Problemer med Military Press


homer simpson
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er absolut nybegynder indenfor styrketræning. Har kun trænet i 3 måneder.

De sidste 3 uger har jeg haft problemer med Military Press. Når stangen føres ned til skulderhøjde opstår der en "smuttende" fornemmelse i højre underarm med efterfølgende smerte. Smerten sidder på undersiden af underarmen 2-3 cm. fra albueleddet. Smerten kommer allerede ved opvarmningen med 20 kg.

Er der nogen der har prøvet noget lignende, eller ved hvorfor problemet opstår?

Er der en anden øvelse der kan anbefales i stedet?

På forhånd tak.

Svend

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk haft samme "smuttende" følelse i albuen ved skulderstem foran for år tilbage. Dengang trænede jeg næsten udelukkende skulderstem bag nakken, men prøvede indimellem skulderstem foran (med det resultat at albuen smuttede! )

Idag kører jeg ALTID mine skulderstem foran og har ingen problemer med albuen - det er med andre ord forsvundet på mystisk vis!

Jeg tror ikke det er noget problem så længe der ikke er tale om egentlig smerte.

Mit råd, hvis du ikke kan holde den smuttende fornemmelse ud, må være at køre skulderstem med tunge håndvægte.

"dødløft" vægtene op fra gulvet og lav en hurtig vending så vægtene ender i startposition på skuldrene - stem derfra.

Jeg tror du undgår den smuttende fornemmelse med håndvægtene hvis du drejer lidt i håndleddet inden du stemmer op. Eksperimenter dig lidt frem.

Pres bag nakken er ikke et alternativ jeg vil foreslå - da øvelsen kan være skaldelig for skulderleddene.

Link to comment
Share on other sites

... pres bag nakken er ikke et alternativ jeg vil foreslå - da øvelsen kan være skaldelig for skulderleddene.

Ja, milo det har du søreme ret i..  Vi vil nødigt køre øvelser der ligefrem er skaldelige for vores stakkels små skuldre  <!--emo&:D

(kunne ikke lige dy mig.. )

Link to comment
Share on other sites

Ja ja... en lille trykfejl og STRAKS bliver man overfaldet!!! :)

BTW Francis, når vi nu er ved emnet - træner du nogensinde oppestød (træk/stød-greb) fra nakken??

Jeg har kørt den nogen gange med træk-greb fordi jeg forestiller mig den styrker ens topposition i træk.

Jeg synes bare, at den er hård ved skuldrene når man skal have stangen ned igen - skuldrene bliver ligesom vredet bagud og det er svært at holde igen på vægten det sidste stykke inden den rammer nakken....

mvp har et ret imponerende oppestød fra nakken, måske ku han gi en kommentar med???

Link to comment
Share on other sites

Jeg må indrømme at jeg bryder mig ikke om følelsen bag nakken...  Jeg føler ikke, at jeg kan holde den under kontrol på samme måde som foran. Så det må jeg sige nej til...

Jeg jeg laver drop-træk, for både at styrke styrken men især også balancen i bunden af trækket...  Den kan jeg godt lide!

Derudover laver jeg en form for press-outs i enden på mit sidste sæt pushpress(oppestød?), hvor jeg kører stangen op og ned ca. 8-10 cm en otte gange, for at øge min balance med stangen over hovedet!

Jeg har overvejet at lave en eller anden form for statisk hold af tunge vægte over hovedet med ved ikke helt endnu hvordan og -ledes!  Godt være man skulle vente til det bliver et problem...  Lige nu kører jeg pushpress 5 reps med 85 kg men kan kun frontsquatte 90 kg 3 gange  (ja, jeg ved godt det er lidt sørgeligt..  :o(

Jeg tror også det vil hjælpe lidt når jeg får råd til nogle VL-sko...  Fordi en stor del af problemet er at jeg læner mig en smule fremad i bunden af de tunge front-knæb.  -Et problem jeg ikke mærker så meget i mine vend, selvom det helt klart er til stede..

Link to comment
Share on other sites

Homer: sorry for at bringe VL på banen, men det faldt mig ligesom natruligt når vi diskuterede skulderstem og Francis blandede sig :)

Jeg ved ikke hvad den smuttende fornemmelse i underarmen skyldes, men tror ikke det er skadeligt så længe det ikke gør ondt. Som jeg nævnte kan du jo evt. prøve skulderstem med tunge håndvægte i en periode??

Blackice: Jeg kører ikke rent skulderstem (Military pres) mere, men har stemt 92.5 kg. for et års tid siden (jeg er desværre en lousy presser! )

Francis: Jeg bruger oxo drop-træk - men kun som et led i min allround opvarmning sammen med OH-knæbøjninger. Jeg tror heller ikke oppestød bag nakken bliver en fast øvelse for mig, men indimellem kører jeg et par gentagelser for adspredelsens skyld.

Til gengæld kører jeg faktisk skulderstem hver eneste gang jeg træner - veksler mellem skulderstem med benafsæt (pt. 95 kg. x 3 gentagelser) , 1-arms kvikstød med håndvægt (40 kg x 3 gentagelser) og slutteligt når jeg laver split-oppestød i det klassiske stød (102.5 kg x 1 gentagelse).

Link to comment
Share on other sites

Skulderstem er en "underlig" øvelse - forstået på den måde, at man ikke altid bare kan øge vægten fra gang til gang..... og slet ikke hvis man kører med vægthop på 2.5 kg (som oftest er det mindste med en OL-stang).

Selvom det er fustrerende så lønner tålmodighed sig ofte ved at man pludseligt "bryder barrieren" og kan øge vægten på stangen igen.. nogen gange oplever man at kunne øge flere workouts i træk... for så at stagnere igen...

Mit simple råd er... PRES, PRES, PRES og ha tålmodighed!

Når man "kun" presser 30 & 40 kg. er der ingen grund til at begynde med div. assistanceløft (lockouts etc.) - det er forbeholdt de "avancerede" løftere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share