2 stk. haletudser ønsker kommentarer!


Lantador
 Share

Recommended Posts

En kammerat og jeg har nu i en del tid trænet med henblik på at skulle til optagelsesprøve hos en af de danske specialstyrker, nærmere bestemt afdelingen for vandhunde.

I skrivende stund er der præcis to måneder til vi skal til de første prøver, som rent fysisk kun består af 3 x bronzecirkel på max 12 minutter, og en 12-minutters (cooper) test med det samme bagefter, hvor der skal løbes minimum 2800 meter.

Vi er lige nu i stand til at lave cirklerne på omkring 7 minutter og løber over 3000 meter på en coopertest begge to.

Det vi derimod træner med henblik på, er næste prøveomgang som ligger om ca. 4 måneder, hvor kravene er skrappere. Disciplinerne er igen 3 x bronzecirkel på max 12 minutter, og en 12-minutters (cooper) test med min. 2800 meter som resultat. Derudover er der 15 km løb på max. 75 minutter, 300m svømning på max 8 minutter, 70 km march (av), og en masse undervandsøvelser - Blandt andet er det nok en god ide at kunne holde vejret mindst et minut, hvilket vi ikke helt mestrer endnu.

Vores træning ser pt. ud som følger.

Mandag:

3xBronzecirkel, umiddelbart herefter 5 km løb

Herefter styrketræning ca. 1 time, vægt på bryst og triceps, mave - Med indlagte armstrækkere/finneslag som "pause".

Herefter svømmetræning:

500 meter bryst

10 x 50 meter crawl

10 x 25 meter dyk

10 x ophold på 4m, hold vejret maximal tid

Tirsdag:

3xBronzecirkel, umiddelbart herefter 5 km løb

Herefter styrketræning ca. 1 time, vægt på ryg og biceps, mave - Med indlagte armstrækkere/finneslag som "pause".

Herefter svømmetræning:

1000 meter bryst

Binding af knob på 4 m vand

råbåndsknob, flagstik mv

På/aftagning af maske/finner på 4 m vand, efter udspring fra 5 m vippe

Drukneøvelse, 5 minutter, op, helt ned på 4m, op, 1 indånding, uden brug af hænder, ben samlet (som bagbundet)

Onsdag:

3xBronzecirkel, umiddelbart herefter 5 km løb

Herefter styrketræning ca. 1 time, vægt på benene, mave - Med indlagte armstrækkere/finneslag som "pause" under HELE træningen.

Herefter svømmetræning:

500 meter bryst

10 x 50 meter crawl

5 x 25 meter dyk

5 x maximal længde dyk

10 x bunddyk 4m bassin, hold vejret maximal tid

Torsdag:

3xBronzecirkel

Herefter svømmetræning:

1000 meter bryst

Binding af knob på 4 m vand

råbåndsknob, flagstik mv

På/aftagning af maske/finner på 4 m vand, efter udspring fra 5 m vippe

Drukneøvelse, 5 minutter, op, helt ned på 4m, op, 1 indånding, uden brug af hænder, ben samlet (som bagbundet)

Aften: Orienteringsløb (8-10 km) i lokal klub.

Fredag:

3xBronzecirkel, umiddelbart herefter 5 km løb

Herefter styrketræning ca. 1 time, vægt på benene, mave - Med indlagte armstrækkere/finneslag som "pause" under HELE træningen.

Herefter svømmetræning:

500 meter bryst

10 x 50 meter crawl

500 meter bryst

10 x 25 meter dyk

10 x bunddyk 4m bassin, hold vejret maximal tid

Lørdag:

3xBronzecirkel (intet løb herefter - løbefri dag)

Herefter styrketræning ca. 1 time, hele overkroppen trænes igennem, mave - Med indlagte armstrækkere/finneslag som "pause".

2000 meter bryst

10 x bunddyk 4m bassin, hold vejret maximal tid

Maskeøvelser, maskefyldning, finner/maske af/på under vandet

10 x max længde svømning under vandet med finner og maske.

Søndag:

Fri!

Som note, vi piller normalt en dag ud af ovenstående hver ca. 14 dag, og indsætter en marchtur på omkring 20-30 kilometer i stedet.

