Squat


Workoutfanatic
 Share

Recommended Posts

Jeg har efter mange overbevisende indlæg her på MOL indraget squat i mit træningsprogram. Mit "problem" er bare, at det er i mine balder og på indersiden af mine lår jeg kan mærke øvelsen mest. Gør jeg noget forkert, eller er det fordi min krop først skal tilpasse sig øvelsen? Jeg går rimligt dybt når jeg squatter (lidt under 90 grader), så jeg kunne godt tro, at det er heri problemet ligger. Er der nogen som har forslag til, hvad jeg gør forkert?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også problemer med squat, men det er mest omkring at holde skinnebenene lodret. Jeg kunne godt da jeg prøvede i søndags, men nu kan jeg bare ikke finde ud af det.

M.h.t. dybde så er det vel ikke dybt før man er længere nede end man havde været, hvis man satte sig på en bænk istedet for at gå helt ned. (eller sagt på en anden måde, så er dyb squat vel at gå længere ned end at lårene er vandret?)

Link to comment
Share on other sites

Der er egentligt ikke noget galt i at du kan mærke det i balderne, da det er en af de primære bevægere i squat. Grunden til at du kan mærke det der mere end andre steder kan som jeg ser det skyldes 2 ting. 1. Dine balder er det svage led. Forstået på den måde at den er dine gluteus maximus, som ligger længst tilbage styrkemæssigt, når man ser på alle aktiverede muskler i bevægelsen. 2. Din form er indrettet så balderne er mere aktive. Hvordan kører du squat ??

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Afhængig af hvordan du squatter, så forandres belastningen på de forskellige muskler også.

At du mærker det mest i balderne på inderlårene er nødvendigvis ikke noget dårligt. Det kunne måske tyde på at de muskler måske mangler noget styrke i forhold til dine andre muskler.

Dyb squat er simpelhen ATF squats(Ass To the Floor), altså så langt ned som du overhovedet kan komme(med god form selvfølgelig :) )

Link to comment
Share on other sites

Når jeg ikke kan finde ud af squat, kan det skyldes at jeg først prøvede squat sammen med en stangspringer som altid stoppede på en bænk.

Jeg spekulerer på om WOF stopper bevægelsen før gulvet uden bænk, og om det kunne være det, der giver ømme balder?

Selv har jeg absolut ingen reaktion fra mine balder, men knæene har været lidt underlige, når jeg kom hjem.

TJ og XAX: Hvor bredt må man stå?

Link to comment
Share on other sites

Du må faktisk stå så bredt som du har lyst til. WSB gutterne står afsindigt bredt. Mindre kan gøre det. Høje personer med lange lårbensknogler har som regel lettere ved at køre med ordentlig squatform, hvis de står noget bredere end normalt. Det bliver på den måde meget nemmere at holde knæene inden over fødderne, og knæ gener mindskes drastisk.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Så bredt som det nu skal være. Det kan være nødvendig for nogen mennesker inkl. undertegnede at squatte med bred stand, simpelhen fordi det gør det lettere at holde knæene i ro, og fordi det gør det muligt at squatte med flere kg på(mest relevant for styrkeløftere), og bred stand generelt flytter belastningen fra quads imod hoften.

Link to comment
Share on other sites

Prøv at fokusere på at "sætte" dig ned og tilbage MELLEM dine ben istedet for bare at bøje i knæene når du laver knæbøjninger (det Dan John kalder harmonika squats ! :) )

Start evt. ud med at hoppe på stedet (UDEN stang!! :) ) eller lave knæbøjninger uden stang - på den måde kan du få en fornemmelse for hvad der er den mest naturlige fodstilling og bredde for netop dig.

og så læs det de andre har skrevet til dig - grundigt!!! :)

Link to comment
Share on other sites

At THE SQUAT mærkes i andre muskelgrupper end i 4-ceps understreger at det i høj grad er en basisøvelse for benene

(eller hele kroppen?).Når jeg i en periode ikke har kørt øvelsen er jeg helt smadret i hasemusklerne ved opstart.Jeg bliver aldrig egentlig øm på forsiden af lårerne selvom jeg også kører til lige under vandret, men efter squats kan jeg i 1 dags tid have "gummiben".

Link to comment
Share on other sites

Ok. Lyder meget interessant. Jeg prøvede lige at udføre øvelsen (uden vægt), som du sagde. Det skulle jeg ikke havet gjort. Jeg vidste godt at jeg var rimlig øm i ballerne, men jeg havde dog regnet med, at jeg kunne rejse mig igen. Det kunne jeg ikke. Endte med at måtte lade mig falde om på ryggen, og rejse mig på samme måde som en dranker rejser sig efter at havet faldet om uden for den lokale efter en hård aften.

Venter nok liiige en dag til med at prøve at lave en enkelt squat (uden vægt!!!!!).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share