En hurtig 50 eller 100 meter


cookie_sq
 Share

Recommended Posts

I mit springgymnastik er det nødvendigt med så høj fart så muligt når man hopper ind i mini-trampolinen så man kan hoppe højere (pga en masse fysiske love), men man skal også have overskud til at lave et langt indspring og til at spænde inden man rammer trampolinen.

Tror tilløbbet er mellem 30 og 40 meter, men vil så gerne vide hvorledes jeg kan opbygge en god sprint, med et overskud...

Håber nogen kan hjælpe, hvis de altså forstår dilemmaet...

Hygge

Link to comment
Share on other sites

Squatter, dog i et HST program, når dette er afsluttet skal der noget mere direkte styrkeminded på bordet...

Men havde forestillet mig at jeg også rent faktisk skulle løbe noget, er der ikke nogen der har et program, eller nogle råd til den korte distance...

Hygge

Link to comment
Share on other sites

Tjo.. Jeg har ikke noget decideret program, den eneste grund til jeg træner cardio er fordi jeg gerne vil lidt ned i vægt, og i bedre form her før jeg skal ind og springe...

Så jeg træner styrke 3 dage om ugen, og interval træning 3 dage om ugen.

I interval træningen kører jeg 3 mins spurt, 2 mins let løb en 3-4 gange efter hinanden, så det tager faktisk ikke en gang så lang tid at udføre hvilket også passer mig fint...

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil være god til sprint betonet og eksplosivt arbejde - så er det det du skal træne. En så kort distance er tæt på 100 % anaerobt arbejde hvor du bruger kroppens mest effektive energikilde, den ATP der ligger klar i musklerne - en energikilde som desvære kun kan bruges i ganske kort tid - under 20-25 sek ved maks belastning.

Styrketræning - måske med indslag af plyometrisk træning(?), samt sprinttræning hvor du løber korte intervaller på 10-30 sek med maks indsats - det må være vejen frem....

Link to comment
Share on other sites

Pointen er lidt den at gymnastik træningen dør lidt ud ind over sommeren. Jeg styrketræner allerede.

Så ville gerne løbe lidt efter en bedre sprint hen over sommeren, også for at holde mig i form...

Så skal det nok også siges at jeg er rimlig meget til programmer, det virker bare meer motiverende på mig, da det på en eller anden måde giver hver eneste træning betydning. da denne er vigtig for at bygge videre til den næste....

Hygge

Link to comment
Share on other sites

Jeg så på et tidspunkt et tv program om "verdens bedste" 100 m. løbere.

De lavede en masse tung styrketræning - hvoraf meget var eksplosivt udført + at de løb den første del af løbet (typisk 30-40 meter) for at optimere den første og mest eksplosive del.

En af dem udtalte at han ALDRIG havde løbet mere end 200 meter i sit liv - men hvem det lige var - det har jeg desværre glemt.

Link to comment
Share on other sites

Styrketræning er ikke så altafgørende som ovenstående indlæg antyder. I atletikverdenen bliver der i stedet brugt en masse tid på at optimere løbeteknikken. Dvs. øvelser der f.eks har til hensigt at nedsætte kontakttiden ved hvert skridt. En høj skridtfrekvens ved sprint vil kræver en meget specifik styrke som opnåes ved løbetekniske øvelser og spring.

Link to comment
Share on other sites

Cookie..

Det er altså ikke kun løbet der tæller..

Det har noget at gøre med hvor "hårdt" du trykker i trampolinen..

Og hvordan din krops stilling er i luften. Jo mere skrå. Jo længer springer du.

OG hvis du er mere lodret kommer du højre op..

Mange af dem jeg går på hold med Løber ik så hurtig som jeg gør. Men kommer dog op i samme højde ca..

Link to comment
Share on other sites

Ved godt at det skal et langt indspring til, en god vinkel i trampolinen, så starkt og spændt som muligt....

Og hvordan din krops stilling er i luften. Jo mere skrå. Jo længer springer du.

OG hvis du er mere lodret kommer du højre op..

Når du siger skrå så mener du fremad, right?

Den optimale kropsstilling er da så skrå bagud man kan mens man stadig er strakt....

Men pointen ved at pille ved løbet, er at det er den parameter jeg kan ændre på uden for sæsonen, det er jo heller ikke et hurtigere løb alene der gør, men det overskud det gerne skulle give til at udføre det lange indspring og nå at spænde i luften...

Jeg er også en af dem der giver den maks gas ned mod trampolinen, men det er ikke altid en fordel, hvis det går ud over indspringet...

Hygge

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Et udemærket og nemt løbeprogram kunne være: 10/50- altså 10 sekunders MAX og 50 sekunder, hvor du går. Du kan evt. køre 2*10 eller 3*7, med 5-6 min mellem sættene.

HUSK OPVARMNINGEN! ;)

Håber det kan hjælpe en lille smule :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share