Regler i Clean and Jerk


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

Jeg undre mig lidt over de mange navne.

Der er Træk, og stød. Clean, og Power Clean, Rå træk og Jerk, frivend.

What in the world is that.

PT kører jeg hvad jeg tror er, Frivend efterfulgt af stød.

Plus at jeg kører hvad jeg tror er træk.

Træk hvor vægten skal op i en hug. Clean/Frivend hvor vægten først skal op til bryst højde, og stødes op der fra.

Nå men hvordan er reglerne til konkurence for sådan noget? Er der nogen der ved det. Jeg har trænet det i 2 måneder nu, og synes egentlig det er sjovt og udfordrende. Og vi har styrkeløft tilknyttet, så jeg kan komme til at løfte i konkurrencer. Men hvordan er reglerne. Jeg overvejer at melde mig ind nemlig.

Hvordan ser vægt og klasse fordelingen ud i denne sport, og kan jeg se rekord listen i dk nogen steder?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil stille og i træk og stød så nytter det nok ikke meget at i har styrkeløft tilknyttet :) Vægtløfting er måske det ord du leder efter :) Prøv at tjekke hjemmesiden for dansk vægtløftningsforbund link, og se om ikke du kan finde ud af det der.

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Jeg undre mig lidt over de mange navne.

Der er Træk, og stød. Clean, og Power Clean, Rå træk og Jerk, frivend.

What in the world is that.

PT kører jeg hvad jeg tror er, Frivend efterfulgt af stød.

Plus at jeg kører hvad jeg tror er træk.

Træk hvor vægten skal op i en hug. Clean/Frivend hvor vægten først skal op til bryst højde, og stødes op der fra.

For at rydde lidt op i forvirringen...

Snatch = Træk

Clean and Jerk = Stød

Jerk = Oppestød?! På den dansk har man kun et ord for Clean and Jerk. (Se ovenfor)

Powerclean = Frivend

Clean = Vend

Powersnatch = Råtræk

Disclaimer: Jeg er ikke vægtløfter, så det kan tænkes at dette ikke er 100% korrekt, men det satser jeg på det er...

Edited by Henning Friis
Link to comment
Share on other sites

Blackice->

Er der slet ikke nogle vægtløftere i klubben som man kan spørge?

Til konkurrence må du selv om du vil lave råtræk eller træk og det samme gælder for stødvend/frivend.

Men du må ikke lave "efterstem". Stangen skal i alle tilfælde op på strakte arme i en bevægelse. Det er en underlig regel, men sådan har man valgt at det skal være.

Link to comment
Share on other sites

Jo vi har skam massere af Vægtløftere. Eftersom vi er en VÆGTLØFTER klub. Beklager misforståelsen.

Grunden til jeg spørg af jeg i 2 måneder har løftet uafhængigt af de andre løftere , og var lidt nysgerrig efter hvordan reglerne egentlig er.

Feks når jeg laver Clean and pres, så i Clean delen, henter jeg ikke stangen helt nede i knæene. Det er min teknik ikke god nok til.

Men jeg var lidt nysgerrig for om det egentlig havde betydning.

Link to comment
Share on other sites

Blackice: Jævnfør din avatar er det vist ikke en dårlig ide at påbegynde vægtløftning så du kan få (genop)trænet dine øvre trapezius ryg muskulatur :lol:

Ellers cool nok du har fået smag for det. Er det ikke HH der er træner i den klub du træner ved siden af? Tror bestemt han er en god træner.

Feks når jeg laver Clean and pres, så i Clean delen, henter jeg ikke stangen helt nede i knæene. Det er min teknik ikke god nok til.
Man kunne så argumentere for at det er et power clean and press ;) Men rent faktisk er der også et område hvor stangen vendes som nogen vægtløftere definerer som ingenmandsland - hverken et vend (clean) eller frivend (powerclean) Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Blackice: Jævnfør din avatar er det vist ikke en dårlig ide at påbegynde vægtløftning så du kan få (genop)trænet dine øvre trapezius ryg muskulatur
Mine Trapz er virkelig et svagt punkt ja. Jeg skal lave nogle shrugs tror jeg :lol:
Ellers cool nok du har fået smag for det. Er det ikke HH der er træner i den klub du træner ved siden af? Tror bestemt han er en god træner.

Jo det er HH. Men vi har fået et Junior hold også. Så nu er der faktisk 4 vægtløfter trænere. De lavede to sølv medaljer i DM i junior klassen. Den kan jeg dog nok ikke komme med i. ØV

:lol:

Man kunne så argumentere for at det er et power clean and press  Men rent faktisk er der også et område hvor stangen vendes som nogen vægtløftere definerer som ingenmandsland - hverken et vend (clean) eller frivend (powerclean)

Hmm ja. Dvs der ikke direkte er regler for det eller hvad?

Jeg kan sagtens vende den uden at gå helt ned i knæ. Selvfølgelig går jeg ned i knæ , men absolut ikke helt ned to the grass, og front squatter den op som jeg ser nogen gør.

I øvrigt prøvede jeg PR da jeg startede og jeg fik 75kg op i clean and pres.

I onsdags lavede jeg 3X3 med 72,5 kg, og bag efter en dubbel og en singel.

Det er min eksplosivitet det kniber med. Push delen er ikke så svær. Skal bare blive bedre til at hente vægten længere nede. Det hele skal næsten hentes i skuldre og triceps nu.

Link to comment
Share on other sites

Blackice. Jeg havde ikke helt fattet¸ at det var VAEGTløftere du traenede sammen med. :unsure:

Hvis du har som mål at lave 'hele' stød (a la vaegtløfterne med atg hugvend osv.) er det lidt intimiderende at dykke med en stor vaegt fordi det er så dynamisk. Det syntes jeg i hvert fald. Men jeg tror det er en god ide er at øve sig på en masse teknik i traek. Altså HELE traek fordi man på den måde bliver vant til at komme dybt ned i bundpositionen med belastning på.

Nå ja og så kan man også blive god til traek af det <_<

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg synes træk er kedeligt. Altså hvor den skal op i et hug. Uden stød delen fra brystet af. Men nu er jeg også ekstremt glad for brug af skulder pres lign øvelser, så derfor synes jeg det er sjovt. Men det er nok fordi jeg synes den er teknisk svær. at jeg finder den lidt kedelig.

Kunne godt tænke mig at få lidt assistance fra nogen mere kyndige på området. Jeg må overveje at gøre mere ved det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share