power shrugs


crehder
 Share

Recommended Posts

Power shrugs er shrugs, hvor man bruger hele sin krop. Det vil sige at man gå ned i knæ, for at få ekstra power i shrugget. Det minder om den bevægelse som laves i olympisk vægtløftning, lige inden man cleaner stangen. Det gør at man kan arbejde med yderst tunge vægte. Laver man power shrugs korrekt, så bliver man kanon øm i sine traps.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Forøvrigt så er trapezius musklen ikke en decideret nakke muskel. Godt nok løber den op på bagsiden af nakken og hæfter på baghovedet, men den indgår ikke i det man pr. definition kalder nakke musklerne. Så når man træner shrugs, så træner man ryg. Musklen indgår i den kategori af muskler som virker på skulderbæltet.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Der er forskellige former for shrugs(Jeg har ingen forslag til dansk betegnelse)F.eks. hvor udgangsstillingen er som ved foroverbøjet roning, helst hvor overkroppen er understøttet, eller i bundposition i chins, hvor man spænder omkring skulderbladene og i lats og laver en lille bevægelse(shrug)uden at bøje i albuerne.

Den mest brugte shrug øvelse i vægttræningen må være den hvor man står op med en TUNG håndvægt i hver hånd og trækker skuldrene mod ørerne uden at bøje albuerne.Man kan også bruge en lang stang der så holdes foran kroppen.Det er vigtigt at gøre bevægelsen under kontrol for ikke at stresse de mange strukturer i nakke/skulderregion for meget, især skal man ikke komme helt ned og slappe helt af i bundpositionen da det vil sætte nerverne til armene på for meget stræk.Man bør heller ikke dreje hovedet under øvelsen da det samme kan ske.Man ser til at folk kører rundt i skuldrene.Det bør man ikke gøre,medmindre man vil irritere nogen af skulderbæltets led for meget, lige op og lige ned.Øvelsen er en udmærket builder og rammer de samme områder i nakken som upright row.Dog rammes deltoideus ikke, men shrugs er nok ikke så risky.

Nogen kan godt lide at lave stående shrugs i en lægmaskine så begrænsningen ikke bliver hvor meget man kan holde med hænderne, men så er der tungt tryk på den arbejdende musulatur som jeg personlig ikke bryder mig om.

Decideret POWER SHRUGS er en olympisk vægtløfter øvelse som jeg nok ikke vil anbefale medmindre man har en kompetent instruktør til at spotte sig.Jeg mener at de starter fra gulvet, kører vægtstangen op i dødløft sluthøjde og videre op i shrug og ned igen.Det hele foregår eksplosivt og virker meget kraftfuldt og skal være med til at udvikle vægtløfterens eksplosion til når han skal "vende" vægten.For os alm. dødelige er brugsværdien nok begrænset og risikoen for evt. skade for stor.

Link to comment
Share on other sites

Craw> gribe den ?? vægten er hele tiden i hænderne ved power shrugs. Stangen vendes heller ikke, som ved en komplet clean. Power shrugs behøver heller ikke at indledes fra gulvet. Det er nok at sænke stangen til lige over knæet, hvorefter man trækker noget der ligner en partial dødløft. Bevægelsen afsluttes så med en kraftfuld og eksplosiv shrug bevægelse. Herefter sænkes vægten igen til enten gulv eller lige over knæet, hvorefter en ny gentagelse kan indledes. Gentagelserne holdes som i andre eksplosive øvelser forholdsvist lave.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Thomas J> Jeg ved godt den ikke bliver vendt.

Med at gribe den, mente jeg fra den øverste position, hvor den formodentligt hænger/svæver?, til det sted hvor man igen kan gøre modstand.

Under alle omstændigheder må det vel give et ryk på vej ned, hvis man vil standse den nedadgående bevægelse?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det er noget problem. Det kan godt være at vægten er tungere end hvad man kan "strict" shrugge, men ens eccentriske styrke er normalt så stor (helt op til 140 % af ens koncentriske), at det ikke er noget problem at sænke vægten, fra løftet skulder position, til vægten igen hænger i armene.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share