Hvilken øvelse er bedst??


mlla
 Share

Recommended Posts

OK. Så mener du altså, jeg rent styrke mæssigt, vil få mere ud af at lave push press, hang pull og cleans.

Hvis jeg ex. træner push press vil det så direkte kunne overføres på militærpres.?

Kan alm. squat uden videre erstattes med clean/frontsquat. ?

Hvor få øvelser kan man egentlig nøjes med, når man træner full body.?

Hvad mener I??

Sikke en masse spørgsmål :unsure: , men de dukker jo op når man experimentere.

Link to comment
Share on other sites

Jo mere dynamisk en øvelse er, jo bedre. Kroppens muskler er lavet til at arbejde i synergi.

Ja jo - det er jeg klar over, altså jo mere dynamisk øvelsen er, jo større overførsel er der til den funktionelle styrke (ik?? :unsure: ), men jeg tænker bare på om clean, push press osv. direkte kan overføres på bp,sq og dl.??

Ville det være en fordel, at træne de overnævnte øvelser, hvis jeg vil være stærkere i bp,sq,dl.?? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Hvilke øvelser er bedst, når vi snakker opbygning af styrke/funktionel styrke.

Militær pres vs. push press

Upright row vs. hang pull (high pull)

Clean vs. front squat (squat)

1. push press

2. øvelserne kan ikke sammenlignes. Pulls er langt overvejende posterior chain, hvilket er totalt taget ud af upright rows. Men hang pull er klart mest funktionel.

3. øvelserne kan ikke sammenlignes, da clean er næsten ren posterior chain og front squat ikke er. Clean er mest funktionel.

Frivend er kongen af funktionel styrke!

Link to comment
Share on other sites

Hvis man er til funktionel styrke, så synes jeg at Prehn brødrenes forslag er overordentligt dårligt. Der er ikke meget funktionelt at hente i bænkpres. Hvis jeg skulle lave 3 øvelser som bygger funktionel styrke i hele kroppen, så ville jeg lave.

1. dødløft

2. clean and push-press

3. front-squats

Link to comment
Share on other sites

thomas J <--- du har misforstået min bevæggrund for svaret. Han skriver jo at han er interesseret i at blive god i squat, bænkpress og dødløft. Og så mener jeg det er bedre at køre de øvelser han vil være god til end at vælge de andre der blvier nævnt

Link to comment
Share on other sites

Fordi backsquat og dødløft minder alt for meget om hinanden aktiveringsmæssigt. Der mangler noget låraktivering, og det klare frontsquat særdeles godt. Derudover er det jo lige netop sådan man lærer folk at løfte. Ned i knæ, og hold ryggen ret ;)

Link to comment
Share on other sites

thomas J <--- du har misforstået min bevæggrund for svaret. Han skriver jo at han er interesseret i at blive god i squat, bænkpress og dødløft. Og så mener jeg det er bedre at køre de øvelser han vil være god til end at vælge de andre der blvier nævnt

OK, hvis det er målet, så er vi enige ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er sjældent man bliver god i en øvelse af at træne andre øvelser....

Det tror jeg nu ikke Louie Simmons er helt enig med dig i

vil jo ikk ligge mig ud med ham og hans meninger, men det andet var bare min holdning og mener tit at folk prøver at blive bedre i en bestemt øvelse, ved at træne en masse hjælpe øvelser, i stedet for at måske træne noget mere med selve løftet, tror tit det kan hjælpe..

Link to comment
Share on other sites

Det er sjældent man bliver god i en øvelse af at træne andre øvelser....

Nej, det er nu ikke sjældent. Hvis øvelserne ligner, så er der en overordentlig god overførlighed. Det er jo hele den ide WSB systemet bygger på. Og det virker jo ekstremt godt i praksis.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Mit mål var/er egentlig at øge min funktionelle styrke og hurtighed,( hvis jeg nu fandt på at deltage i stærkmand 2005 :blink: ) uden at gå på kompromi med styrken i sq,bp,dl.

Er der nogen der har et link til WSB? WSB er det Louie Simmons der er bag det koncept?

(dumt spørgsmål eller :unsure: )

Nej, det er nu ikke sjældent. Hvis øvelserne ligner, så er der en overordentlig god overførlighed. Det er jo hele den ide WSB systemet bygger på. Og det virker jo ekstremt godt i praksis.

Det var lidt hen i den retning jeg ville. Hvor stor overførligheden er mellem de forskellige øvelser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share