2 stk. haletudser ønsker kommentarer!


Lantador
 Share

Recommended Posts

For når CO2% i lungerne når en given værdi er der en refleks i kroppen siger: "ILT NU!!!" og den kan man ikke bekæmpe med viljestyrke og man svømmer op igen, den kan muligvis rykkes vha træning det ved jeg ikke.
Bop bop bop, hvis man ikke besvimer på vej op, når man over fladen ;)

Black out ved dybdykning

Ovenstående link er godt nok en artikel om dybdedykning, men den har også relevans i svømmehallen. Det kan også godt gå galt selvom man ikke har dykket så dybt.

Jeg ved ikke hvor meget du/I ved om åndedrættet, men jeg foreslår det fordi I på denne måde (dybe hurtige vejrtræninger) vil komme af med en stor mængde CO2 fra jeres lunger (I får en lav CO2%) inden neddykningen. Det er også for at sænke CO2% mens I er nede jeg forslår små udåndinger når det bliver hårdt.

Hyperventilation er ikke smart i forbindelse med at holde vejret. Problemet med at fjerne meget CO2, er at chemoreceptorerne, som sidder i den forlængede rygmarv, og er med til at styre åndedrætscentret, ikke registrerer at vi skal trække vejret. Når vi dykker ned og bruger ilten og producerer CO2 er det under et vist tryk. Når hjernen så mener at vi skal trække vejret igen, dykker vi op igen. Der sker nu det at trykket ændres i kroppen hvorved at cellerne udvider sig igen. Vi har nu meget mere CO2 end kroppen troede og vil selvfølgelig forsøge at få mere ilt ind i kroppen ved at trække vejret. Dette er knap så heldigt i og med at vi stadig er på vej op til overfladen. Vi har nu en shallow water blackout eller i værste fald en drukning (dette er den forsimplede udgave af forklaringen).

Tips om åndedrætsteknikker

Der er masser af gode artikler på deres hjemmeside. Især det med meditation og mental træning er en overset disciplin. Det giver meget mere end man tror. Jeg taler af erfaring ;)

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg som jeg siger kun eksperimenteret med at holde vejret til det yderste, i overfladen, så når refleksen satte ind kunne jeg få luft med det samme, så jeg er enig med dig i at man bør gå lidt mere forsigtigt til værks når man er på større dybder, så man starter sin opstigning et par sek før grænsen.

Vi har nu meget mere CO2 end kroppen troede

CO2% er uændret og så vidt jeg husker er det, den der afgør hvornår vejrtrækningsrefleksen sætter ind, men det kan være jeg husker forkert.

Edited by Glud
Link to comment
Share on other sites

CO2% er uændret og så vidt jeg husker er det, den der afgør hvornår vejrtrækningsrefleksen sætter ind, men det kan være jeg husker forkert.

CO2 kan jo ikke være uændret når vi hele tiden bruger ilt og derved danner mere CO2. Men det er som du skriver CO2 niveauet der fortæller hjernen hvornår vi skal trække vejret.

Da jeg snart skal puttesove lavede jeg lige en hurtig google:

Shallow water blackout på engelsk

Her er det beskrevet i detlajer hvad der sker.

Link to comment
Share on other sites

Men det er som du skriver CO2 niveauet der fortæller hjernen hvornår vi skal trække vejret.
Det er også sådan jeg husker det, men jeg kan tage fejl.
CO2 kan jo ikke være uændret når vi hele tiden bruger ilt og derved danner mere CO2

Det er heller ikke det jeg mener. Jeg mener at under opstigningen bruger vi stadig ilt, men forholdet mellem ilt og CO2 vil ændre sig som det hele tiden har gjort, men ikke så dræstisk som du giver ustryk for.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan da huske lidt fra min dykkerteori, så jeg kan da lige præcisere lidt omkring åndedrætssystemet :)

Der er 2 funktioner som får os til at trække vejret, chemoreceptorerne og åndedrætcentret. Åndedrætscentret bliver styret af CO2 indholdet i blodet, og forårsager en "tvungen" vejtrækning. Chemoreceptorerne bliver styret af ilt indholdet i blodet, men de nervesignaler de afgiver er ikke så stærke som åndedrætcentrets og man kan derfor bevidst undertrykke dem.

Ved at hyperventilere "vasker" man CO2 ud af blodet og forsinker derved åndedrætscentrets "tvungne" åndedræt og man kan så selv undertrykke chemoreceptorerne og derved holde vejret lidt længere. På den måde kan man så (hvis man er heldig) få lidt længere tid under vandet, men oftest ignorerer man iltmanglen for længe og besvimer pga. iltmangel. Besvimelsen/shallow water blackout resulterer så oftest i en efterfølgende drukning.

Da jeg tog mit certificat kan jeg huske at vi kørte meget 8-tals træning. Dvs. en halv bane ovenvande, en halv bane på bunden, en halv bane ovenvande osv. uden pauser. Da i jo nok skal have en lidt bedre lungekapacitet kan i jo køre med hele baner istedet for halve eller hvad der passer til jer.

Link to comment
Share on other sites

Freeze: Vi skal til UV-Rugby i morgen aften i en klub her i KBH - Takket være dine pointere. Vi glæder os ret meget! :)

Her til aften har vi været ude og løbe et solidt O-Løb i meget kuperet tærren, samt fået trænet en masse svømning om formiddagen - Plus vi har købt våddragter mm. så vi kan begynde vores havtræning! Wee! :)

Men igen: Tak for hjælpen! :)

Link to comment
Share on other sites

En stærkere krop er også en mere udholdende krop. Så større muskler? Nej. Stærkere muskler? Ja.

En frømand skal være udholdende, ikke stor og stærk.

Derfor mere bronzecirkel, med kropsøvelser. For det er næsten kun kropsøvelser frøerne laver.... ;)

Link to comment
Share on other sites

Anton, du bliver ved med at skrive stor?? Du kan sagtens øge din styrke uden at vokse af det:

http://www.motion-online.dk/forsk_styrk_skiudhold.shtml

http://www.motion-online.dk/eksp_styrke1.htm

Jeg benægter ikke at udholdenhed bestemt er en god ide som elitesoldat, men en byrde båret på en stærk krop vil føles lettere end på en svagere krop. samtidigt vil større styrke betyde hurtigere reaktions evne. Der er kun fordele ved større styrke (Ja, + udholdenhed ;) )

Link to comment
Share on other sites

Det ved jeg godt.....

Der jeg vil hen med dette er at som frømandselev kan du ikke bruge styrketræning (lav reps træning) til så meget..... Heller bruge tiden på udholdene træning. Så som svømning, march, løb osv..... Det er det som du skal bruge.... Og når du, som elev, får "beløninger" er det aldrig under 100reps af hver, så kan man ikke bruge stor styrke til så meget....

Så i mine øjene er styrketræningen i denne forbindelse lidt spild af tid..... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share