Træning til 125km. cykelløb


Niske
 Share

Recommended Posts

Nu ser det ud til at jeg skal med til det der 125 km. cykelløb d.7 august, dvs. om 60 dage! Jeg har mulighed for at træne en masse indendørs, og meget lidt udendørs, pga. min særdeles latterlige bjergged.

Jeg går ud fra at jeg skal have en del lange pas - 2 til 3 timer - i benene, men hvilke pulsgrænser skal jeg arbejde med for at forberede mig optimalt?

Forslag udbedes.

Niske

Link to comment
Share on other sites

Ikke for noget, men hvis det kun er 125 km kan du vel bare mase på som du plejer?

Som jeg plejer :lol: :blink:

Forskellen er jo at det bliver 4-6 timer i træk, hvilket jeg så absolut ikke er vant til.

Som jeg plejer?

Niske

Link to comment
Share on other sites

Hej Niske

Jeg synes, at 125 km er pænt langt, så lidt forberedelse vil jeg absolut anbefale! Af din log kan jeg se, at du ikke er så vant til at cykle så lange ture på landevejen, men mere tager nogle lange ture på spinningcyklen.

Min egen erfaring med dette er, at jeg her i weekenden gennemførte Tøserunden for 2. gang - et motionscykelløb på 112 km. Til daglig kører jeg mest spinning, men op til løbet har jeg cyklet nogle lange ture på landevej. Jeg har ingen racercykel, så løbet og træningen er sket på den normale "havelåge" - en centurion citybike.

Forskellen mellem spinningen og landevejen er dog, at al energien til spinning skal fyres af på 1 time til 1½ time - og hvis der er mere energi tilbage, så har det været en halvdårlig time - sådan har du det vist også, ikke? Til de 125 km skal du have energi til 3-4 timer, vil jeg skyde på, og selvom der er fart på, så skal der også være ben til de sidste 30 km - den sidste time.

Mit forslag til forberedelse til de 125 km er kun udfra, hvad jeg selv har syntes var bedst, uden at jeg ved særlig meget om cykelløb eller optimal forberedelse til sådanne løb, men mit forslag er at tage nogle lange ture a 30-40-50 km til at starte med. 30 km er 1-1½ time på cyklen, alt efter hvor hurtigt du kører. Farten vil dog typisk være højere end ved bykørsel, så din fart vil nok være 25-30 km i timen. Vigtigt er også noget sadeltræning - at sidde i sadlen så længe ad gangen er ikke noget, som man er vant til fra spinning - og min egen erfaring er, at den største udfordring næsten er at sidde i sadlen så længe - ikke så meget at gennemføre de 125 km, for benene skal nu nok kunne holde til det, når du spinner så meget som du gør.

Så prøv at køre nogle lange ture - jeg tror at du i løbet af ingen tid vil opleve, at de 50-60 km føles som piece of cake!

Rigtig god træning - og god fornøjelse med det!

MVH

Lotte

Link to comment
Share on other sites

Træningsbaggrund: se evt. min log!

Mål: at gennemføre :lol:

Alene/gruppe: Bare jeg genemfører - men gerne i gruppe!

Ja, right. Din log er nu meget spændende, men logene kan nogle gange være svære at overskue, hvis man ikke lige har et par timer (hvilket jeg ikke havde/har). Men et hurtigt opslag siger vel omkring 3 x pr. uge i alt ca. 3 timer med spinning. Håber det er nogenlunde korrekt.

Du skal først gøre dig klart at spinning ikke er = cykelløb. Selvfølgelig har du power i benene, men i et cykelløb er det også andre ting der tæller. Jeg vil derfor anbefale dig alligevel at investerer noget tid udendørs på cykel helst sammen med andre så du får trænet de store fordele der er i gruppekørsel. Find evt. en motionklub der træner i nærheden og snup et par ture med dem, det vil helt sikkert give dig en bedre forberedelse.

At ligge på hjul (ikke flere meter efter), placering i gruppe, ryk, lukke huller, sving, samarbejde, føringsskift etc. er bare nogle at de facetter, der tilsammen kan have lige så stor betydning for dit resultat som din fysiske kapacitet. Her hjælper det ikke meget at have tonset rundt i pedalerne i et spinningcenter, da andre deltagere der måske er i 20% dårligere form end dig måske alligevel kommer før dig.

En ting er også at have hørt om disse finesser - noget andet er at træne dem på egen krop.

For det andet er der klart behov for udholdenhedstræning, da du skal sidde i sadlen i mange timer. En ting er at fyre den af i een spinningstime, men med 125 km er det knap så sjovt at gå død efter 50-60 km. Der skal med andre ord økonomiseres mere med kræfterne. Udholdenheden skal øges ved træning på længere distancer. Det er også vigtigt, du afprøver et balanceret væske og indtag af kulhydrater/protein, da sukkerdepoterne ellers typisk vil være opbrugt efter måske 2 timer. En mulighed er selvfølgelig flere spinningtimer i træk, men hvor du holder en snor i dig selv og ikke forcerer tempoet for meget. Men det bedste ville klart være landevejstræning.

Den hårde intervaltræning kan stadig foregå til spinning eller hjemme. Det er altså primært distancen og gruppetræningen jeg vil anbefale til landevejen.

PS. Med gruppe mente jeg nogle du kendte.

Imens jeg skriver dette kan jeg se at loa også er inde på noget tilsvarende, men nu er dette skrevet.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Hej Loa,

Mange tak for dit svar. Jeg har desværre kun en gumpetung mountainbike med ganske upålidelige bremser og en flænge i fælgen på baghjulet, så det er ikke optimalt at køre lange ture på.

Jeg må så påregne at køre 2-3 intervalpas om ugen, 2-3 restitutionspas, og 1-2 laaange pas med saddeltilvending. Lange pas med en puls på 150-160.

Niske

Edit: Mange tal Jan D. Jeg gør det af een grund, nemlig for eksperimentets skyld, og mit eneste mål er at gennemføre i nogenlunde live :)

Edited by Niske
Link to comment
Share on other sites

Mange tak for dit svar. Jeg har desværre kun en gumpetung mountainbike med ganske upålidelige bremser og en flænge i fælgen på baghjulet, så det er ikke optimalt at køre lange ture på.

En af landets oncoming stjerner, juniorrytteren Nathanael Filskov kører hele vinteren på en mountainbike han har købt brugt for 300 kr. Og den er i sørgelig forfatning hvis der er noget der er...

Så klem bare på på den gumpetunge. Nu har du vel et par bukser med skind i røven?

Link to comment
Share on other sites

Jeg går ud fra at det er til MOL træf du vil træne :)

Når du skriver at du ikke vil træne på din havelåge så går jeg ud fra at du låner en cykel til selve løbet. Prøv at se om du ikke kan låne den noget tid før, hvis du er vand til en mountainbike så er det altså noget af en omvæltning at komme over på en rigtig reacer.

Link to comment
Share on other sites

Allerup>>Jeps, 2 par m. korte ben, og 1 par lange.

Ziggy>> Kopattesalve??

Jan D.>> Nu er det ikke ligefrem fordi min omgangskreds sejler i racercykler - størstedelen er Raleigh herrecykler og Kronan dameting, og de er sgu for tunge at køre på.

Lillefrø>> Nej, det er til Nordjylland rundt d.7.8.04., og jeg har fået lov til at låne Allerups aflagte TREK.

Men tak for alle de gode råd - bliv endelig ved :)

Niske

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share