Skrivebordsskader


Mette_Musen
 Share

Recommended Posts

Som overskriften lyder, så er jeg begyndt at få ondt i armene af at sidde og skrive på trods af at jeg har overholdt forholdsreglerne om at tage regelmæssige pauser og strække ud osv. Ja, jeg ved egentlig ikke, hvad jeg forventer at få svar på, men det kunne jo godt være I andre havde oplevet det samme og havde nogle gode råd, evt. øvelser....?

Link to comment
Share on other sites

Sørg for at du for alt i verden sidder så dine hænder i hvert fald 10 cm under skulder højde!

Jeg har haft noget af det samme, som dog heldigvis går væk *med det samme* jeg træner dødløft (jeg været nødt til at holde et par pauser, derfra ved jeg det er dødløften der har hjulpet). Prøv at kigge det bord du sidder ved, og tænk over om det er en 'naturlig' stilling du sidder i, og om du eventuelt kan 'rykke rundt på noget' for at hjælpe.

Håber det hjælper lidt... :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en ministepper stående ved siden af mit skrivebord derhjemme. Jeg plejer at tage 2-5 min på den ca. hver halve time med energiske armbevægelser til. Det plejer at tage det meste af den ømhed for lang tids skrivning giver, både arm, skulder og rygmæssigt.

Link to comment
Share on other sites

Som overskriften lyder, så er jeg begyndt at få ondt i armene af at sidde og skrive på trods af at jeg har overholdt forholdsreglerne om at tage regelmæssige pauser og strække ud osv. Ja, jeg ved egentlig ikke, hvad jeg forventer at få svar på, men det kunne jo godt være I andre havde oplevet det samme og havde nogle gode råd, evt. øvelser....?

Hvis du oplever det er mest i din musearm, den er gal, så kunne du skifte mellem at bruge højre og venstre arm. Har haft flere kolleger der har skiftet hånd i forbindelse med problemer, og nok er det akavet i starten, men man vender sig hurtigt til det. Alternativt kan også anbefales trackball og ikke mindst at lære tastatur-genveje.

Er det fra tastaturet, dit bøvl stammer, så har du allerede fået gode råd. Skal jeg komme med et ekstra skulle det være knæk-tastaturer:

ps_natlkybdelite.jpg

Det har jeg selv haft meget glæde af.

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle jeres svar!!

Men grundet jeg også sidder og skriver i hånden, (notater) så får jeg nærmest krampe i armen, altså mellem albuen og håndleddet (har lige glemt hvad det hedder....:bblush:). Her kan jeg desværre ikke skifte hånd, hvis jeg også vil kunne læse det bagefter..

Link to comment
Share on other sites

faktisk er jeg begyndt at få ovennævnte symptomer.. kan dog ikke mærke noget, hvis jeg kører tung bænkpres og dødløft. det gør ondt hvis jeg feks skal åbne en dør. eller hvis jeg har siddet stillet med armen i et stykke tid, og så vil bevæge den :unsure: . nogle gange sidder jeg godt nok lidt "skævt" og skriver.. skal jo se lidt tv imens :) .. men om det er det ?? vil da lige prøve at huske på det når jeg sidder og skriver fremover.

det gør ondt sådan lidt det samme sted. mellem håndled og albuen - på "overarmen" .. altså ikke biceps! ved ik lige hvad det stykke hedder

Link to comment
Share on other sites

Mettemusen> nej, det er jo så lige netop ikke underarmen, men den øverste del af underamen :lol: kan ikke ,ærke noget ved tung vægttræning. men jeg kan jo ikke køre tung dødløft alle ugens dage

Edited by !diot
Link to comment
Share on other sites

Takker for alle jeres svar!!

Men grundet jeg også sidder og skriver i hånden, (notater) så får jeg nærmest krampe i armen, altså mellem albuen og håndleddet (har lige glemt hvad det hedder....:bblush:). Her kan jeg desværre ikke skifte hånd, hvis jeg også vil kunne læse det bagefter..

Du tager notater på en blok papir? Så ville jeg tjekke, om du bruger for hårdt bly (hvis du bruger en trykblyant) eller en kuglepen, der kræver at du trykker for hårdt. Prøv med en filtpen i stedet - det synes jeg er meget mere behageligt end en klattende, halvtør kuglepen.

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Jeg skriver ALDRIG i hånden.

Har altid fået skrivekrampe efter en hvis periode.. Før i tiden i folkeskolen hvor vi skrev meget i hånden, kunne der gå 10-15 minutter før jeg fik skrivekrampe, og måtte sidde og vifte med hånden.

Nu går der ikke andet end 5 minutter, da jeg aldrig skriver i hånden længere.

Det er simpelthen en optræningssag.

Desuden finder jeg det dybt spild af min tid at skrive i hånden, da jeg skriver meget meget hurtigere på pc ;)

Link to comment
Share on other sites

Sørg for at du for alt i verden sidder så dine hænder i hvert fald 10 cm under skulder højde!

Jeg har haft noget af det samme, som dog heldigvis går væk *med det samme* jeg træner dødløft (jeg været nødt til at holde et par pauser, derfra ved jeg det er dødløften der har hjulpet). Prøv at kigge det bord du sidder ved, og tænk over om det er en 'naturlig' stilling du sidder i, og om du eventuelt kan 'rykke rundt på noget' for at hjælpe.

Håber det hjælper lidt...  :)

Dødløft som behandling, det er sejt. :w00t:

"har du hovedepine? Gå hjem og tag et par dødløft og gå tidligt i seng" :w00t:

Edited by Lillefrø
Link to comment
Share on other sites

Playboy: Nu er det heller ikke en stil jeg sidder og skriver, men en masse formler og udregninger, og dem er det altså (for mig) 10-gange hurtigere at skrive i hånden, hvis man også skal kunne overskue dem bagefter. ;)

lillefrø: Jamen, det er rigtigt, jeg har ikke mærket noget endnu.... (7 9 13)... ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share