lat shrug-downs


Torben F.
 Share

Recommended Posts

Dr.Squat skriver i en artikel om pulldowns. Han har et forslag til en ret modificeret udgave af denne øvelse:

One variation to lat pulldowns that I introduced a few years ago while training a few strength athletes is catching on in a big way in bodybuilding circles. It's called "lat shrug-downs." Using more weight than you can pull down to your chin, attach your hands to the bar with lifting straps and have your partner pull you down so you can hook your legs under the thigh pads. Then "shrug" downward with the weight by activating the lats. Do NOT pull with your arms; leave your arms totally uninvolved. I believe this variation to be more effective than the traditional "full range" pulldowns at developing mass and strength.

Jeg synes umiddelbart det giver ganske god mening. Shrugs er jo en ret populær øvelse, og den han her foreslår, er i samme bevægebane bare omvendt. Ligesom bænkpres vs. bendover rows. Nu har jeg selv først lige indkorperet din i mit program, så jeg har ikke selv dannet mig nogle erfaringer om den. Men jeg kørte den her i fredags og synes den gav et godt, og sjældent, pump i lats´sne. :)

Hvad synes i om øvelsen? Teoretisk, erfaringer.

/Torben F.

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Jeg har godt nok prøvet den, for mange år siden, men det er ikke en øvelse, der sagde mig ret meget. Kan bedst lide lidt mere dynamiske øvelser, og ikke nogen, hvor jeg sidder med kabler og rokker lidt med skuldrene. Men den gode Dr. Skuaat var da godt nok ret vild med dem. Smag og behag..

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er ikke meget TOTAL VIKING POWER oven øvelsen. Jeg vil nu alligevel prøve at køre den i de næste 6 ugers tid, med omkring 2sæt 3gange i ugen, med en reprange på 15 til 8. Jeg vender tilbage i tråden hvis jegbliver omdannet til et flyveegern.

Og tak for kommentarene.

Link to comment
Share on other sites

Det er den hvor man kun lige arbejder med "skulderen" ikke ? altså fra helt udstrakt position og så ned til der hvor skuldrene er vandret ?

Jeg kører den - ved ikke om der er potientiale sådan mht. hypetrofi - men synes den er rigtig god til at få "kontakten" med lats, noget som kan bruges i bla. db onearm bentover row.

Link to comment
Share on other sites

Det er den hvor man kun lige arbejder med "skulderen" ikke ? altså fra helt udstrakt position og så ned til der hvor skuldrene er vandret ?

Jeg kører den - ved ikke om der er potientiale sådan mht. hypetrofi - men synes den er rigtig god til at få "kontakten" med lats, noget som kan bruges i bla. db onearm bentover row.

Yeps, det er den.

Ja, det er faktisk rigtigt nok. Det giver en god fornemmelse af "hvordan" man aktiverer lat-musklen. :)

Link to comment
Share on other sites

Dr.Squat skriver i en artikel om pulldowns. Han har et forslag til en ret modificeret udgave af denne øvelse:

QUOTE 

One variation to lat pulldowns that I introduced a few years ago while training a few strength athletes is catching on in a big way in bodybuilding circles. It's called "lat shrug-downs." Using more weight than you can pull down to your chin, attach your hands to the bar with lifting straps and have your partner pull you down so you can hook your legs under the thigh pads. Then "shrug" downward with the weight by activating the lats. Do NOT pull with your arms; leave your arms totally uninvolved. I believe this variation to be more effective than the traditional "full range" pulldowns at developing mass and strength. 

Endnu et guldkorn fra dr. squat. Han fyrer så meget BS af, at man tror at det er løgn. Om man trækker med arme eller ryg i lat pulldowns er bestemt af biomekanik, og ikke hvad man har lyst til at træne.

Link to comment
Share on other sites

Dr.Squat skriver i en artikel om pulldowns. Han har et forslag til en ret modificeret udgave af denne øvelse:

QUOTE 

One variation to lat pulldowns that I introduced a few years ago while training a few strength athletes is catching on in a big way in bodybuilding circles. It's called "lat shrug-downs." Using more weight than you can pull down to your chin, attach your hands to the bar with lifting straps and have your partner pull you down so you can hook your legs under the thigh pads. Then "shrug" downward with the weight by activating the lats. Do NOT pull with your arms; leave your arms totally uninvolved. I believe this variation to be more effective than the traditional "full range" pulldowns at developing mass and strength. 

Endnu et guldkorn fra dr. squat. Han fyrer så meget BS af, at man tror at det er løgn. Om man trækker med arme eller ryg i lat pulldowns er bestemt af biomekanik, og ikke hvad man har lyst til at træne.

Tror lige du skal læse den én gang til. ;)

Link to comment
Share on other sites

Clori:

Endnu et guldkorn fra dr. squat. Han fyrer så meget BS af, at man tror at det er løgn. Om man trækker med arme eller ryg i lat pulldowns er bestemt af biomekanik, og ikke hvad man har lyst til at træne.

Som TF siger så er det altså ligesom shrugs, bevægelsen er ikke særlig stor - dine skuldre rykker bare op og ned.

Jeg ved det lyder lidt mystisfistisk - men han har altså fat i noget, selvfølgelig kan du ikke undgå at bruge dine arme når du eks. kører pulldowns - men hvis man virkelig sørger for at koncentrere sig om at det IKKE er armene der gør arbejdet - og kan gøre dette effektivt - kombineret med at du ikke har en god kontakt med din bevægelse fra start af, så vil jeg vædde min gamle hat på at du bliver nødt til at pille nogle kg af, og du får en helt anden kontakt med dine lats.

Link to comment
Share on other sites

Men det er jo ikke normalt pull-down. Det er meningen at man SLET ikke skal bruge armene. Ligesom et omvendt shrug.

Problemet er, at man ikke kan bruge lats til at udføre et omvendt shrug uden at man også bevæger armene.

Fitt:

Du taler vist om mere traditionelle pulldowns og ikke et omvendt shrug. (ret mig lige hvis jeg tager fejl)

Ved sådanne bevægelser er det den indbyrdes position mellem underarmen og overarmen, som bestemmer, hvilke muskler man benytter. Lats og biceps løfter omkring to forskellige led og kan derfor ikke hjælpe hinanden.

Det er ikke muligt selv at manipulere muskelindvolveringen ved at koncentrere sig mere om nogle muskler fremfor andre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share