Vi kunne godt tænke os lidt feedback på ovenstående.

Vores "problem" areas lige nu er specifikt:

- Vi er ikke gode nok til at holde vejret. Vores max på bunden af 4m bassinet er ca. 45-50 sekunder.

- Lidt problemer med crawl når distancerne bliver lange - Her modtager vi dog lige pt. teknisk undervisning (udenfor ovenstående træningstider) træning i en svømmeklub.

Vi kunne rigtig godt tænke os at dyrke evt. UV-Rugby eller fridykke, evt. tage dykkercertifikat. NU. Bare et problem at finde en klub i området hvor vi kan træne hen over sommeren. (Vi er fra Lyngby i det nordlige københavn.).

Jeg vil i øvrigt lige tilføje at vi benytter kreatin som tilskud til vores kost dagligt, men ikke proteinpulver af nogen art. Kreatin har tilsyneladende en god virkning på vores restitution (vi kan i hvert fald mærke klar forskel).

Edited by Lantador
Link to comment
Share on other sites

jeres program ser ret fornuftig ud, men måske kunne i tænke jer, at lave den lille ændring at køre luftsprint når i svømmer 10 x 50 crawl, da det er en god måde, at få trænet jeres lunger på, men det får i nok ikke noget ud af da jeres træning skal laves udfra udholdenhed.

Nu går jeg ud fra, at grunden til i svømmer alt det brystsvømning er fordi i skal svømme med oppakning? det ville jo være ret svært at svømme crawl med en rygsæk :tongue: :swim:

Man kan også bruge nogle svømmeplader som man spænder på hænderne, da det gir noget modstand i vandet, men derimod svømmer i også hurtigere ved det, så det er spørgsmålet om i så kan få fat i vandet, når i ikke svømmer med svømmepladerne, men så kan i få problemet, at i ikke få ordentligt fat i vandet når i smider pladerne igen og skal svøme uden dem, men de gir noget modstand i vandet og styrker ens træk i vandet.

Ellers smid noget vægt på ryggen når i svømmer bryst.

Link to comment
Share on other sites

Ja, man skal forvente at svømme med "badedyr", det vil sige sin oppakning i en vandtæt pakning - Samt naturligvis at svømme i kampuniform inklusiv. støvler og hele baduljen. Her er bryst nok mest anvendeligt. Og så svømmer vi i øvrigt bryst fordi ingen af os er hajer nok endnu til crawl til at kunne svømme langt nok...

Men tak for tipsne, og jeg har set folk med de der plader, kan være vi prøver det!

Link to comment
Share on other sites

Har læst den fra enden til anden hehe!

Bestemt også noget vi har skelet meget til kan jeg sige.. Har også skrevet til ham, han har bare ikke svaret (han har jo nok også travlt for tiden hehe). :)

Edited by Lantador
Link to comment
Share on other sites

Som jeg ser det så har i alt alt for lidt marchtræning. Hvis "kravet" er 70 km så bør i kunne gå det med fuld oppakning i et OK tempo (ikke for meget over 12 timer).

Som træning til dette så bør i nok mimimum gå det halve en gang om ugen.

Rock'n Roll :strat:

SainTPauli

Link to comment
Share on other sites

Til at starte med: Held og lykke!!!!! ;)

Min bedste ven er elev hos "frygtmandskorpset" lige nu.....

Jeg fik lov til at følge noget af hans træning sidste år (så meget som jeg kunne)

Mine råd til jer er:

Mere bronzecirkel. Og det skal ALTID være i perfekt stil. (eller skal I lave øvelsen om) ;)

skær ned på styrketræningen. I kan ikke bruge storke muskeler til så meget deroppe. De kræver bare mere ilt.

Mere marchtræning. I kan ikke vende jer nok til march. Hørt om 120'eren???? 3 dage, 40km om dagen på max 8 timer, med 25kg+ i sækken. Så bliver man træt. <_<

Drop brystsvømningen. Frøer svømer næsten aldrig bryst, og I kan jo godt i forvejen :)

Løb noget længere. De løber langt deroppe, meget langt. Lav jeres 5km om til 15km.

