Ryg knækker?


Guest Slettet 05102011
 Share

Recommended Posts

Guest PlayboY

Jah, jeg ville lige høre hvad et kunne være?

Har mange andre led der også knækker og stortset altid har gjort det.. Mine knæ og albueled knækker ret ofte, og mine skulderled gør det også..

Men her på det sidste er min ryg også begyndt at knække ind imellem.. Det er når jeg læner mig forover, f.eks. forekommer det oftest når jeg sidder på toilet :blink:

Ihvertald er den begyndt at knække lidt, hvilket jeg ikke finder særlig tiltalene.

Andre der kender til dette?

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

:lol:

Ja det er jeg.. Meningen var nogenlunde at forklare hvordan jeg bevæger ryggen når den knækker.. F.eks. har den også knækket adskillige gange i dag, mens jeg har siddet her på stolen og krummet ryg over tastaturet..

Link to comment
Share on other sites

Kay så! :)

Tror du ikke bare det er resterne af noget vokseværk...? Jeg kan til tider få mine ribben til at lave et *glub*, hvor det føles som om 2 af dem sætter sig på plads igen...

Og da mit vokseværk var på sit allerværste (er vel en 5-6 år siden) kunne jeg få min nakke til at knække adskillige gange ved blot at kigge til siden, altså adskillige knæk ved én enkelt bevægelse!

Link to comment
Share on other sites

Lyden skyldes såvidt jeg ved at leddet 'udvides' hvilket medfører at der dannes et undertryk i ledkapslen. Dette undertryk betyder at den mængde kvælstof der er opløst i ledvæsken udvider sig og går fra flydende form til gas-form (når dette sker høres 'poppet'). Derfor kan man også først 'knække fingre, nakke, ryg, whatever igen efter et stykke tid, når kvælstoffet igen er opløst i ledvæsken.

Efter mine oplysninger, skulle det ikke gøre noget, at fremprovokere knækket, eftersom man i forvejen kun kan knække de led, der er 'løse nok'...(der var en artikel om det i Helse sidste år). :)

Link to comment
Share on other sites

Nogen der kender den fornemmelse at have noget der "sitter" fast?

Så kan knæk altså hvirke ret forløsende...

Jeg har det ofte sådan at jeg kan mærke at fx. lændet ligger inde med et ordentligt knax. Så gør jeg det at jeg svinger venstre ben mod højre og samtidig drejer overkroppen mod venstre og derefter omvendt. Dette giver enten en række små knax eller et dybt et...

Link to comment
Share on other sites

Kiropraktorerne (som ellers er de store knækkere) anbefaler at man kun knækker (eller manipulerer som det hedder) led, som er "låste", idet hyppig manipulation af ikke-låste led risikerer at øge bevægeligheden et sted hvor man ikke ønsker det..

Nogle mener også at det kan fremme udviklingen af slidgigt.

Edited by Jørgen L
Link to comment
Share on other sites

Nogle mener også at det kan fremme udviklingen af slidgigt.

Jeg troede, det var manet i jorden som en and. :unsure:

Jeg har hørt, at knækket skyldes luftbobler i ledene der "popper" fri.

'Pyt

Måske - måske ikke. :)

Et led kan knække af mange årsager..

Edited by Jørgen L
Link to comment
Share on other sites

Nogen der kender den fornemmelse at have noget der "sitter" fast?

Så kan knæk altså hvirke ret forløsende...

Jeg har det ofte sådan at jeg kan mærke at fx. lændet ligger inde med et ordentligt knax. Så gør jeg det at jeg svinger venstre ben mod højre og samtidig drejer overkroppen mod venstre og derefter omvendt. Dette giver enten en række små knax eller et dybt et...

Jeg har det i den grad på samme måde ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej.

Jeg har bevist knækket næsten samtlige led i 7-8 år. Jeg har nu fået seriøst ryg og nakke problemer. Mit liv det siste år har været virkelig nedtur på grund af det.

Mit råd er klart at STOPPE med at fremprovokere knækkende selv. Det sker selvfølgelig engang imellem naturligt for de fleste. Men gør det ikke med vilje. Det har fucket min tilværelse temmelig meget up.

hey hey!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share