.

tjeck http://www.lk-online.dk/default.asp og søg efter felden gel eller piroxicam e.l.

Link to comment
Share on other sites

Ibuprofen er svagt smertestillende og antiinflamatorisk. Derfor kan det være virksomt ved overanstrengelsesskader, da der tit opstår en form for en betændelsestilstand i et overanstrengt led.

Og det er iøvrigt rigtigt at det er et præparat som er lidt hårdt ved maven, men med mindre du har haft mavesår burde det ikke betyde noget, det er jo i en kort periode du skal bruge midlet.

-Dipy

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share