Og sidst men ikke mindst: TRÆN HÅRDT - KÆMP LET!!!! :devil:

Jo hårde I træner nu, jo letter får I det til næste år.

Håber I kan bruge min andenhåndsviden til noget.

P.s. Husk I må aldrig ALDRIG give op!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Ja vi er godt klar over den halter lidt med march også, og det er da også noget vi vil op-prioritere meget efter første prøve.

Hmm... Problemet med marchtræning er, at der nemt kan ske overbelastningsskader pga. den øgede træningsmængde. Derfor er det nok en bedre ide at gå i gang med det samme. Så kan i langsomt øge mængden. Så er der også plads til pauser hvis i render ind i småskader.

Hvis i venter indtil i er kommet ind så har i et problem. For inde i mili er der ikke meget træning der bleiver lavet på den fornuftige måde. Her er det bare hovedet under armen og håbe på, at i kan holde til det.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Og i har nok ret i vi bør droppe vores styrketræning eller i hvert fald drosle ned, og lave mange fler strækkere, situps, kropshævninger og finneslag. 

Så vidt jeg husker så får de mange beløninger.

DVS: 25armstræker, 25finneslag, 25rygstræker, 25englehop, 20krophævninger (med hælene i jorden)

Men jeg er ikke 100% sikker....

Edited by AntonD
Link to comment
Share on other sites

Mht at holde vejret, skal det så foregå på 4 meters dybde?

I bruger nemlig meget ilt på at først dykke ned til de 4 m og derefter holde jer dernede - også selvom i bare holder i en stang, jo dybere i er nede jo mere ilt bruger kroppen (Boyles lov). Jeg dykkede selv for ca 4 år siden, og min rekord i at holde vejret var 2 min 34 sek.

Hvordan gjorde jeg så det? Lige inden start trak jeg vejret dybt og hurtigt (hyberventilerede) i 5 - 10 sek og så lagde jeg mig HELT stille i overfladen, og med lidt træning kom jeg ret hurtigt op på 2 min.

Link to comment
Share on other sites

Det vi gør er at tage 3 dybe indåndinger, vende bunde i vejret, stille og roligt med crawlbenspark svømme ned til bunden mens vi trykudligner med hånd/næse, og så sætter vi os på bunden og puster det luft ud der skal til for at holde os nede...

Aner ikke om det er korrekt teknik, men sådan har vi gjort hidtil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil mene de 3 indåndinger er lige i underkanten tag en 4-5 stk men pas på man kan godt blive svimmel. Har I noget at holde ved når I er nede, så I ikke er nød til at puste luft ud så snart I kommer ned? Det gælder om at have så lidt fysisk aktivitet som overhovedet muligt. Og når man så næsten ikke kan holde det ud mere så prøv at lukke en lille smule luft ud, det skulle gerne hjælpe til at I kan klare adskillige sek mere.

Link to comment
Share on other sites

Ok, det vil vi prøve. Så vidt vi ved skal man dog holde sig langt fra at hyperventilere...

Og nej, vi kan ikke forvente der er noget at holde fast i på bunden, så der er ingen grund til at træne det. Hvis der er, så er det jo kun en positiv overraskelse.

Link to comment
Share on other sites

I skal selvfølgelig træne under de forhold som prøven skal aflægges under.

Jeg ved godt at man fraråder hyperventilering, men så længe man ikke overdriver og lytter til de signaler kroppen giver (f.eks. svimmelhed) tror jeg ikke der sker så meget ved det.

Jeg ved ikke hvor meget du/I ved om åndedrættet, men jeg foreslår det fordi I på denne måde (dybe hurtige vejrtræninger) vil komme af med en stor mængde CO2 fra jeres lunger (I får en lav CO2%) inden neddykningen. Det er også for at sænke CO2% mens I er nede jeg forslår små udåndinger når det bliver hårdt.

For når CO2% i lungerne når en given værdi er der en refleks i kroppen siger: "ILT NU!!!" og den kan man ikke bekæmpe med viljestyrke og man svømmer op igen, den kan muligvis rykkes vha træning det ved jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share