Forskel på "os"


HenrikJ
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg lige været nede og træne og pludselig slog det mig, hvordan kan det være at folk som næsten lige er begyndt at træne og som samtidig har langt mindre masse end mig kan bænke mere?

Og så igen ser jeg på mine venner, de bænker de fleste af dem også mere end mig men de har mindre masse :o kan ikke helt forstå det... dog har de trænet nogenlunde det samme stykke tid som mig eller mere. :w00t::w00t:

En som har en løsning?

Genetisk?

Kost?

Andet?

Teknik? så dårlig kan min teknik ikke være :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Hejsa.

Jeg har ikke svaret på dit spørgsmål, men kan fortælle at jeg kan tage mere i bænkpress, end nogen af de unge gutter nede i centret (jeg er kvinde, vejer 49 kg og er 155 cm "høj", samtidig er min makker lidt forundret at jeg kan have så mange kilo på når jeg kører ryg, mens jeg i nogen øvelser nærmest syntes det er pinligt fordi jeg står med meget lidt vægt på :o)

Link to comment
Share on other sites

men kan fortælle at jeg kan tage mere i bænkpress, end nogen af de unge gutter nede i centret

:tongue::tongue:

Det må da være dejligt, HEHE

Utroligt nok. :)

Har dog ikke et problem med at jeg ikke træner med samme vægt som andre, det undrede mig bare da jeg ikke rigtigt kan få det til at passe.

Link to comment
Share on other sites

Når man bliver stærkere er det først og fremmest fordi man får et mere veltrænet nervesystem. Selvfølgelig har størrelsen på muskelfibrene også noget at sige, men i princippet kan en person med små muskler sagtens være stærkere end en person med store muskler.

Link to comment
Share on other sites

men kan fortælle at jeg kan tage mere i bænkpress, end nogen af de unge gutter nede i centret

:tongue::tongue:

Det må da være dejligt, HEHE

Utroligt nok. :)

Har dog ikke et problem med at jeg ikke træner med samme vægt som andre, det undrede mig bare da jeg ikke rigtigt kan få det til at passe.

Ja syntes faktisk det er lidt rart, der er en maskine mere hvor jeg kan tage op til 25 kg mere end en del mænd dernede, men nogen gange tror jeg også at folk ikke presser sig selv nok, de får deres allround program, og det kører de med i lang tid uden der sker noget, desværre..

Nommen sorry, det var jo ikke det det handlede om her.

Er der ikke nogen øvelser hvor du er lidt slap i forhold til andre??

Link to comment
Share on other sites

Hehe, vi er specielle :P

Kan jo være det kommer men hvis der er en som har en forklaring er i velkomne til at skrive den.

Og så længe jeg har mere masse end dem kan jeg bare sige: hihi :biggrinbounce: :nahnah:

Ja men det kan jeg altså ikke, for jeg har ikke større arme end dem :weeping:

Link to comment
Share on other sites

Der er mange ting der spiller ind over for de enkelte øvelser.

Dine lemmers længde (korte arme = tungere bænk).

Kropsbygning (stor brytkasse eller bare store kasser ;) :boobs: = kortere vandring i bænk.

Insertionen, jo længere væk fra omdrejningspunktet senen insererer jo stærkere er man potentielt.

Muskulær aktivering. Aktivering af højere andel af motoriske enheder = højere kraft fra musklen.

Koordination intermuskulært.

Biomekanik: svaje i ryggen + albuer ind til siden + stang lavt => kortere vandring af stangen => tungere bænkpres

Psykisk spændingsniveau, i styrkeløft kan det ikke blive for højt.

Muskelfiber komposition.

Hydrerings status

Søvn

OMA faktorer jeg ikke kan huske. Så ja der kan let være store forskelle. Men mange af de ovenstående elementer er kontrollable eller trænable. Så der er stort potentiale for fremgang :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Der er mange ting der spiller ind over for de enkelte øvelser.

Dine lemmers længde (korte arme = tungere bænk).

Kropsbygning (stor brytkasse eller bare store kasser ;) :boobs: = kortere vandring i bænk.

Insertionen, jo længere væk fra omdrejningspunktet senen insererer jo stærkere er man potentielt.

Muskulær aktivering. Aktivering af højere andel af motoriske enheder = højere kraft fra musklen.

Koordination intermuskulært.

Biomekanik: svaje i ryggen + albuer ind til siden + stang lavt => kortere vandring af stangen => tungere bænkpres

Psykisk spændingsniveau, i styrkeløft kan det ikke blive for højt.

Muskelfiber komposition.

Hydrerings status

Søvn

OMA faktorer jeg ikke kan huske. Så ja der kan let være store forskelle. Men mange af de ovenstående elementer er kontrollable eller trænable. Så der er stort potentiale for fremgang :D

Og derudover det måske vigtigste overhovedet. Kosten!! Energioverskud, proteinoverskud og sikker energitilførsel over hele dagen, det er noget der alene hentes gennem ens kostsammensætning. Og det er essentielt for, at muskler skal leverer deres optimale.

Link to comment
Share on other sites

Tror det er en blanding af kost, teknik men også hvilken fysisk udholdenhed du er i besiddelse af.

Der er mange mænd på de +40 som står og glor underligt på mig, når jeg kører 60-65kg i biceps løft (tovene) når de selv kører 50. Det kan de heller ikke få til at passe, mine overarme taget i betragtning. Men, ovenstående har en del at sige, vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Henne>> jeg har altid selv haft præcis samme problem som dig, så besluttede en dag at jeg ikk gad at køre bænk mere og skiftede så til dips med vægt på og nu har jeg kørt den igennem det sidste halve år eller lign og uden nogen form for træning i bænkpres løfter jeg mere end jeg nogensinde har gjort før :blink:

Link to comment
Share on other sites

Mon ikke svaret primært, i prioriteret rækkefølge, skal findes i: fibertypekomposition, gode neurale "forbindelser" samt kropsbygning.

Ting såsom kost, søvn, spændingsniveau osv. osv. kan umuligt betyde mere end 2,5-5 kg. At man ikke er top-dollar i de første tre punkter jeg nævnte skal man bestemt bruge som en undskyldning for ikke at give den gas, men at sige at de ikke er den klart mest centrale faktor i dette game, er ønsketænkning.

Link to comment
Share on other sites

Og derudover det måske vigtigste overhovedet. Kosten!! Energioverskud, proteinoverskud og sikker energitilførsel over hele dagen, det er noget der alene hentes gennem ens kostsammensætning. Og det er essentielt for, at muskler skal leverer deres optimale.

Lige bortset fra den situation hvor man er i energiunderskud, så spiller kosten en negligerbar rolle i denne diskussion (hvorfor nogle personer med lav muskelmasse kan løfte mere end nogle personer med høj muskelmasse).

Som endnu en faktor kan jeg nævne pennationsvinkler (muskelfibrenes vinkel ift. trækretningen). Har stor betydning for den effektive kraftudvikling og er i høj grad genetisk bestemt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share